Vraagje over een 9-tal foto's

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LKP
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 apr 2003, 20:34
Contacteer:

Vraagje over een 9-tal foto's

Bericht door LKP »

Ik was vandaag op een rommelmarkt en heb daar de volgende 9 foto's gekocht. Het zijn militairen, maar ik heb geen flauw idee wat voor militairen en welke periode.

De verkoper wist er verder geen naam bij en had ook geen overige info voor me. En nu ben ik dus benieuwd waar deze soldaten vandaan komen en of de foto's tijdens de Tweede Wereldoorlog of er vlak voor genomen zijn. Of dat het helemaal geen WO2 era foto's zijn.

Verder ben ik benieuwd of er iemand is die het gebouw op foto 5 herkent. Let bij het kijken naar de foto op de twee kanonnen die rechts voor het gebouw staan. En links staan er 2 kraampjes met de tekst "Glaces", wat mij lijkt als zijnde ijsverkopers.

Dus als iemand mij kan helpen met het ontrafelen van het verhaal van deze foto's, graag! :)

PS: foto's kunnen wat klein zijn, als je een grotere foto van iets wil, laat het me weten.
PPS: Ik geef de link naar mijn site aangezien Angelfire hotlinken niet toestaat. Is de site niet meer te zien, dan is hij tijdelijk unavaileble.

http://www.angelfire.com/empire2/wo2militaria/
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Ik zou zelf denken dat het britse militairen zijn. Op de foto waar ze met z'n allen op die auto op straat zitten kan je enkele uithangborden zien. Kan je lezen wat er op staat?

Is dat gebouw niet Buckingham Palace :? Ik zit te kijken naar die wachthuisjes aan de zijkanten van de ingang
Leeghoofdigheid ter bestrijding van het maken van domme beslissingen
Gebruikersavatar
LKP
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 apr 2003, 20:34
Contacteer:

Bericht door LKP »

Ik dacht ook dat het Buckingham Palace zou kunnen zijn. Alleen een vluchtige blik op google gaf nog geen gelijkenis met het gebouw op de foto.

Nu heb ik nog weinig tijd gehad om goed te zoeken naar foto's van Buckingham Palace in de periode 30/40/50. Dus misschien dat het er toen anders uit zag.

Op de foto met uithangbord staat iig, "Radio" Verder heb ik nog niks kunnen uitvogelen. Ik zal even een uitvergroting proberen te maken, zometeen.
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

lijken mij ook wel britten maar vraag me niet waar die foto's genomen zijn
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

De foto "heet" (in de URL) "Lange Voorhout". Maar daar is het natuurlijk niet. Zal even vragen aan Britten.
Gebruikersavatar
LKP
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 apr 2003, 20:34
Contacteer:

Bericht door LKP »

Jup, dat is de plek waar ik de foto's gekocht heb ;)

Maar Buckingham Palace is het volgens mij niet. Op de foto's die ik op hun site heb gezien, zie ik geen ronde koepel voor het gebouw.

Ik zie overigens net op mijn grote scan, dat er een bord zit links van de opening van het hek. Ik zal daar morgen een vergrote scan van proberen te maken. En hopelijk valt er dan wat te lezen.

Als er voor die tijd niet al iemand is geweest die het antwoord weet :)
Laatst gewijzigd door LKP op 22 aug 2004, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

maar dat is het niet
Leeghoofdigheid ter bestrijding van het maken van domme beslissingen
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Probeer eens een grotere scan te maken van de schouderpatches. Soms lijken de linker op de Nederlandse leeuw met 'Je Maintaindrai' soms lijkt het op een parachutistensymbool. Die op de rechtermouw lijkt een op driehoek.
Gezien de gezichtsvormen kunnen het heel goed Nederlanders zijn.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

De foto's met militairen zijn in ieder geval Nederlanders en voor zover ik kan zien lijken ze inderdaad genomen op het Lange Voorhout in Den Haag. Wellicht eens leuk daarheen te gaan en te proberen vergelijkende foto's te maken.
De foto met het gebouw zou de achterzijde kunnen zijn van paleis Noordeinde. Maar daar ben ik te lang niet geweest om dat zo te kunnen zeggen.

Wanneer de foto's zijn genomen is moeilijk te zeggen. Kan vlak na wo2 zijn, maar ook iets later (eind jaren 40). Kijkend naar de auto's zou ik zeggen kort na Wo2.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

Bericht door paulstolk »

Het is zeker paleis noordeinde niet. Vergelijk maar eens met deze foto.
Leeghoofdigheid ter bestrijding van het maken van domme beslissingen
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Doorslag!
Ik zie dit nu voor het eerst:

Prinses Irene Brigade, zie deze foto http://www.angelfire.com/empire2/wo2mil ... 804_08.jpg

Heel duidelijk kan je een embleem zien. Nederlands logo (je maidres ofzo) maar dan prinses Irene Brigade. Het kan in Engeland, Nederland of Duitsland gemaakt zijn waar ze zijn geweest. Zie RADIO rechtsboven op een bord staan.

De Prinses Irene Brigade waren een onderdeel van de Britse legergroep.

LKP: als je ze weg doet, heb ik er zeker belangstelling bij!
Gebruikersavatar
LKP
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 apr 2003, 20:34
Contacteer:

Bericht door LKP »

Kan het zijn dat op een aantal foto's het hertenkamp bij het Malieveld te zien is? Ik heb de foto's aan mijn vader laten zien en het eerste wat hij zei is dat hij het Hertenkamp herkende.

Maar ik moet het dus zoeken in de richting van de Prinses Irene Brigade. Leuk :)

Ik heb al een postkaart van de Prinses Irene Brigade uit 1945 en nu je het zegt, kan het zijn dat de postkaart overeenkomsten vertoont met de twee wachttorens die op foto 5 te zien zijn. Ik ga dat zo eens even nakijken.

@Harsha: Op het moment wil ik ze zelf houden. Ik zal echter een briefje bij de foto's doen met jouw nickname en de naam van dit forum. Mocht ik deze foto's wegdoen, dan ben jij bij deze de eerste die een PB kan verwachten.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Paul jou foto is die van de voorzijde van het paleis. De achterzijde heeft een heel ander uiterlijk.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

foto 5 is in ieder geval niet paleis noordeinde. En ook niet in den haag...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Heb je de achterizjde van Paleis Noordeinde dan al vergeleken met de foto om daar zo zeker van te zijn?
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Plaats reactie