Het Belgisch leger

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

oorlog is niet zoals het was vroeger de laatste echte oorlog waar in gevochten werd door soldaten was WOII / Korea /Vietnam als je alles bekijkt was dat nog met soldaten die het veld in trokken en het vuile werk opknappen nu word alles gedaan met apparaten en zo dus als er iets gebeurd drukt men gewoon op een knopje en ist gedaan met een land
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
Promeetje^
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 nov 2004, 14:24
Locatie: westerlo
Contacteer:

Bericht door Promeetje^ »

Langs ene kant is da wel zwak vinnek , want dan ist gene oorlog meer
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

das de prijs van vooruitgang :)
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
Promeetje^
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 nov 2004, 14:24
Locatie: westerlo
Contacteer:

Bericht door Promeetje^ »

Njah idd
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Promeetje^ schreef:Langs ene kant is da wel zwak vinnek , want dan ist gene oorlog meer
Tja, "echte" oorlog vind ik anders ook wel zwak hoor.
Gebruikersavatar
Promeetje^
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 nov 2004, 14:24
Locatie: westerlo
Contacteer:

Bericht door Promeetje^ »

alst tegoei word gedaan nie eh ;)
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Wat is 'echte' oorlog dan volgens jullie?

Als ik aan echte oorlog denk, denk ik aan napoleonistische gevechten: geen gebruik van camouflage noch dekking, amper tot geen wapens die in één keer veel schade kunnen uitrichten......dat is in mijn ogen vaak ook maar mensenlevens weggooien. Maar het was wel kleinschaliger en er werden minder brugerslachtoffers gemaak.


PS: Promeetje, zou je eens willen letten op je taalgebruik aub, zo worden je berichten voor veel van ons duidelijker.
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

antwerpx schreef:Wat is 'echte' oorlog dan volgens jullie?

Als ik aan echte oorlog denk, denk ik aan napoleonistische gevechten: geen gebruik van camouflage noch dekking, amper tot geen wapens die in één keer veel schade kunnen uitrichten......dat is in mijn ogen vaak ook maar mensenlevens weggooien. Maar het was wel kleinschaliger en er werden minder brugerslachtoffers gemaak.


PS: Promeetje, zou je eens willen letten op je taalgebruik aub, zo worden je berichten voor veel van ons duidelijker.
napoleontische gevechten een oorlog? das toch niet vechten das oplijnen en afgeknald worden :s das gewoon een slachtbank
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Maar het werd wel uitgevochten in open veld (meestal dan), ver weg van bewoond gebied (niet dat er daarom geen burgers bij betrokken waren, maar er was toch iets minder 'collateral damage', zoals dat heet)
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

ja dat is waar maar toen werden wel hele eenheden en legers op 1 dag uitgeroeid maja :p
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Een echte oorlog.... Lastig. Tegenwoordig is een oorlog niet echt meer een oorlog als je aan oorlog denkt. Ik denk toch dat de tweede wereld oorlog (voor mij) het beste beeld schept van een oorlog (Niet de pacific). De eerste wereld oorlog vind ik een zeer vuile oorlog, vooral door de omstandigheden. Vietnam.... ook een zeer vuile oorlog. Onterechte oorlog met allemaal vieze moorden (Je weet wel, op een stok hangen ofzo) De middeleeuwse gevechten zie ik niet als een oorlog. Dit zijn gewoon gevechten, veldslagen. Dit duurde dan ook veel langer voordat een oorlog afgelopen was.

Eigenlijk... Wat IS een oorlog dat een "Goede" beeld schept over oorlog?
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Een oorlog is een strijd met wapengeweld tussen volkeren of bevolksingsgroepen. De definitie van oorlog heeft in mijn ogen niks te maken met de gebruikte techniek, de strategie en de hoeveelheid burgerslachtoffers. Voor mij is er geen 'echte' oorlog, alle oorlogen zijn echt.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Van Daele verwoord het als: een srijd tussen 2 of meerdere volkeren.
Dus eigelijk heeft oorlog niet noodzakelijk een direct verband met wapengekletter. Volgens mij spreek je dan meer van een schijnoorlog ( fysiek niet waarneembaar) en van een echte oorlog als er wapens worden gebruikt.
War is something human...
Gebruikersavatar
Promeetje^
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 nov 2004, 14:24
Locatie: westerlo
Contacteer:

Bericht door Promeetje^ »

PS: Promeetje, zou je eens willen letten op je taalgebruik aub, zo worden je berichten voor veel van ons duidelijker.


Sorry :oops:
Gebruikersavatar
de ernstige man
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 jun 2004, 14:19
Locatie: Haarlem

Bericht door de ernstige man »

Als ik aan een echte oorlog denk denk ik aan Victoriaanse gevechten
Romeinen enz. Eer Bloed Zweet Tranen Niet bang zijn voor de dood Verlies Verdriet enz
het idee van man tegen man mensen kracht zonder veel apparaten.

Ik quote marcus aurelius:
"A man should be upright, not be kept upright."
"Anger cannot be dishonest."
"Despise not death, but welcome it, for nature wills it like all else."

en verder denk ik aan die ene man die het zo slecht heeft in afrika
die zijn oorlog tegen de hongerdood hoe dan ook verliezen zal.
ik ben ik, jij bent jij en hij is hij, maar wie zijn wij?
Plaats reactie