orden imperial del yugo y las flechas

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Roel R.
Lid
Contacteer:

orden imperial del yugo y las flechas

Bericht door Roel R. »

Nieuw in mijn collectie is het dagboek en de persoonlijke papieren van Korvettenkapitan Walter Herm. Hierbij zit ook zijn briefwisseling met de "Kanzlei" (Vosstrasse 4, Berlin).

De briefwisseling gaat over de uitreiking van de "orden imperial del yugo y las flechas".

In een andere brief spreekt men echter van "Ritterkreuz Isabella d. Katholische" .

Kan iemand bevestigen dat dit 2 namen voor dezelfde orde zijn? En heeft er iemand meer info over?
barry
Lid
Contacteer:

Bericht door barry »

De "orden imperial del yugo y las flechas" is een Spaanse onderscheiding. Zie: http://www.ww2awards.com/award/519 , helaas nog geen aanvullende info :cry: . Van die ander heb ik geen idee.
-F.U.B.A.R-
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Bedankt Barry. Het is me weer een stukje duidelijker.

Hij heeft de Ritterkreuz Isabella d. Katholische al. En heeft bericht uit Madrid gehad dat hij ook recht heeft op de "orden imperial del yugo y las flechas". Hij vraagt aan de Kanzlei om tussen Madrid en hem te bemiddelen.

Er is wat briefwisseling over en weer. De papieren zijn bij een bombardement verloren gegaan en hij moet ze weer op sturen. En daarna schrijft de Kanzlei dat ze niet meer willen helpen omdat hij beledigend was in een van zijn brieven :)
Wilco Vermeer
Lid
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Het zijn twee verschillende orden.
Orden Imperial del Yugo Y las flechas is in het Engels Order of the Yoke and Arrows ingesteld op 1 oktober 1937 voor verdienste aan Spanje door Spanjaarden of buitenlanders bestaat uit 5 graden.
De Orde Isabella d. Katholische is in het Spaans Orden de Isabel la Católica en kent in totaal 8 graden. Het riddrkruis volgt van laag naar hoog direct na de bronzen, zilveren en gouden medaille.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Bedankt Wilco. Wat zou de eigenaar van deze papieren die kapitein in de handelsmarine, reserve havenkapitein in noorwegen van de kriegsmarine was. Gedaan hebben om deze ordes te verdienen?
Wilco Vermeer
Lid
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Onherroepelijk zal hij een bepaalde rol hebben gespeeld in de Spaanse Burgeroorlog. Je zou moeten weten wat zijn functie tussen 1936 en 1939 was en waar hij toen heeft gediend. Kan heel goed dat hij troepen heeft getransporteerd.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Plaats reactie