WOII in drie lesuren

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

WOII in drie lesuren

Bericht door Jonasj »

Hallo allemaal

Ik sta voor een vrij tot zeer grote opgave. Binnen twee weken moet ik aan twee klassen in het derde middelbaar in drie lesuren de aanloop naar en het verloop van WOII uitleggen. Dit zijn leerlingen die, volgens de woorden van mijn mentor, echt geen voorkennis hebben.
Ik wist dat hier op het forum reeds een topic een beknopt overzicht gaf van WOII (viewtopic.php?f=11&t=10444) dus dit kan/ga ik zeker gebruiken. De leerlingen gaan op excursie naar Breendonk in mei en mijn lessen als stagiair dienen als een soort van inleiding op deze excursie. Ik moet dus ook kort aanhalen waar het fort voor diende en de gang van zaken in de werk/vernietigingskampen. Veel te veel informatie om op 150 minuten uit te leggen maar we doen ons best :P
Zijn er zaken waarvan jullie als WOII kenner van zeggen, dat moeten de leerlingen zeker mee hebben na die drie lessen? Zijn jullie al eens didactisch bruikbare zaken op het internet tegengekomen die ik zou kunnen gebruiken, ik denk hier bij aan film en foto materiaal? Ik heb zelf ook al een mooi filmpje gevonden dat hier ook reeds is aangehaald waar ik gebruik van ga maken (https://vimeo.com/128373915).
Moest er nog iemand tips of ervaring hebben, ik hoor het graag :)
Alvast hartelijk bedankt.
Mvg
Jonas
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Plaats reactie