Scheiding Vlaanderen en Wallonië? (splising uit WOI topic)

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
WWIbruno
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 aug 2004, 10:23

Scheiding Vlaanderen en Wallonië? (splising uit WOI topic)

Bericht door WWIbruno »

Jullie kunnen nu zeggen wat jullie willen maar de walen links laten liggen vind ik een hoog egoistisch en vulgair idee. Op de dag dat vlaanderen zich onafhankelijk verklaard verander ik men nationaliteit
En neem het van me aan zolang dat we in ons land 2 talen spreken zullen er spanningen blijven zijn, zeker als er ook op het vlak van economie een verschil is (wat nu verkleint in België).
Het egoistische, onwetende vulgus zal uiteraard altijd voor de meest egoistische oplossing kiezen.
WWIbruno
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 aug 2004, 10:23

Bericht door WWIbruno »

Mijn overgrootvader heeft in wo1 gevochten voor Belgie. En men grootvader in wo2! Beiden zijn of waren uitgesproken belgicist en verachtten flaminganten.
Eendracht maakt macht!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

WWIbruno schreef:Jullie kunnen nu zeggen wat jullie willen maar de walen links laten liggen vind ik een hoog egoistisch en vulgair idee. Op de dag dat vlaanderen zich onafhankelijk verklaard verander ik men nationaliteit
En neem het van me aan zolang dat we in ons land 2 talen spreken zullen er spanningen blijven zijn, zeker als er ook op het vlak van economie een verschil is (wat nu verkleint in België).
Het egoistische, onwetende vulgus zal uiteraard altijd voor de meest egoistische oplossing kiezen.
Gelieve louter politieke meningen te plaatsen in #discussiëren of eventueel in #babbelbox, en deze onderwerpen uitlsuitend historisch te houden.
WWIbruno
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 aug 2004, 10:23

Bericht door WWIbruno »

Moest de geschiedenis niet aan het heden verbonden zijn, voerden we nu die discussie niet!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

WWIbruno schreef:Moest de geschiedenis niet aan het heden verbonden zijn, voerden we nu die discussie niet!
Verbonden zijn is iets anders dan huidige politiek. Wij zijn in de eerste plaatse een historisch forum, wij bieden echter ook de mogelijkheid om over het huidige te discussiëren, in de daarvoor bestemde onderwerpen.
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

Antwerpx. Ik denk dat je nu wil gaan ingrijpen eerder om het onderwerp uit de weg te kunnen gaan dan dat het offtopic is. Dat wat WW1Bruno schrijft heeft alles met WO1 te maken omdat het daar zijn oorsprong vindt! Is het niet dat de essentie van wat er in WO1 speelde nu nog de essentie is van wat er nu speelt? Zoals bijvoorbeeld afkeer op basis van afgunst? En dat zijn grootvaders voor andere idealen streden dan de jouwe is toch, als punt van discussie, alleen maar prachtig? Ik kan je echter garaderen dat Nederlanders dit topic met verbazing zullen lezen. Op mij komen de Walen en Vlamingen altijd over als kinderen uit een gezin die weten dat ze samen moeten opgroeien, maar die een hekel aan elkaar hebben. Of, om in beeldspraak te blijven: het land België lijkt wel op een buitengewoon slecht huwelijk. "We blijven bij elkaar voor de kinderen..."
Bob Marien
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2004, 20:20

Bericht door Bob Marien »

Alhoewel ik voordien stelde dat het voor mij bij één antwoord zou blijven kan ik het niet nalaten toch een beetje te reageren.
Misschien ga ik hier nu wel ietsjes off-topic, maar voor de Nederlanders, die deze discussie volgen, en voor de aanwezige flaminganten op dit forum, wil ik wel het volgende kwijt;

1. Tijdens mijn studies, samen met Walen, heb ik NOOIT enige spanning ondervonden.

2. Tijdens mijn 35 jaren bij het Belgisch leger, waarin ik o.a. twee jaar diende in een 'Waalse' eenheid, en voor de rest 'gewongen' werd om met Walen samen te werken, heb ik nooit enig communautair probleem gekend.

3. Ook tijdens manoeuvres, waar dikwijls Vlamingen tegenover Walen stonden, kan ik niet getuigen van enig probleem.

4. In een bepaalde eenheid in Duitsland (13 Artillerie) werd samengewerkt met Nederlanders, Duitsers en Amerikanen. Alle Belgische gevechtseenheden destijds, ook de Waalse, hadden een beurtrol om een bepaalde site in deze eenheid te bewaken. De voorheen genoemde buitenlandse militairen, die veelal van de tegenstelling Vlaming-Waal hadden vernomen, vroegen ons dikwijls om uitleg omdat de samenwerking tussen beiden zo vlot verliep.

Hiermee wil ik gewoon aangeven dat, in tegenstelling met wat veel buitenlanders wordt voorgespiegeld, tussen 'Jan met de pet en Jean avec la casquette' geen communautaire problemen bestaan en ze goed met elkaar op kunnen schieten.
De Vlaamse kustbewoner ziet graag de Waal op vakantie komen en de Ardennais ontvangt ons graag in zijn streek.
Het is slechts een minderheid van fanatici (en sommige politici) aan beide zijden die de warboel gaande houden en zo België voor de buitenwereld regelmatig in een negatief daglicht stellen.
Federaal moet er zeker één en ander worden opgelost maar voor mij hoeft dat niet in separatisme te eindigen.
Iedereen heeft het over een verenigd Europa terwijl sommige fanatiekelingen twee onafhankelijke muggenscheeten nastreven.
Ik heb 'gezegd'.
PS: Als België ooit uiteenvalt in Vlaanderen en Wallonië word ik HEIMATLOS! :x
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Remarque schreef:Antwerpx. Ik denk dat je nu wil gaan ingrijpen eerder om het onderwerp uit de weg te kunnen gaan dan dat het offtopic is. Dat wat WW1Bruno schrijft heeft alles met WO1 te maken omdat het daar zijn oorsprong vindt!
Ga ik het onderwerp uit de weg? Ik denk het niet, anders had ik niet voorgesteld een nieuw topic te openen, maar de boel gewoon op slot gegooid.....

Als we alle onderwerpen die hun oorsprong nog maar vinden in WOI of WOII in historische onderwerpen gaan plaatsen wordt het één grote janboel. Zo zouden we bijvoorbeeld over de Tweede Wereldoorlog moeten discussiëren in een WOI onderwerp......

Vandaar zal ik het topic afsplitsen, zodat ook de niet-bezoekers van het WOI gedeelte mee kunnen discussiëren.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

779arien schreef:Alhoewel ik voordien stelde dat het voor mij bij één antwoord zou blijven kan ik het niet nalaten toch een beetje te reageren.
Misschien ga ik hier nu wel ietsjes off-topic, maar voor de Nederlanders, die deze discussie volgen, en voor de aanwezige flaminganten op dit forum, wil ik wel het volgende kwijt;
De tijd dat het flamingantisme streefde naar een onafhankelijkheid lijkt mij gedaan en is er volgens mij zelfs nooit volledig geweest. De flaminganten streefden eerder naar gelijkheid in talen in België....het separatisme lijkt mij vandaag de dag eerder overgenomen door de Vlaams-Nationalisten. (een mus een mus noemen hé :) )
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Het heeft altijd om de talen gedraaid toch. In WoI verstonden de officieren en soldaten elkaar niet vanwege dat taalverschil. Er waren bijna geen vlaamssprekende officieren en dat werkte sommige soldatengroepen zwaar op de heupen. Ook werd het Frans (vroeger veel meer dan nu ) gezien als de taal van de modale belg en werd het het Vlaams altijd een boerentaal gezien. Hedendaags blijft er van dit taalverschil bijna geen spaander heel, want (bijna) iedere Vlaming is tweetalig. Dat denk ik toch wel niet te kunnen zeggen van de Walen (is bij hen niet de 2de taal engels?) . Ik kan me vergissen maar globaal vind ik de Walen toch soms wat lui zijn op sommige vlakken.
Neem nu de kwestie met de flitspaalboetes. Terwijl er in Vlaandern op bijna iedere hoek van de straat een flitspaal staat :mad: :P , staan er in Wallonië een stuk of 10->100 (gebaseerd op een krantenartikel).
En toch ontvangen ze evenveel boetegelden als de vlaamse regering/kas.
Dit is volgens mij niet eerlijk...
War is something human...
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ruben schreef:En toch ontvangen ze evenveel boetegelden als de vlaamse regering/kas.
Dit is volgens mij niet eerlijk...
Ik geloof dat overlaatst in het nieuws kwam dat Durbuy meer geld ontving dan de stad Gent.
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

:shock: Waaat nou dat is pas oneerlijk. Ik eet mn schoen op als je me kan zeggen dat er ook maar 1 flitspaal staat in Durbuy
War is something human...
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Heb je de dorpjes in de Ardennen al eens goed bekeken? Daar is 1 flitspaal genoeg hoor...
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

IK heb niets tegen de walen behalve 1 ding:

het zijn wij, de vlamingen, die wel altijd geld moeten betalen aan de walen!
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Verklaar U nader Gilles?...
gilles schreef:het zijn wij, de vlamingen, die wel altijd geld moeten betalen aan de walen!
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Plaats reactie