batterijen WO2 mijnen detector

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jossertje
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 aug 2014, 20:36

batterijen WO2 mijnen detector

Bericht door Jossertje »

Omdat ik nog geen toegang heb tot de marktplaats van het forum stel ik mijn vraag hier. Ik heb onlangs een originele en complete Amerikaanse mijnen detector uit de Tweede Wereldoorlog gekocht. Er zit 1 grote BA-30 batterij bij maar ik weet niet zeker of er spanning op staat. Het probleem is dat ik er nog 1 bij wil + 2 andere typen batterijen die bij deze detector horen. Mijn vraag was dus: Zijn er mensen op dit forum die weten waar je BA-30 1.5v flashlight battery(2x) en een BA-38 103.5v "B" battery kan kopen? De batterijen het liefst wo2 gedateerd maar ze hoeven niet per se te werken. alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: batterijen WO2 mijnen detector

Bericht door Mr_Flibble »

Werkende batterijen van 70 jaar geleden?! Ik verwacht niet dat je die ooit zal vinden.
Als je ze vind zijn ze gegarandeerd dood.

BA-30 batterijen zijn hetzelfde als moderne D-cell batterijen. Al zullen moderne batterijen wel een hogere capaciteit hebben tegenwoordig. Ze komen in 1.5 en 1.25v varianten.
BA-38 batterijen zijn soms reproducties van beschikbaar (http://www.smallbattery.company.org.uk/sbc_ba38.htm)
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
Jossertje
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 aug 2014, 20:36

Re: batterijen WO2 mijnen detector

Bericht door Jossertje »

Bedankt voor de reactie!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: batterijen WO2 mijnen detector

Bericht door Jim »

BA-30 batterijen kan je nog wel eens o.a. op ebay vinden.Maar ook af en toe op verkoop sites. Zelf heb ik eens 2 gekocht op een beurs. Let wel ze zijn niet allemaal leger groen.
BA-30 is gewoon de Amerikaanse legernaam voor D-cell batterijen. Voor de oorlog weren ze al D-cell genoemd.

Ze worden zelfs nu nog gebruikt maar wel met huidige datum. Met een multimeter kan je meten of er nog enige spanning op staat. En zelfs na 70 jaar kan er nog een (kleine) spanning op staan maar meestal niet genoeg voor gebruik. Een laag volts lampje met twee draadjes verbinden werkt ook. :wink:
Maar ik heb begrepen dat je ze puur voor display wil hebben.
Ik weet dat er repro etiketten bestaan om over moderne batterijen te plakken. Ik heb ze zelf ooit in een ver verleden gemaakt.
De batterijen die ik heb hebben ook een papieren etiket. Er bestaan ook batterijen uit die tijd met een metalen buitenkant die bedrukt zijn en als de D-cell batterijen van nu.
Dus je kan er voor kiezen om een display te maken met "aangepaste batterijen tot je orginele tegenkomt.
Op de 8ste foto staan 2 exemplaren zoals ik ze ook heb . Van Bright star.
http://g503.com/forums/viewtopic.php?f=82&t=190521
Hier een kleuren label voor een D-cell /BA-30
http://www.105th.org/paperwork/personal ... attery.pdf
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Jossertje
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 aug 2014, 20:36

Re: batterijen WO2 mijnen detector

Bericht door Jossertje »

Bedankt voor het goede idee, had hier zelf nog niet aan gedacht!
Plaats reactie