Soldatenfriedhof Lommel

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00

Soldatenfriedhof Lommel

Bericht door Michael »

Rusten er Vlamingen op het Soldatenfriedhof van Lommel?

Groeten Michaël
Bob Marien
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2004, 20:20

Bericht door Bob Marien »

Ik ben er ooit geweest zo'n tweetal jaren geleden. Mij is er over Vlamingen op die begraafplaats niets opgevallen.
Als er al zouden liggen zouden het Oostfronters moeten zijn. En voor zover ik weet is deze begraafplaats nog niet misbruikt door flamingenten.
Maar om zeker te zijn, .... ge zelf eens kijken.
Limburg is toch niet ZO groot?
:)
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00

Bericht door Michael »

779arien schreef:Ik ben er ooit geweest zo'n tweetal jaren geleden. Mij is er over Vlamingen op die begraafplaats niets opgevallen.
:| Hebde gij alle namen gezien?
Als er al zouden liggen zouden het Oostfronters moeten zijn.
Hoedat?
En voor zover ik weet is deze begraafplaats nog niet misbruikt door flamingenten.
:|
Bob Marien
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2004, 20:20

Bericht door Bob Marien »

Wat een reactie zeg. Ik wilde je enkel helpen Michael. :cry:
1. En nee, ik heb niet alle namen gelezen, maar ik heb destijds wel alle mogelijke info over deze begraafplaats doorgenomen en nergens was er sprake van Vlamingen.
2. Omdat ik mij net kan voorstellen dat hier Vlamingen zouden begraven liggen die NIET met de bezetter meeheulden.
3. Ik dacht hierbij o.a. aan de jaarlijkse bijeenkomst bij het graf van Cyriel Verschaeve te Alveringem... :x
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00

Bericht door Michael »

:roll: Sorry 779arien,
2. Omdat ik mij net kan voorstellen dat hier Vlamingen zouden begraven liggen die NIET met de bezetter meeheulden.
Toen ik de vraag stelde dacht ik niet echt aan Vlaamse Oostfronters maar meer aan Vlamingen die dienst deden in de Weermacht in Vlaanderen, zoals bv. de Vlaamsche Wacht.
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Ja, er zijn Vlamingen begraven te Lommel die dienst hebben gedaan zowel in de Waffen-SS als in andere (para-)militaire organisaties tijdens de laatste wereldoorlog. Hun namen en begraafplaats kan ik echter niet vrijgeven, er bestaat geen garantie dat deze (delicate) informatie niet zal worden doorgespeeld aan anderen waardoor er in te toekomst een polemiek rond zou kunnen ontstaan.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent

Bericht door Tim »

Ik doe regelmatig opzoekingen naar graven via de Volksbund, en daar heb ik ook al Vlaamse namen gezien die in Lommel begraven zijn.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot, Semrush en 1 gast