De mensheid...

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Is er nog hoop voor de mensheid?

Jazeker! Ik ben heel positief
2
8%
Mwja, ik geloof er nog wel in
7
27%
Jawel, in 't jaar 3000 misschien
2
8%
Ik weet 't niet zo
3
12%
Hmmm, denk niet dat 't wat wordt
3
12%
Nee, ik heb alle vertrouwen in de mensheid verloren
9
35%
 
Totaal aantal stemmen: 26

Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik weet niet of dat wel zo verstandig geweest was idd; zo heb ik daar nog nooit over na gedacht.Dank je wel voor dit inzicht.
Want feitelijk is wat ik dus deed door mijn angst voor die situaties de overhand te laten krijgen, minder liefde tonen aan mijn vrienden.

Maar ik heb nooit bedoeld te zeggen dat ik de mensheid in het algemeen opgegeven heb...ik zeg alleen heel simpel dat de mensheid in het algemeen te vaak haar laffe/liefdeloze/bange kant aan mij laat zien of beter: aan zichzelf laat zien en daarmee creeer je nog meer angst en dan creeer je een soort cirkeltje dat vanzelf tot een explosief einde vol angst en haat en pijn zal komen, tenzij we elkaar weer wat meer durven liefhebben..of is dit allemaal te generaliserend?

Want volgens mij is het de bedoeling van het leven dat je je laat leiden door je liefde ipv je angst.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

benmaf schreef:Want volgens mij is het de bedoeling van het leven dat je je laat leiden door je liefde ipv je angst.
Je moet je imho laten leiden door de realiteit.
Helaas is de realitiet dat het leven gevaarlijk is.
Dat komt mede door vervaging van normen en waarden, en omdat de mens steeds minder geneigd is rekening met elkaar te houden.

Ik krijg de indruk dat de maatschappij steeds meer is opgebouwd rond het motto "ikke, ikke ikke... en de rest kan stikken"
En dat is het echte probleem wat we hebben.
Het is puur egoïsme om jezelf altijd maar voorop te plaatsen.
(Waarmee ik niet wil zeggen dat je geen mening mag hebben, of daar niet voor mag opkomen).
Vanuit dat egoïsme denken mensen af en toe wel eens een raar soort recht te hebben om alle midddelen beschikbaar in te zetten om dat ego te beschermen.
(Vanuit hun visie dan wel te verstaan)

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

In beide bovenstaande visies kan ik mij wel vinden.

Beide meningen zijn in mijn ogen ook niet strijdig met elkaar.
Als iedereen zich met liefde en respect voor het leven en elkaar zou opstellen, zouden (grote) conflicten niet meer voorkomen.

De realiteit is echter dat men zich over het algemeen zo overtuigd van zijn eigen gelijk is dat dit direct tot werkelijkheid wordt verheven.
Als iemand er een iets andere mening op nahoudt wil men die ander overtuigen. Als die ander niet wil luisteren, dan moet ie maar voelen.

We (de maatschappij) doen er te weinig aan om mensen respect voor andere meningen en respect voor het leven bij te brengen. :oops:

Dat is een van de redenen dat ik het bestaan van dit forum toejuich.
Het forum doet aan kennisoverdracht en discussie over één van de grootste conflicten aller tijden, WO2 en moderne grote en kleine moderne problemen. Heel belangrijk.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

dvaupell schreef: De realiteit is echter dat men zich over het algemeen zo overtuigd van zijn eigen gelijk is dat dit direct tot werkelijkheid wordt verheven.
Als iemand er een iets andere mening op nahoudt wil men die ander overtuigen. Als die ander niet wil luisteren, dan moet ie maar voelen.
Da's meestal de angst dat de ander jou mening niet ziet dat je ervoor laat kiezen andermans mening niet te zien....
Of val ik nu in herhalingen? :P
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie