hakenkruis

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
jb

hakenkruis

Bericht door jb »

ik weet dat het hakenkruis in de tweede wereld oorlog werd gebruikt door hitler maar wat is de echte betekenis? :?:
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Zie dit onderwerp: hakenkruizen

Daarin staat o.a. hetvolgende:
PPL schreef:Ik weet natuurlijk niet precies hoe die jongen verder precies in elkaar zit, maar ik wil met betrekking tot d eswastika wel even het volgende kwijt.

Ondanks de negatieve lading die het symbool het gekrgen na WO2 is het eigenlijk een heel positief symbool.
Van origine is het een boedhistisch symboool van vruchtbaarheid.
Vandaar dat je ook 'hakenkruizen' kan tegenkomen op oude tempels in bijvoorbeeld India.

Ik wil niet zeggen dat de meeste mensen van deze betekenis op de hoogte zijn en hem als zodanig gebruiken, maar ik wilde dit topch even kwijt om even een andere invalshoek in deze te geven.

Een ding heel duidelijk, ik heb er zeer veel moeite mee als mensen de swastika gebruiken om blijk te geven van een fascistisch en/of rascistisch gedachtengoed.
Ik wil alleen even de dingen in het juiste perspectief plaatsen.
Voorts adviseer ik je via Google eens te zoeken naar Swastika.
Dit is een juistere naam voor het hakenkruis en met die zoekopdracht vind je zeker weten meer info.

Suc6

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

geluk & liefde, ook wel als symbool van Ganesh, de olifantengod gebruikt.
als je meer wil weten...kijk hier maar eens:
http://www.google.nl/
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
hcokmot
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 feb 2003, 19:15

Hakenkruis

Bericht door hcokmot »

Weten jullie het allemaal wel zeker? Volgens mij is het hakenkruis met naar rechts gerichte pootjes een Germaans zonneteken! Hitler wilde namelijk laten zien, dat "ze vroeger groot en sterk waren (Germanen) dus waarom nu niet (Duizendjarige Rijk)?". Dit past natuurlijk in het nationalisme.

Wanneer de pootjes van het hakenkruis naar links draaien is het pas een Boeddhistisch teken voor vruchtbaarheid!

Zeg me alsjeblieft wanneer ik ongelijk heb!

Dank!
Wees Meester en Vormgever van Jezelf ~ F.Nietzsche
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

je hebt gelijk; maar de zonnegod staat in de meeste culturen voor vruchbaarheid...geluk en liefde.
En dan zijn we weer terug bij af.
Overigens vind ik de overeenkomsten groter dan de verschillen en ik vind het frappante eraan dat 2 totaal verschillende culturen die (waarschijnlijk) geen weet van elkaars bestaan hadden welhaast hetzelfde symbool gebruikten voor welhaast dezelfde betekenis.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie