hoe kan je zien of een bom op scherp staat?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: hoe kan je zien of een bom op scherp staat?

Bericht door Erik »

superbeertje schreef:weten jullie niet een boek bijvoorbeeld een handboek of zow? ik heb ge google't maar kan niks vinden...
Misschien is het in de vorige berichten nog niet helemaal duidelijk geworden.
Er is op de markt geen handboek "munitie onklaarmaken". Dat heeft een reden.
Munitie is geen boxermotor van een VW-kever, die je aan de hand van een handleiding kunt demonteren. Elk stuk munitie heeft een eigen structuur, ontstekers van explosieven werken allemaal volgens ongeveer dezelfde principes maar zijn onderling verschillend. Het explosief is onderling verschillend en de omstandigheden waarin de munitie gevonden wordt (tijd dat het er ligt, explosiefsoort, vocht, blootstelling aan bodemzuren etc. etc.) zorgt ervoor dat elke ontplofbare stof muteert in een bijna onvoorspelbare substantie.
Een handboekje uitgeven vraagt eenvoudig om drukke uren bij de poli van het ziekenhuis of erger.

Waarom vraag je niet eens om informatie bij de EODD? Bijvoorbeeld aan de hand van een lijstje met vragen die je hebt? Misschien kun je eens een munitietechnicus interviewen? Ik zou proberen op deze manier meer inzicht te krijgen in het werk van munitietechnicus!

Succes in ieder geval!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Re: hoe kan je zien of een bom op scherp staat?

Bericht door kevin15 »

superbeertje schreef:@asjemenou

weten jullie niet een boek bijvoorbeeld een handboek of zow? ik heb ge google't maar kan niks vinden

mvg superbeertje
Het lijkt me zo niet dat je op google info kunt vinden over granaten, wel wat voor een types en hoe de ontsteking werkt.
De militaire handboeken zijn niet voor burgers geschikt.
Ik heb zelf VeVa gedaan en daar heb ik leren mijnen prikken, de regel is inderdaad BMW ( Blijf eraf, Markeren, Waarschuwen.)
Elke militair heeft ook instructiekaartjes bij zich onder andere wat je moet doen als je op een granaat stuit.
Ook deze IK's zijn niet voor de burgerbevolking.

Ik heb het zelf meegemaakt dat de EOD aan het werk was.
Ik had toen met de detector hier in de buurt gezocht en had een mooie springput gevonden.
Hele middag meebezig geweest en wat kwam er allemaal uit.
18 stuks 105mm granaten, een 75mm granaat,2 S-mijnen, 2 steelhandgranaten en honderderen beschadigde 8x75 patronen met stukken schakels eraan.
De EOD heeft het later die week ter plekke laten ontploffen.
Ik ben er samen met mijn vader bij geweest.
Echt je staat echt versteld wat er voor een kracht achter zit.
Het enigste wat er ni nog ligt is een krater en nog een aantal scherven.

1 ding wat je er zeker nooit mee moet doen:
Mee naar huis nemen of ermee gaan lopen sjouwen.
patronen, granaten of wat voor'n explofief dan ook nooit meenemen.
superbeertje
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 mar 2014, 18:56

Re: hoe kan je zien of een bom op scherp staat?

Bericht door superbeertje »

@erik bedankt voor je tips ik ga dat zeker doen, en @kevin15 dat doe ik zeker niet.

ik heb een militair handboek maar daar staat het tegenovergestelde in dus hoe je een bom maakt en niet onklaar maakt xD
er staat ook een klein stukje in over het herkennen van munitie daar ben ik nu mee aan de leer :D
maar ik weet nu genoeg en bedankt voor jullie reacties ik heb er wel van geleerd :D
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: hoe kan je zien of een bom op scherp staat?

Bericht door Erik »

superbeertje schreef:ik heb een militair handboek maar daar staat het tegenovergestelde in dus hoe je een bom maakt en niet onklaar maakt ...
Voor mijn nieuwsgierigheid: wat is de titel en nummer van dat voorschrift?
Laatst gewijzigd door Erik op 18 mar 2014, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: hoe kan je zien of een bom op scherp staat?

Bericht door uniformverzamelaar »

Hier met deze link kan je een boekje vinden dat waarschijnlijk uit de erfenis komt van een officier van de Belgische infanterie school over de ATK mijnen. (daar worden deze zaken ook besproken, maar de ontmijning wordt ook in België ook overgelaten aan een speciale dienst namelijk DOVO.
Soms komt men ook wel eens boekjes tegen van deze dienst.

http://www.2dehands.be/verzamelen/overi ... 83177.html

Deze persoon heeft o.a. nog andere werkjes over munitie en het bewaren van munitie.

Maar let op voor de wetgeving als je deze dingen (de munitie) in bezit hebt of in bezit wil halen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: hoe kan je zien of een bom op scherp staat?

Bericht door uniformverzamelaar »

Misschien zijn de gebeurtenissen vandaag in Ieper (België) wat meer overtuigend dan al de woorden die tot hiertoe al over geschreven werden

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... eper.dhtml
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie