Rotterdam...

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Die andere Timo
Lid

Rotterdam...

Bericht door Die andere Timo »

Wat ging er nu eigenlijk mis bij het bombardement op Rotterdam? Verschillende bronnen zeggen dat de Duitsers in verwarring waren omdat Scharro accoord ging met het ultimatum maar op bevestiging van Winkelman moest wachten. In de tussentijd zouden de Duitsers aan alle artillerie batterijen hebben doorgegeven dat het bombardement niet doorging, maar door verwarring in de orders voor de Luftwaffe keerden de vliegtuigen niet om.

Kan iemand een toelichting geven?
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Er waren twee groepen vliegtuigen onderweg. De ene kreeg het bericht van afbreken (rode lichtkogels) door, de andere groep niet.

De luftwaffe wist dus dat het niet moest doorgaan. Alleen het kampfgeschwader kreeg het maar half door.
Die andere Timo
Lid

Okay, thanks :)
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Np, hoe de berichtgeving/besluitvorming tussen Winkelman en Scharro liep weet ik niet uit mijn hoofd. Misschien is dat online te vinden?
Die andere Timo
Lid

Keer via Stiwot al een tip over een artikel :)
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

interessant, wist hier nix van
Die andere Timo
Lid

En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

Ik heb het boek met de titel (als ik me niet vergis, heb het boek namenlijk niet hier in de buurt)
"Rotterdam als hoeksteen in operatie fall-gelb"
Daarin wordt ergens in de eerste hoofdstukken dit 'voorval' uitgebreid behandeld, er wordt onderzocht hoe dit precies had kunnen gebeuren etc.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
seabee
Lid

Bericht door seabee »

Ik heb ook diverse artikelen gelezen over rotterdam, maar ik heb nog steeds het idee dat Rotterdam met opzet is gebombardeerd. Er zijn vage bevelen gegeven, en ze zijn te laat gegeven/bezorgd. Naar mijn idee een kleine wraak aktie, want wij, de hollanders hebben toch nog aardig wat vliegtuigen neergehaald en een stel para's gevangen genomen in Den Haag. Daar was de fuhrer niet blij mee.
Wilco Vermeer
Lid
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

De opmars naar Rotterdam had inderdaad van Hitler prioriteit gekregen. Hij was geheel niet blij met de "afranseling" die zijn troepen bij Den Haag en aan de afsluitdijk kregen. Ook de vertraging die Rotterdam opliep en de gevechten aan de Grebbeberg duurden hem en Goring te lang. Nederland moest op de knie.
Het inzetten van het bombardement was inderdaad opzet. Het doorgaan blijft "twijfelachtig". Zeker als je in acht neemt dat daarna Utrecht en Amsterdam met hetzelfde werden bedreigd (Utrecht dan wel een artillerie bombardement) en dat op 17 mei ook Middelburg werd platgegooid zonder dat daar op dat moment nog troepen aanwezig waren.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
marloes
Lid

Bericht door marloes »

Om nog maar te zwijgen van het in de pan hakken van een groot deel van de Luftwaffe door onze luchtafweer, dat ons leger langer vol hield dan de 24 uur etc.
Alles lijkt erop te wijzen dat het bombardement op rotterdam gewoon express was.
Of in ieder geval deden ze niet veel moeite om het tegen te houden.
Ze probeerde later de Hollanders nog de schuld te geven terwijl die juist via het boekje te werk gingen.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Plaats reactie