vraag onderofficieren naamlijsten voor 1940

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

vraag onderofficieren naamlijsten voor 1940

Bericht door Alex »

Hallo,

Heeft iemand hier toevallig een onderofficieren naambekendheid onderofficieren de periode 1937-1940?

Ik wil graag wat meer weten over de pontonnier sergeant majoor capitulant A.P van der Pijl.

Groeten,

Alex
Laatst gewijzigd door Alex op 02 mar 2014, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: vraag onderofficieren naambekendheid voor 1940

Bericht door Erik »

Een sergeant-majoor capitulant? Dat weet je zeker?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: vraag onderofficieren naambekendheid voor 1940

Bericht door Alex »

Hallo Erik,

Zeg ik nu iets raars?

Groeten,

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: vraag onderofficieren naamlijsten voor 1940

Bericht door hajos »

Alex,

Buiten dat het gaat om een onwaarschijnlijke rang.

Capitulant
Het zogenaamde capitulantenstelsel was in het leven geroepen om het schrikbarende tekort [midden jaren dertig] aan goed geoefende onderofficieren te verbeteren. Capitulanten waren dienstplichtige korporaals of onderofficieren die bij gebleken geschiktheid konden bijtekenen voor bepaalde tijd, zoals dit in latere tijden bekend werd onder de begrippen KVV [Kort Verband Vrijwilliger] of BBT [Beroeps Bepaalde Tijd]. De salariëring was beter dan van een dienstplichtig onderofficier, echter beduidend slechter dan van een volwaardig beroepsmilitair.

Overigens werd een capitulant - na ondertekening van zijn contract - niet gehandhaafd in zijn rang en zijn onderdeel. Hij werd opnieuw opgeleid en moest opnieuw zijn promotie tot sergeant of wachtmeester waarmaken. Hierna werd hij in de regel bij een ander onderdeel geplaatst.


Zijn er nagenoeg geen namenlijsten beschikbaar van onder officieren.
Heel soms komt er een naam in een verslag of dagboek voor. Maar in de regel is dat soldaten en onderofficieren niet vermeld worden of lijsten.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
arwanda1465
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 aug 2012, 12:34

Re: vraag onderofficieren naamlijsten voor 1940

Bericht door arwanda1465 »

Naam- en Ranglijsten van
beroeps- en reserve-personeel beneden de rang van officier, behorende tot de Koninklijke landmacht

Vijfde uitgave, januari 1938

Pag. 65

INSTRUCTIEVE KADER KORPS PONTONNIERS EN TORPEDISTEN

Schippers

Volgnummer in deze ranglijst = 6
Staf
van der PIJL, A. B (WM2)(24)
Geboren = 1887
Indiensttreding = 1907
Onderofficier = 21-02-1916
Sergeant 1e klas = 01-11-1937
Geschikt voor Sergeant-majoor/Schipper

NB:
(WM2) = Watersnoodmedaille in brons
(24) = zilveren medaille voor trouwen militairen dienst


Resume: A.B. van der PIJL was dus op 1 januari 1938 sergeant 1e klasse.
Er is in 1939 ook nog een "Naam- en Ranglijsten onderofficieren" uitgegeven.
Dat was de laatst bekende uitgave voor het uitbreken van de vijandelijkheden op 10 mei 1940.
Helaas, helaas, helaas ... is deze laatste uitgave (nog) niet in mijn bezit ...

Groet, André 8)
Voorheen bekend als argvb op het forum
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: vraag onderofficieren naamlijsten voor 1940

Bericht door Erik »

SM van der Pijl was dus Beroeps Onbepaalde Tijd (BOT), geen capitulant.
Van 1916 tot 1937 sergeant. Tot z'n vijftigste dus! Waar maak ik me druk om met mijn leeftijd en uitbeelding! ;)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: vraag onderofficieren naamlijsten voor 1940

Bericht door hajos »

Erik schreef:SM van der Pijl was dus Beroeps Onbepaalde Tijd (BOT), geen capitulant.
Van 1916 tot 1937 sergeant. Tot z'n vijftigste dus! Waar maak ik me druk om met mijn leeftijd en uitbeelding! ;)
Word dat wel in BM lopen, beroeps liep nou eenmaal in BM mooi te wezen :-P.

Maar dat verklaard dat er gegevens zijn, kan ook haast niet anders die vraag zou alleen maar komen omdat er iets op naam in de collectie zit.
En dat is nagenoeg altijd een BM.

Duidelijk
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: vraag onderofficieren naamlijsten voor 1940

Bericht door Erik »

hajos schreef:Word dat wel in BM lopen, beroeps liep nou eenmaal in BM mooi te wezen :-P.
Op de kazernes en in de dagelijkse dienst wel ja. Toch heb ik veel geluiden gehoord dat ook de broepsen in het veld liever kozen voor de Rijksverstrekking (opgeleukt met zakken op de borst en schoot) dan hun duurbetaalde BM-tje!
Trouwens, de collectie NATRES (H'kamp) beschikt over een BM-tje in glad katoen, onderofficieren vrijw. landstorm, luchtkijkers. Legergroen zowat! Kan ik ook wel eens maken, ik kan mij heel goed dagen herinneren dat ik met 60 graden in de schaduw mijn tuniek uitvloeide...

Galon voor sergeantsstrepen trouwens is gewoon per meter te koop op de Duitse eBay! Vilten biezen (oud) of geweven biezen (nieuw) erachter en zo maak je je eigen sergeantsstrepen! Verhaal gaat ook op voor de sergeantsstrepen M1905 (wel rode bies gebruiken dan)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: vraag onderofficieren naamlijsten voor 1940

Bericht door Alex »

Andre, bedankt voor de info! Nu nog uitvinden waar hij gelegerd lag.

Reden waarom ik denk dat hij een capitulant is geweest zijn de gaatjes op de kraag. Daar hij onder officier is leek mij dit de enige juiste verklaring.
Zie hieronder een foto van de kraag, waarop duidelijk de gaatjes te zien zijn. Wanneer is het capitulantestelsel ingegaan? Want als hij in 1916 onderofficier is geworden en in 1937! pas sergeant 1e klas...Zou hij tussentijds misschien wel capitulant zijn geworden en weer opgeklommen zijn naar deze rang? In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Afbeelding
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: vraag onderofficieren naamlijsten voor 1940

Bericht door Erik »

Alex, de gaatjes in zijn kraag zijn zeer waarschijnlijk bedoeld geweest voor de knoop, het draaginsigne naasthogere rang. Zijn gegevens geven al aan dat hij geschikt is voor sergeant-majoor, terwijl hij de rang van sergt 1e kl bekleed.
Op het moment dat je klaar was met de "Hoofdcursus" (om sergeant-majoor en adjudant te kunnen worden) maar er was nog geen plaats voor je in de rangen, dan kreeg je de knoop. Iedereen zag dan dat je er helemaal klaar voor was!
Bij zijn uiteindelijke bevordering kon de knoop er weer af. Resultaat: gaatjes!

Capitulanten waren wat later, na de oorlog, KVV-er is gaan heten: Kort Verband Vrijwilliger. Het betrof eigenlijk alleen maar korporaals en sergeanten.
Je kon niet van beroeps naar capitulant en weer terug, je had als beroeps immers al een onbepaald dienstverband.
Alex schreef:...Want als hij in 1916 onderofficier is geworden en in 1937! pas sergeant 1e klas...
Misschien klinkt het een beetje belerend, maar dit is waarom ik altijd aandring om ook de geschiedenis te bestuderen in plaats van alleen de uniformen en uitrustingsstukken. Je leert dan dat het leger vreselijk heeft bezuinigd in 1922 en tot 1935 een noodlijdend en kwijnend bestaan leidde. Dit had tot gevolg dat er nauwelijks bevorderingen waren en zeker in de onderofficiersrangen. Dát was ook de reden dat de rang van sergeant 1e klasse werd uitgevonden: kon je voor weinig geld toch iemand bevorderen en dat ook weer zonder de rangen erboven in hun volgorde te beïnvloeden!
Op de K.M.A. werden complete jaarklassen, w.o. die van de Infanterie, doodleuk naar huis gestuurd.

Militaire spectator jaargangen 1922-1935
M.A.V.O.R.S. jaargangen 1922-1923 over de dienstplichtwet.
Laatst gewijzigd door Erik op 03 mar 2014, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: vraag onderofficieren naamlijsten voor 1940

Bericht door Alex »

Hallo Erik,

Nu ben ik even de weg kwijt... Is dit niet hetzelfde dan als capitulant? Ik heb op de site van Arjen capitulant opgezocht en daar kom ik die knoop ook tegen.
Maar deze 2 hebben dus niets met elkaar te maken? Verdere voorbeelden heb ik helaas nog nergens kunnen vinden. Als jij een voorbeeld hebt dan heel graag!

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: vraag onderofficieren naamlijsten voor 1940

Bericht door Erik »

Alex schreef:Maar deze 2 hebben dus niets met elkaar te maken? Verdere voorbeelden heb ik helaas nog nergens kunnen vinden. Als jij een voorbeeld hebt dan heel graag!
Volgens mij staat het draaginsigne naasthogere rang ook beschreven in Talens. Het is tot einde jaren veertig in gebruik geweest en waarschijnlijk nog iets langer.
Het capitulantenstelsel stamt uit 1936, neergelegd in "Positieregeling voor dienstplichtige onderofficieren-capitulant: (Min. beschikking van 18 jan. 1936, IIIe Afd.b, nr.34; l.o. 1936, nr. 29)."

Ter aanvulling:
Het onderscheidingsteken stond bekend als "radicaal naasthogere rang" en werd door de soldaten ook wel het 'wasblik' genoemd. Rangsgenoten zonder knoop spraken wel eens over de 'haat- en nijdknoop'. Dit had er natuurlijk mee te maken dat de knoopdrager als eerste bevorderd zou worden bij het vrijkomen van een functieplaats! (Bron: legermuseum)
Het bestaan van een 'capitulantenknoop' is mij onbekend, ik heb er in de mij tot beschikking staande literatuur ook niets over teruggevonden. Ook op het internet geen hits. Op de foto's van de sergeant-kapitulant van Leeuwen (sergt-capt. wielrijders, van 1935-1940, overleden mei vorig jaar) is op zijn uniform niets te zien van een dergelijke knoop.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie