Mortier

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
fuelforall
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2014, 21:02

Mortier

Bericht door fuelforall »

Hoi,
Mijn naam is Tim en ben net nieuw op dit forum
Ik heb een fascinatie met mortieren en vind de vorm erg mooi
Daarom ben ik op zoek naar een aantal(10) mortieren ter decoratie van mijn huis.
De herkomst maakt niet uit wel de vorm.
Ik heb een foto geplaats met de gewenste vorm.
graag hoor ik naar de mogelijkheden( qua prijs komen we er wel uit....
Groet Tim Rajak


Afbeelding
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Mortier

Bericht door patrickh »

België neem ik aan?
fuelforall
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2014, 21:02

Re: Mortier

Bericht door fuelforall »

nee hoor Amersfoort......Hoi
zag een mooi bronzen iets op mp van jou wat is het ?
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Mortier

Bericht door patrickh »

Dan kun je zoiets niet zomaar verzamelen in NL, moet je toch een verlof hebben. Dat bronzen ding wat ik heb is een Model D49 sediment sampler, volgens mij voor het meten van snelheid van stromend water. Geen munitie dus!
Bijlagen
a3.jpg
a.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Mortier

Bericht door Erik »

Mortieren zijn verlofplichtig, ze vallen in de Nederlandse wetgeving onder categorie 2 volgens de wapenwet. Een ontheffing voor cat 2 wapens heb je niet zomaar.
Mortierbommen zijn munitie uit dezelfde categorie. Het is niet toegestaan om die zomaar in huis te hebben.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
KogelKenner
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2014, 16:46

Re: Mortier

Bericht door KogelKenner »

Ik heb wel een mortier maar dat is alleen een lelijke achterkant en daar heb je dus niks aan! srry
De KogelKenner kent alle kogels!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Mortier

Bericht door asjemenou »

Ik blijf me verbazen... :?

Je zou toch denken dat langzaam aan iedereen in Nederland wel weet dat munitie, patroonmagazijnen en vuurwapens (met uitzondering van geactiveerde grendelgeweren) verlofplichtig zijn. Anders gezegd, zonder een verlof is het in bezit hebben van dit soort zaken in Nederland illegaal en dus strafbaar. Ook als het uit de grond komt!
Het is vast spannend als je je slaapkamer vol hebt liggen met opgegraven kogels en onderdelen van vuurwapens (inclusief "lelijke" mortieren ) maar denk je daarbij ook aan je huisgenoten en buren? Die mensen doen vast geen oog meer dicht als ze weten wat voor levensgevaarlijk spul jij op je slaapkamer hebt liggen.
Als je daadwerkelijk zo geïnteresseerd bent in militaria of WOII waarom begin je dan niet met het verzamelen van helmen, medailles of insignes of wordt je lid van een amateur archeologenclub. Dan kan je onder begeleiding gaan zoeken.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Mortier

Bericht door Der Blitz »

asjemenou schreef:Ik blijf me verbazen... :?

Je zou toch denken dat langzaam aan iedereen in Nederland wel weet dat munitie, patroonmagazijnen en vuurwapens (met uitzondering van geactiveerde grendelgeweren) verlofplichtig zijn. Anders gezegd, zonder een verlof is het in bezit hebben van dit soort zaken in Nederland illegaal en dus strafbaar. Ook als het uit de grond komt!
Het is vast spannend als je je slaapkamer vol hebt liggen met opgegraven kogels en onderdelen van vuurwapens (inclusief "lelijke" mortieren ) maar denk je daarbij ook aan je huisgenoten en buren? Die mensen doen vast geen oog meer dicht als ze weten wat voor levensgevaarlijk spul jij op je slaapkamer hebt liggen.
Als je daadwerkelijk zo geïnteresseerd bent in militaria of WOII waarom begin je dan niet met het verzamelen van helmen, medailles of insignes of wordt je lid van een amateur archeologenclub. Dan kan je onder begeleiding gaan zoeken.

Ik vind je post nogal beledigend over komen eerlijk gezegd, dat is nergens voor nodig, hij is nieuw hier en weet de wetgeving daar miss ook niet volledig van op de hoogte. Belachelijke wetgeving ook, ben ik wat blij dat ik in belgie woon, en dus een onklaar wapen, of munitie zonder kruid wel mag bezitten. Ik ben wel mee met het idee dat men geen op scherp staande bommen en granaten in huis mag hebben, maar een bom of granaat zonder explosieven is geen munitie meer maar een metalen voorwerp waar je niks meer mee kunt als een metalen kandelaar bij wijze van.

Tim is ook niet geïnteresseerd in militaria of wo2, maar specifiek in mortieren, omdat hij ze mooi vind, waarom jij zo nodig moet kunnen zeggen dat jij ze lelijk vind is me een raadsel. Als ik een hond wil, ga ik ook geen kat kopen omdat een hond niet zou mogen bv.
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Mortier

Bericht door Mr Mojo Risin »

Hou het on-topic alsjeblieft! Commentaar leveren op iemands post die niet over de inhoud van het topic gaat, doe je via pb.
@Asjemenou: ik weet dat je waarschijnlijk brandt van verlangen om hierop te reageren, maar doe dit alsjeblieft via pb.

Terug on-topic dus, ik zeg het maar één keer.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Plaats reactie