De Wehrpass van de broer mijn overgrootvader.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lucille
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2004, 17:41
Locatie: Limburg (NL)
Contacteer:

De Wehrpass van de broer mijn overgrootvader.

Bericht door Lucille »

Hallo iedereen,

Ik ben niet echt zeker of dit hier past (of dat jullie hier iets mee kunnen), maar anders verplaatsen jullie deze thread maar gewoon. :)

De broer van mijn overgrootvader was Duits en heeft meegevochten in zowel de Eerste als de Tweede Wereldoorlog. Mijn grootvader heeft nog een fragiel perkamenten blaadje dat de Wehrpass van Wilhelm (zo heette hij namelijk) moet voorstellen, en er staat het volgende op (dingen die niet meer leesbaar waren staan aangegeven met (?):


Beglaubigte auszugsweise Abschrift aus dem Wehrpass des:

Uffz. Paulis, Wilhelm

geb. am 5.7.92. in Waldfeucht / Aachen

Hein(?)tanschrift Provinz Limburg (Holland)

Beruf: erlernt Landwirt
ausgeübt ,, ,,

Diensteintritt: 8.10.14 bis 17.(?).18

Jetzige Einheit: 5. Komp./Batl. VIII

Einheit am 8.5.45: 6./Sich.Rgt.26

Beförderungen: 10.7.16 -> Gefr.
1.7.44 -> Obgfr.
1.3.45 -> Stabsgefr.
1.5.45 -> Uffz.

O(?)den u. Ehrenz: E.K.II Kl. 31.5.16
E.K.I Kl. 10.7.16

W.D.E.: Kerne.

Dornum, den 22.Juni 1945



Ik had het wel willen scannen, maar dat durfde ik niet aan, omdat het blaadje zo fragiel is. :|

Zou iemand me eigenlijk kunnen uitleggen wat er allemaal op de Wehrpass staat, waar de afkortingen voor staan (en het Nederlandse equivalent ervan)? Wilhelm vocht alleen bij de landmacht, maar of hij dan ook bij de artillerie of infanterie zat, kan ik niet zeggen (misschien valt dat van deze pas af te lezen?).

Ik ben trouwens meer geïnteresseerd in de Eerste Wereldoorlog dan in de Tweede Wereldoorlog, en naar aanleiding van het zien van de Wehrpass, zou ik graag het volgende willen weten:

- Wat waren de Duitse militaire rangen in WO I?
- Hoe was het Duitse leger georganiseerd in WO I? Hoe zit dat precies met compagnie, bataljon en regiment?
- Hoe zat het met de dienstplicht in het toenmalige Duitsland? Moest je al met 16 jaar in dienst? En wanneer was je te oud om in dienst te gaan?

Alvast hartelijk bedankt aan degenen die me kunnen helpen! :D

Groetjes,

Lucille :)
Laatst gewijzigd door Lucille op 12 sep 2004, 14:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik denk dat je vraag in woII vragen sneller aandacht krijgt. Ik verplaats hem daarom.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Re: De Wehrpass van mijn overgrootvader.

Bericht door Miesjel »

Lucille schreef: Beglaubigte auszugsweise Abschrift aus dem Wehrpass des:
Uffz. Paulis, Wilhelm
Uffz. Staat voor Officier als ik me niet vergis.
geb. am 5.7.92. in Waldfeucht / Aachen
Geboren op 5 julie 1892 in Waldfreucht / Aachen
Hein(?)tanschrift Provinz Limburg (Holland)


Weet ik ook niet..
Beruf: erlernt Landwirt
ausgeübt ,, ,,

Beruf is Beroep, erlernt is leert en Landwirt is boer
Ausgegeübt betekend heeft uitgevoerd / heeft beoefend
Diensteintritt: 8.10.14 bis 17.(?).18

Heeft gediend van 8 Oktober 1914 t/m 17 (?) 1918
Jetzige Einheit: 5. Komp./Batl. VIII
Eenheid op dit moment: 5. Komp./Batl. VIII
Einheit am 8.5.45: 6./Sich.Rgt.26

Eenheid op 8 mei 1945: 6./Sich. Rgt.26
Beförderungen: 10.7.16 -> Gefr.
1.7.44 -> Obgfr.
1.3.45 -> Stabsgefr.
1.5.45 -> Uffz.

Bevorderingen:
10 juli 1916 (1ste wo) -> Gefreiter
1 juli 1944 (2e wo) -> Obergefreiter
1 maart 1945 -> Stabsgefreiter
1 mei 1945 -> Officier
O(?)den u. Ehrenz: E.K.II Kl. 31.5.16
E.K.I Kl. 10.7.16
Medailles: Ijzeren Kruis 2de klassen, ontvangen op 31 mei 1916
Ijzeren Kruis 1ste klassen, ontvangen op 10 juli 1916
W.D.E.: Kerne.

Dornum, den 22.Juni 1945
Geen idee wat de afkortingen betekenen.. de datum is volgens mij de datum waarop de pas uitgegeven is.

Michel :)
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Lucille
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2004, 17:41
Locatie: Limburg (NL)
Contacteer:

Re: De Wehrpass van mijn overgrootvader.

Bericht door Lucille »

Allereerst bedankt voor de reactie! :D
Miesjel schreef:
Lucille schreef: Beglaubigte auszugsweise Abschrift aus dem Wehrpass des:
Uffz. Paulis, Wilhelm
Uffz. Staat voor Officier als ik me niet vergis.
Ik heb het inmiddels ook ergens anders nagevraagd, en Uffz. staat voor Unteroffizier. :) De rest van wat je zei stemde ook overeen met wat de mensen op de nieuwsgroep zeiden. :)

Wel mooi dat hij het Eisernes Kreuz in zowel klasse 1 als 2 heeft gekregen (ik vraag me wel af waarvoor, wat hij dan precies gedaan heeft, maar hoe je dat kan opzoeken...), maar volgens mijn vader gaf hij daar zelf niet zoveel om. Mijn familie was namelijk tegen WOI (en later ook tegen WOII).
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Heb je alleen één wehrpass van je opa?
Hij zou zowieso meerdere wehrpassen gehad moeten hebben, hij heeft 2 ijzeren kruizen gehad etc.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Hein(?)tanschrift Provinz Limburg (Holland)


Heimatanschrift (thuisadres)
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Re: De Wehrpass van mijn overgrootvader.

Bericht door Miesjel »

Lucille schreef: Beglaubigte auszugsweise Abschrift aus dem Wehrpass des:

W.D.E.: Kerne.
Misschien iemand die bovenstaande 2 dingen nog netjes vertalen kan?
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Lucille, je kunt als familielid zijn complete militaire dossier opvragen bij de Deutsche Dienststelle: http://www.com-de.com/wast/ (ga naar Suchantrag)

Zo'n dossier bevat gedetailleerde informatie over in welke eenheden hij diende, onderscheidingen, evt. verwondingen, in welke ziekenhuizen hij verbleef, enz., enz.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Lucille
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2004, 17:41
Locatie: Limburg (NL)
Contacteer:

Bericht door Lucille »

Miesjel schreef:Heb je alleen één wehrpass van je opa?
Hij zou zowieso meerdere wehrpassen gehad moeten hebben, hij heeft 2 ijzeren kruizen gehad etc.
Deze Wehrpass is in ieder geval het enige dat ik heb van Wilhelm. En van Wilhelm's broer Heinrich (mijn overgrootvader) heb ik al helemáál niets. Bij de dood van Wilhelm in 1978 is veel verdeeld onder de nabestaanden, wellicht hebben Wilhelm's neven en nichten de rest (Wilhelm was nooit getrouwd en had dus ook geen kinderen). Eén van hen heeft ook de twee ijzeren kruizen van Wilhelm, want mijn grootvader heeft ze in ieder geval niet (jammer).
Die andere Timo schreef:Lucille, je kunt als familielid zijn complete militaire dossier opvragen bij de Deutsche Dienststelle: http://www.com-de.com/wast/ (ga naar Suchantrag)

Zo'n dossier bevat gedetailleerde informatie over in welke eenheden hij diende, onderscheidingen, evt. verwondingen, in welke ziekenhuizen hij verbleef, enz., enz.
Wow, dat lijkt me interessant! :D Hartstikke bedankt, ik ga meteen een kijkje nemen op de site. 8)

....Ik zie net linksbovenin de site het volgende: "for the notification of next-of-kin of members of the former German Wehrmacht who were killed in action." Alleen waren Wilhelm en mijn overgrootvader niet gesneuveld in de oorlog, kan ik dan toch nog het dossier opvragen?

Wat kan ik het beste aanvinken bij 'Suchantrag?' 'Amtlich', 'privat' of 'zu Forschungszwecken?'

Ik vraag me trouwens af of ze ook zo'n site hebben voor de Belgen? Een broer van mijn Belgische overgrootmoeder (ja, ik ben best een mengelmoesje ;)) heeft namelijk ook in de Eerste Wereldoorlog gevochten en deze ook overleefd (maar hij was wel zijn benen kwijt en moest de rest van zijn leven in een rolstoel slijten).
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Natuurlijk, geen probleem.

Kies je taal (bv. Duits) en ga dan naar Suchantrag. Daar kies je voor Privat en dan wijst het zich verder vanzelf. Formulier invullen, zoveel mogelijk informatie geven (naam, geboortedatum, eenheid en Feldpostnummer, etc.) en vergeet vooral niet aan te vinken dat je familie van hem bent. Als je dat vergeet krijg je namelijk niets omdat hij nog niet langer dan 30 jaar dood is. Kan wel een maand of zes duren en je krijgt geen bevestiging dat ze je aanvraag ontvangen hebben. Vertrouw er maar op dat je dan binnen een half jaar de gevraagde info per post thuis krijgt. Kosten zijn acht Euro per pagina, maar aangezien de gegevens hooguit twee of drie A4-tjes beslaan zijn de kosten te overzien.

Succes!
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Lucille
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2004, 17:41
Locatie: Limburg (NL)
Contacteer:

Bericht door Lucille »

Die andere Timo schreef:Succes!
Bedankt! :)

Maar ik heb wel nog een vraagje - wat kan ik het best aanvinken bij Verwendungszweck (dat gedeelte staat onder de informatie die ik moest invullen over mezelf en over de persoon over wie ik informatie wil hebben):


- Verbleib / Whereabouts / Sort
- militärischer Werdegang / military career / Parcours militaire
- Personenstandsangaben / genealogische Daten ( inklusive Heimatanschriften ) / Family tree ( including home address ) / Indication d'état civil / données généalogiques ( y compris les adresses d'époque)


Volgens mij staan 'Verbleib' en 'Genealogische Daten' sowieso toch al een beetje in de 'militärischer Werdegang', niet?

En dit moet ik zeker wel aanvinken?

mit der Übernahme einer Verwaltungsgebühr bis zu erkläre ich mich einverstanden. / I agree to pay a fee up to / Je donne mon accord quant à la prise en charge d'une redevance administrative qui peut s'élever à
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Ik neem aan dat je alleen zijn militaire carrière wil weten? Dan kies je alleen "militärischer Werdegang"

De andere (Verbleib/Personenstandangaben/genealogische Daten) weet je als familielid waarschijnlijk al - maar het kan geen kwaad om het aan te vinken. Wie weet wat voor verrassingen het nog brengt.

mit der Übernahme einer Verwaltungsgebühr bis zu erkläre ich mich einverstanden - aanvinken en een bedrag invullen dat je er maximaal voor over hebt. Reken voor 8 Euro per bladzijde en het zijn meestal slechts twee a drie bladzijden. Met een beetje marge vul ik meestal voor de zekerheid 50 Euro in voor het geval ze iets meer hebben, maar dit moet je natuurlijk voor jezelf beslissen :)
Gebruikersavatar
Lucille
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2004, 17:41
Locatie: Limburg (NL)
Contacteer:

Bericht door Lucille »

Die andere Timo schreef:De andere (Verbleib/Personenstandangaben/genealogische Daten) weet je als familielid waarschijnlijk al - maar het kan geen kwaad om het aan te vinken. Wie weet wat voor verrassingen het nog brengt.
Ik dacht dat ze met 'Verbleib' zijn verblijfplaatsen als militair tijdens de oorlog bedoelden, maar ze zullen dus wel zijn woonplaats bedoelen. :)

Voor de rest bedankt! :D 8)
Gebruikersavatar
Udo
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 sep 2004, 17:43
Locatie: Bochum, Deutschland

Bericht door Udo »

Hallo Lucille,

Het gaat hier niet om een wehrpas maar om een uittreksel daarvan. Dat blijkt uit de zin
Beglaubigte auszugsweise Abschrift aus dem Wehrpass des
Dit betekend dat het een officiëel uittreksel is van de Wehrpas.

Voor het overige, de site van de WASt is interessant. De OPA van mijn vriendin was bij de Wehrmacht en willen graag weten waar en hoe.
Hij heeft gelukkig de oorlog overleefd, dus ik hoop dat deze site me kan helpen.

Udo Groß-Albenhausen
Windhund Voran!
Gebruikersavatar
Lucille
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2004, 17:41
Locatie: Limburg (NL)
Contacteer:

Bericht door Lucille »

Udo schreef:Dit betekend dat het een officiëel uittreksel is van de Wehrpas.
Betekent dat dan dat de originele Wehrpass niet in het bezit van Wilhelm was, dat het bij het leger was? Want waarom een uittreksel van de Wehrpass laten maken als je hem zelf ook hebt? Dat snap ik even niet goed.

Ik ben trouwens bij een vriend langsgeweest (die een platte scanner heeft), en daar heb ik het documentje laten scannen. :) Hier is het:

Afbeelding

Gewoon voor degenen die het wilden zien. ;)
"De weerelt is een speeltoneel: elck speelt zyn rol en kryght zyn deel." ~ Joost van den Vondel
Plaats reactie