Waarom verklaarden Eng + Fra niet de oorlog aan Sovjet-Unie?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Waarom verklaarden Eng + Fra niet de oorlog aan Sovjet-Unie?

Bericht door platoz »

Recentelijk verdiepte ik mij eens in de gedetailleerde geschiedschrijving over de aanleiding van de Tweede Wereldoorlog, maar op één vraag zit ik nog steeds enigszins te dubben. Ik heb als antwoord inmiddels meerdere redenen gelezen, maar nog altijd ben ik niet van elk antwoord helemaal overtuigd. Vandaar dat ik hem ook graag hier aan jullie wil voorleggen en benieuwd ben wat jullie hierover geleerd of gelezen hebben. De vraag is als volgt:

Waarom werd in 1939 door Engeland en Frankrijk alleen de oorlog verklaard aan Duitsland na de inval in Polen en niet ook aan de Sovjet-Unie die twee weken later Polen binnenvielen?

Let wel, ik kan zelf ook een hoop redenen bedenken waarom Engeland en Frankrijk nooit de oorlog hebben verklaard aan de Sovjet-Unie, maar ik zou graag de officiële beweegredenen willen weten die Engeland en Frankrijk hadden om dat dus na te laten. De Engelsen en Fransen stonden immers "garant" voor de Poolse soevereiniteit.


Vanzelfsprekend is alle input welkom.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Waarom verklaarden Eng + Fra niet de oorlog aan Sovjet-U

Bericht door okke »

Ik weet niet wat de officiële reden is, en of er wel een officiële reden is, want er is geen besluit genomen om oorlog te verklaren. Over handelingen van de Sovjet-Unie was geen publieke verontwaardiging. De aansluiting van Oostenrijk en de annexatie van het Sudetenland van Tsjechië werd met argusogen gevolgd.

Een logische reden om de oorlogsverklaring niet te verklaren aan de Sovjet-Unie was dat een oorlog met Duitsland en de Sovjet-Unie tegelijk bij voorbaat gedoemd was te verliezen. Als Duitsland en de Sovjet-Unie geen bondgenoten werden, maar zelfs tegenstanders werden, gaf dat Engeland en Frankrijk een betere kans in de oorlog met Duitsland.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Waarom verklaarden Eng + Fra niet de oorlog aan Sovjet-U

Bericht door Jim »

Zover ik weet bestaat er geen specief gegeven officiele reden.

Frankrijk en Engeland hadden een pact gesloten met Polen. De Franse in 1921, daarin stond het soort hulp in beschreven wat ze Polen zouden aanbieden. Dit kwam er in grote lijnen op neer dat ze communicatie met Frankrijk zouden openhouden. In september 1939 stond specifiek beschreven dat ze oorlog zouden voeren tegen Duitsland. Dus er bestond volgens de regels geen verplichting om de Sowjet unie oorlog te verklaren.

Het Britse (openbare) pact was ook specifiek tegen Duitsland gericht. In een geheim afgesloten protocol zouden ze de Polen direct en met alle mogelijke middelen helpen tegen een (Europese) vijand zonder dat Polen hen de oorlog hoefde te verklaren. Volgens dit pact zouden ze ook de Sowjet unie wel de oorlog moeten verklaren.

Echter in deze periode werden de Sowjets door o.a. Engeland en Frankrijk gezien als een weliswaar groot maar een niet bepaald hoog ontwikkeld land. De echte gevaarlijke vijand was Duitsland.

Er waren in Augustus 1939 Brits -Franse gesprekken met de Sowjets, De Polen weigerden hier aan deel te nemen. De Polen zagen een Sowjet inval niet iets wat tot de mogelijkheden behoorde. De Sowjets zouden mogelijk willen helpen maar dan wilden ze vrije doorgang tot Polen.

Britse ambassades in neutrale landen hadden instructies Poolse militaire personeel te assisteren (ook financieel) naar Frankrijk en Engeland te komen.

Na de Sowjet inval vroegen de Polen assistentie in de oorlog tegen de Sowjets en het kwam er op neer dat dat geweigerd werd. De Polen hebben dit ook als verraad gezien.

-De Britten hadden ook grote handelsbetrekkingen met de Sowjets. En als deze schade zou oplopen dan hadden de Britten een groot financieel probleem om de oorlogsmachine die ze moesten opbouwen te betalen.
- Britse politici zagen op dat moment ook niet in dat de passieve houden tov van niet alleen de Sowjets de publieke opinie in de neutrale landen hebn kwalijk zou worden genomen.
-De Britse ambassadeur in Moskou was van mening dat het de Duitsers meer zou helpen en de Polen totaal niet als de oorlog werd verklaard.

De lijst is vrij lang waarom het fout is gaan tussen Polen en de Britten en de Sowjets niet de oorlog is verklaard.

Er is een boek over geschreven waar de diverse pacts, geheime protocol en diverse politieke zakeen niet geleid hebben tot de oorlogsverklaring aan de Sowjets.
Britain and Poland 1939-1943: The Betrayed Ally isbn:0521483859
Het is echter op internet te lezen.

Het zou erop neerkomen het hele boek hier neer te typen!
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie