Banjonet

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Foucher
Lid

Banjonet

Bericht door Foucher »

Hallo,

Ja hier is weer een vervelende scholier, maar ik zou het heel erg op prijs stellen als jullie mijn vraag zouden kunnen/willen beantwoorden!
Ik maak mijn werkstuk over de verschillen tussen de Eerste en de Tweede Wereldoorlog. Hierin ben ik ook aan het kijken naar de wapens.
Na lang lopen zoeken heb ik het nog niet gevonden.

In de Eerste Wereldoorlog had bijna iedereen wel een banjonet. In de Tweede Wereldoorlog was dit niet meer zo.
Toch had bijvoorbeeld Japan nog wel een banjonet, weten jullie waarom?

Ik hoop dat jullie het niet vervelend vinden dat ik dit hier vraag en anders negeren jullie dit maar ;)

Alvast bedankt!
Foucher
davy
Lid
Ontvangen: 2 keer

Re: Banjonet

Bericht door davy »

Foucher schreef:In de Eerste Wereldoorlog had bijna iedereen wel een banjonet. In de Tweede Wereldoorlog was dit niet meer zo.
Ik weet niet waar je dat gevonden hebt, maar ook in WOII had ieder land toch ook zijn bajonetten.
Ik denk dat zelfs bijna alle forumleden hier een K98-bajonet in hun collectie hebben :lol:
Foucher
Lid

Bericht door Foucher »

davy schreef: Ik weet niet waar je dat gevonden hebt, maar ook in WOII had ieder land toch ook zijn bajonetten.
Ik denk dat zelfs bijna alle forumleden hier een K98-bajonet in hun collectie hebben :lol:
Oooh haha dankjewel in iedergeval ;) scheelt weer een fout
patrickh
Lid
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Bericht door patrickh »

En het is BAJONET, geen BANJONET :wink:
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 96 keer

Bericht door asjemenou »

Foucher schreef:Hallo,

Ja hier is weer een vervelende scholier, maar ik zou het heel erg op prijs stellen als jullie mijn vraag zouden kunnen/willen beantwoorden!
Ik maak mijn werkstuk over de verschillen tussen de Eerste en de Tweede Wereldoorlog. Hierin ben ik ook aan het kijken naar de wapens.
Na lang lopen zoeken heb ik het nog niet gevonden.

In de Eerste Wereldoorlog had bijna iedereen wel een banjonet. In de Tweede Wereldoorlog was dit niet meer zo.

Ik hoop dat jullie het niet vervelend vinden dat ik dit hier vraag en anders negeren jullie dit maar ;)

Alvast bedankt!
Foucher
Hallo Foucher,

Als ik het goed heb, dan is dit topic ook bedoelt voor vervelende scholieren zoals jij. :wink:
Er zijn veel verschillen op te noemen tussen WOI en WOII. Jij hebt het over de bajonet.
Ik kan je er in het kort wel iets over vertellen. Zowel in WOI en WOII en zelfs tot op de dag van vandaag kan nagenoeg elk dienstgeweer wel worden voorzien van een bajonet. Zelfs de hedendaagse Diemaco C7 van het Nederlandse leger. Een bajonet behoort dan eigenlijk ook tot de standaard uitrusting van een soldaat.
Tot aan het uitbreken van WOI waren de bajonetten en ook de geweren lang. De strategie hiervan was dat je je tegenstander (vijand) op het slagveld op ruime afstand kon houden. Was jouw geweer met bajonet langer dan die van je tegenstander dan was jij degene die de eerste steek kon toebrengen.
In WOI veranderde deze strategie. De legers bestreden elkaar niet langer op het open slagveld zoals tijdens de Napoleontische oorlogen maar ze groeven zich in. De strijd in WOI werd dan ook gekenmerkt door de loopgravenoorlog. Door de beperkte ruimte van de loopgraven bleek het geweer met een lang bajonet niet zo effectief meer. Je ziet dan ook dat tijdens WOI de bajonetten werden ingekort. Soms werd dit officieel gedaan maar ook door de soldaten aan het front zelf (niet alle strijdende partijen deden dit maar dat is weer een ander verhaal). Omdat het lange bajonet niet zo handig was tijdens de loopgraafgevechten namen veel soldaten andere wapens mee zoals vechtmessen, boksbeugels en ploertendoders (soort knuppel).
Door deze les van WOI zie je dan ook dat de geweren/bajonetten daarna korter zijn geworden.
WOII was meer een bewegingsoorlog. De strijdende partijen bevochten elkaar meer over langere afstanden en de gevechten vonden ook meer plaats in steden. Hoewel de bajonet ook in deze oorlog nog volop is gebruikt kwam de nadruk meer te liggen op de automatische wapens.
Door de ervaring van beide wereldoorlogen is de hedendaagse bajonet veelal verandert in een vechtmes welke op een geweer kan worden geplaatst. Meer over het bajonet, zie; http://en.wikipedia.org/wiki/Bayonet .
Succes met je werkstuk.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
uniformverzamelaar
Lid

Bericht door uniformverzamelaar »

Niet alle geweren (algemene term, want daar waren ook nog schakeringen in) voor WW I waren lang.

Denk bv maar aan de cavalerie geweren (maar omdat ze korter waren werden deze karabijnen genoemd, maar het doel van deze wapens was het zelfde) model 1816, 1822 en het latere model 1889 "allégée" van het Belgische leger. Maar ik vermoed dat ook andere legers die over een cavalerie (toen nog te paard) beschikte zulke modellen in gebruik hadden.

Deze waren een stuk korter dan de infanterie geweren omdat het nog handelbaar moest zijn als de militair te paard was.

Persoonlijk denk ik zelf dat je het U niet gemakkelijk gemaakt hebt met zulk een onderwerp. :?
Je moet ook weten dat in elke oorlog zelf (die over een grotere tijdsperiode gaat) tussen het begin en het einde vele verschillen zijn op te merken.

In elke geval succes met Uw werk.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

Asjemenou schreef:Zelfs de hedendaagse Diemaco C7 van het Nederlandse leger.
En intussen zijn we stiekum al overgestapt naar de Colt. Lijkt hetzelfde, van een andere maker. Diemaco is niet meer!
Ook hiervoor is overigens in een bajonet voorzien.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
asjemenou
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 96 keer

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor jullie aanvulling. Zulke reacties had ik eerlijk gezegd wel verwacht. Uiteraard had ik een compleet boekwerk aan informatie over de bajonet kunnen vermelden maar dit leek mij rekening houdend met de topicstarter niet echt zinvol. Vandaar dus een beknopte uitleg.

Diemaco bestaat inderdaad niet meer maar de naam leeft nog enigszins voort. Zeg je Diemaco dan weten de meeste mensen wel waar je het over hebt. Voor wie deze naam niets zegt, zie; http://nl.wikipedia.org/wiki/Diemaco_C7 .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
uniformverzamelaar
Lid

Bericht door uniformverzamelaar »

asjemenou schreef:Bedankt voor jullie aanvulling. Zulke reacties had ik eerlijk gezegd wel verwacht. Uiteraard had ik een compleet boekwerk aan informatie over de bajonet kunnen vermelden maar dit leek mij rekening houdend met de topicstarter niet echt zinvol. Vandaar dus een beknopte uitleg.

Diemaco bestaat inderdaad niet meer maar de naam leeft nog enigszins voort. Zeg je Diemaco dan weten de meeste mensen wel waar je het over hebt. Voor wie deze naam niets zegt, zie; http://nl.wikipedia.org/wiki/Diemaco_C7 .
Heb enkel gereageerd over de lengte van de vuurwapens, want als hij in zijn werk gaat schrijven dat er enkel lange geweren waren in het begin van de oorlog zit hij er grondig naast.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie