De Wehrpass van de broer mijn overgrootvader.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Dit uittreksel is verstrekt na de capitulatie en ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat zo'n uittreksel nodig was voor allerlei zaken. Was hij op dat moment b.v. krijgsgevangen? De datum is 22 juni 1945 en geeft een eenheid op het moment van capituleren - 6. Kompanie van Sicherheits-Regiment 26 op 8 mei 1945 - en een eenheid waar hij op 22 juni 1945 toe behoorde: 5. Kompanie van "Bataillon 8". Wellicht weten we meer als we weten wat voor eenheden dat waren. Zal eens rondvragen op AHF.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Lucille
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2004, 17:41
Locatie: Limburg (NL)
Contacteer:

Bericht door Lucille »

Die andere Timo schreef:Dit uittreksel is verstrekt na de capitulatie en ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat zo'n uittreksel nodig was voor allerlei zaken. Was hij op dat moment b.v. krijgsgevangen? De datum is 22 juni 1945 en geeft een eenheid op het moment van capituleren - 6. Kompanie van Sicherheits-Regiment 26 op 8 mei 1945 - en een eenheid waar hij op 22 juni 1945 toe behoorde: 5. Kompanie van "Bataillon 8". Wellicht weten we meer als we weten wat voor eenheden dat waren. Zal eens rondvragen op AHF.
Voor zover ik weet was hij geen krijgsgevangene geweest - ik zal het eens navragen bij mijn grootvader. :)

Bedankt dat je eens wat rond wilt gaan vragen - wat is trouwens de AHF? :?:
"De weerelt is een speeltoneel: elck speelt zyn rol en kryght zyn deel." ~ Joost van den Vondel
Gebruikersavatar
Lucille
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2004, 17:41
Locatie: Limburg (NL)
Contacteer:

Bericht door Lucille »

Die andere Timo schreef:Dit uittreksel is verstrekt na de capitulatie en ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat zo'n uittreksel nodig was voor allerlei zaken. Was hij op dat moment b.v. krijgsgevangen? De datum is 22 juni 1945 en geeft een eenheid op het moment van capituleren - 6. Kompanie van Sicherheits-Regiment 26 op 8 mei 1945 - en een eenheid waar hij op 22 juni 1945 toe behoorde: 5. Kompanie van "Bataillon 8". Wellicht weten we meer als we weten wat voor eenheden dat waren. Zal eens rondvragen op AHF.
Lucille schreef:Voor zover ik weet was hij geen krijgsgevangene geweest - ik zal het eens navragen bij mijn grootvader. :)

Bedankt dat je eens wat rond wilt gaan vragen - wat is trouwens de AHF? :?:
Ik heb het zojuist nagevraagd bij mijn grootvader en Wilhelm was inderdaad na WO II gevangen genomen door de geallieerden. Hij heeft tot september 1945 in een gevangenis in Flensburg (Schleswig-Holstein) gezeten. Flensburg ligt heel erg dicht bij de grens met Denemarken. Ik weet niet of je daar iets aan hebt, maar goed. :)
"De weerelt is een speeltoneel: elck speelt zyn rol en kryght zyn deel." ~ Joost van den Vondel
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Ik ben wat zaken aan het navragen. Ik kom hier zeker op terug.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Het Feldpostnummer op de brief - 20402 - hoorde op 23.06.1944 bij de 8. Kompanie van Sicherungs-Regiment 26. Een jaar later, na de capitulatie blijkbaar bij de 6. Kompanie.

Sicherungs-Regiment 26 lag in 1944 in Nederland (Wehrmachtsbefh. in den Niederl.) en was geen fronteenheid maar een "veteraneneenheid" voor oudere soldaten. Jouw grootvader vast vanwege zijn leeftijd helemaal in dat plaatje. Dit soort eenheden mochten in rustige gebieden voor bezettingsmacht spelen en gezien de verdere achtergrond van jouw grootvader (Nederlandse taal?) was een eenheid in Nederland vrij logisch. Hij zal wellicht in het noorden van het land gelegen hebben en voor de geallieerden uit zal het regiment zich naar Duitsland teruggetrokken hebben en zo aan de Deense grens terechtgekomen zijn. Ik hoop spoedig meer informatie te verkrijgen.

Maar het hoe en waarom van zo'n uittreksel halen bij zijn Hauptmann terwijl hij als kriegsgevangene vast zat (is dat überhaupt logisch?) daar ben ik nog niet uit.
Gebruikersavatar
Lucille
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2004, 17:41
Locatie: Limburg (NL)
Contacteer:

Bericht door Lucille »

Die andere Timo schreef:Sicherungs-Regiment 26 lag in 1944 in Nederland (Wehrmachtsbefh. in den Niederl.) en was geen fronteenheid maar een "veteraneneenheid" voor oudere soldaten. Jouw grootvader vast vanwege zijn leeftijd helemaal in dat plaatje. Dit soort eenheden mochten in rustige gebieden voor bezettingsmacht spelen en gezien de verdere achtergrond van jouw grootvader (Nederlandse taal?) was een eenheid in Nederland vrij logisch. Hij zal wellicht in het noorden van het land gelegen hebben en voor de geallieerden uit zal het regiment zich naar Duitsland teruggetrokken hebben en zo aan de Deense grens terechtgekomen zijn. Ik hoop spoedig meer informatie te verkrijgen.

Maar het hoe en waarom van zo'n uittreksel halen bij zijn Hauptmann terwijl hij als kriegsgevangene vast zat (is dat überhaupt logisch?) daar ben ik nog niet uit.
Mijn grootvader en zijn broer zijn opgegroeid in een Duits dorpje dat nog geen 5 minuten van de grens met Nederland lag. Ze waren beiden landbouwers en het meeste land van hen lag net over de grens in Nederland. In de jaren '20 zijn ze ook in Nederland komen wonen, dichterbij hun grond (dus in het dorpje waar ik nu woon). Ik weet niet of ze persé goed Nederlands spraken, maar ze konden het in ieder geval wel verstaan en het Duitse dialect verschilde niet veel met het plaatselijke dialect in ons dorp. Juist omdat ze in Nederland woonden en Nederlanders wel konden verstaan, was het inderdaad logisch geweest om ze in Nederland te stationeren tijdens de Tweede Wereldoorlog. :)

Het kan zijn dat Wilhelm niet tot september 1945 heeft vastgezeten (dus een kortere tijd heeft vastgezeten), maar mijn grootvader is er in ieder geval zeker van dat hij na de capitulatie tijdelijk door de geallieerden gevangen was genomen.

Ik vermoed dat alles gewoon in zijn militair dossier moet staan (zitten daar trouwens ook medische zaken in, zoals de verwondingen die hij heeft opgelopen in WO I en eventueel WO II?), maar dat is voorlopig even afwachten.
"De weerelt is een speeltoneel: elck speelt zyn rol en kryght zyn deel." ~ Joost van den Vondel
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

In dat geval is het goed mogelijk dat zijn originele Wehrpass door de geallieerden werd ingenomen en dat hij daarom na zijn vrijlating uit krijsgevangenschap een uittreksel moest halen bij zijn kommandant voor administratieve redenen. Maar dat blijft gissen natuurlijk :)
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Lucille
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2004, 17:41
Locatie: Limburg (NL)
Contacteer:

Bericht door Lucille »

Die andere Timo schreef:Maar dat blijft gissen natuurlijk :)
Ja, inderdaad. :) Maar zijn originele Wehrpass is dan voorgoed kwijt? Of zijn er ergens ook instanties van de geallieerden waar je zoiets kunt terughalen (of tenminste een kopie ervan)?
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Geen idee. Misschien het DRK (Duitse Rode Kruis) :?
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Nog een reactie op AHF...
I do not have any info on the unit during 1945. Last information I have is Sept - Oct 44, fought as part of Kampfgruppe Von Tettau in Arnhem, est strength 900 and was commanded by an Oberst Schenning. It was a security unit in Holland and spent a bit of time on coastal defenses and internal security prior to Arnhem (installations etc)....thats all I know....hope it gives some background to the period of 1945 you are searching....
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Schleswig-Holstein is voor zover ik weet alleen een schip.

AHF is Axis History Forum, een van de grootste internationale wo2 fora die er bestaat. Kom je (waarschijnlijk) vanzelf wel ooit terecht als je langer met deze hobby bezig gaat.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Hmmm, nee. Schleswig-Holstein is een Bundesland:

http://landesregierung.schleswig-holstein.de/

Overigens, http://forum.axishistory.com/index.php
Gebruikersavatar
Lucille
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2004, 17:41
Locatie: Limburg (NL)
Contacteer:

Bericht door Lucille »

Miesjel schreef:Schleswig-Holstein is voor zover ik weet alleen een schip.
Er mag dan een schip hebben bestaan dat Schleswig-Holstein heette, maar ik bedoelde Schleswig-Holstein als in 'een van de vele Duitse (deel)staten.' :)
Miesjel schreef:AHF is Axis History Forum, een van de grootste internationale wo2 fora die er bestaat. Kom je (waarschijnlijk) vanzelf wel ooit terecht als je langer met deze hobby bezig gaat.
Bedankt dat je dat voor me hebt opgehelderd. :) Ik zal dat forum eens even zoeken op Google en er dan eens rondkijken. :)
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Lucille
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2004, 17:41
Locatie: Limburg (NL)
Contacteer:

Bericht door Lucille »

Die andere Timo schreef:Nog een reactie op AHF...
I do not have any info on the unit during 1945. Last information I have is Sept - Oct 44, fought as part of Kampfgruppe Von Tettau in Arnhem, est strength 900 and was commanded by an Oberst Schenning. It was a security unit in Holland and spent a bit of time on coastal defenses and internal security prior to Arnhem (installations etc)....thats all I know....hope it gives some background to the period of 1945 you are searching....
Mijn grootvader zegt niets ervan te weten dat Wilhelm ooit in Arnhem is geweest. Hij zei dat Wilhelm (eens) in Vianen heeft gezeten, en dat hij eens een keer met de trein daarnaartoe was geweest om hem op te zoeken.... :|
Bedankt! ;)
Plaats reactie