NSNAP

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

NSNAP

Bericht door Fuglesang »

Wellicht bestaat daar al een discussie over, wellicht niet. Mij ontbreekt echter alle informatie en documentatie.

In Nederland bestond er de NSNAP. Dat was eigenlijk (volgens wat ik kon vinden) een kopie van de NSDAP. Deze werd opgesplitst wegens onenigheid.
De NSB had veel meer leden. Hoewel je zou zeggen dat de Duitse bezetter zou kiezen om samen te gaan werken met de NSNAP, omdat die veel meer op hun eigen partij zou lijken, hebben ze toch voor de NSB gekozen en werd de NSNAP min of meer gedwongen op te gaan in de NSB.

Dat is eigenlijk kortweg alle informatie die ik kan vinden.

Mijn vragen:
Waarom was de NSNAP niet zo "populair" als de NSB? Was deze meer gematigd en de NSNAP veel radicaler wat betreft de rassenkwestie?
Ik kan me anderzijds goed voorstellen dat mensen min of meer interesse getoond zouden hebben, aangezien de NSDAP nogal het een en ander gedaan kreeg.

Waarom koos de bezetter om samen te werken met de NSB? Simpelweg degene met de meeste leden?

Waarom is er zo weinig over te vinden? Is het gewoon altijd een piepklein partij-tje gebleven?
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Gast

Re: NSNAP

Bericht door Gast »

De NSB had in oktober 1941 zo'n 90 duizend leden, de NSNAP had er enkele tientallen, hooguit enkele honderden, die ook nog eens verdeeld waren tussen twee kampen: de aanhangers van Van Rappard en de aanhangers van Kruyt die ruziënd over straat rolden. Bovendien had de Duitse SS al voor de oorlog in het geheim goede contacten met de Groot-Germaanse aanhangers binnen de NSB (Feldmeijer, e.a.) en het vertrouwen dat die de interne strijd met de Groot-Nederlandse voorstanders (Mussert, e.a.) zouden winnen.
Plaats reactie