Lebensborn moeders en het mutterkreuz,

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Bedankt voor de links, maar die informatie is me bekend. Ik stel alleen de vraag of vrouwen in een lebensborn situatie (ongehuwd meestal dus) recht hadden op dat ere teken.
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Die andere Timo schreef:Bordelen? Wat een onzin.
Jeroen had het over bordelen bestaande uit vrouwelijke kampgevangenen, niet over vrouwen in het lebensborn project volgens mij ?
Die andere Timo
Lid

Bericht door Die andere Timo »

Paul Siemons schreef:Toch meen ik eens een tv reportage gezien te hebben,enkele jaren geleden, waar er kinderen van het "Lebensbornproject" op zoek gingen naar hun ouders.
Het was een fransman en een noor . De fransman had zijn ouders niet teruggvonden, de noor had wel zijn moeder gevonden maar die wou absoluut geen contact met haar zoon.
...probleem is dat de kaartenbakken uit de SS archieven - met de gegevens van de Lebensbornkinder - na de oorlog grotendeels zoek raakten. Een klein deel is na de val van de muur opgedoken in de archieven van de Oost-Duitse geheime dienst. Die maakten van de dubbele nationaliteit van vele Lebensbornkinder gebruik om spionnen naar het westen te kunnen sturen. Om die reden konden West-Duitse en andere West-Europese Lebensbornkinder tot begin jaren negentig niet achter de identiteit van hun ouders komen vanwege het ijzeren gordijn, de Oost-Duitse Lebensbornkinder kregen simpelweg te horen dat ze geen vragen mochten stellen of ze kregen problemen. Na de val van de muur konden die mensen - vanaf de ontdekking van de kaarten in het Stasi-archief - eindelijk ontdekken wie hun ouders waren.
Paul Siemons schreef:In die documentaire was wel degelijk sprake van een soort "kweekprogramma"
...was er ook, dat zeg ik toch :? Er waren alleen geen "Lebensborn bordelen" en "fokmachines". Niemand (of bijna niemand) werd tegen haar zin zwanger in het kader van dit project. Mannen en vrouwen deden vrijwillig mee, hoewel hen natuurlijk wel allerlei financiële en andere voordelen werden beloofd. Daarnaast was er in het kader van de Lebensborn de eerder genoemde opvang voor ongehuwde moeders - zeg maar gerust meisjes die door een "ongelukje" zwanger geraakt waren. Die werden natuurlijk tegen hun zin zwanger, maar in dergelijke gevallen was er geen sprake van dwang.
Die andere Timo
Lid

Deze discussie had ik ooit op Feldgrau over Lebensborn, naar aanleiding van vragen van de dochter van een Lebensbornkind. De discussie voerde ik met iemand die ook op dit forum bekend is :)

http://www.feldgrau.net/phpBB2/viewtopi ... lebensborn
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Die andere Timo
Lid

Roel R. schreef:
Die andere Timo schreef:Bordelen? Wat een onzin.
Jeroen had het over bordelen bestaande uit vrouwelijke kampgevangenen, niet over vrouwen in het lebensborn project volgens mij ?
Aha, vandaar de verwarring. Ik dacht dat zijn opmerking toch tenminste enigszins met het onderwerp van de thread temaken had. 8)
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Hoewel de discussie en het onderwerp bijzonder interessant is en best door mag gaan vraag ik me nog steeds mijn vraag af .. . . :)

Ik kan nergens vinden of er meer voorwaarden aan het ontvangen van een Mutterkreuz zaten dan alleen kinderen krijgen, moest de dame gehuwd zijn bv?
Die andere Timo
Lid

Goeie vraag, maar........geen idee. Lebensborn bevond zich in een vrij schimmige zone tussen geheim, publiek geheim en openbaar. Dus of de leiders van Duitsland daarvoor officiële onderscheidingen verstrekten waag ik te betwijfelen. Maar dat is een brainstorm en geen feitelijk onderbouwde uitspraak :)
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Hauptmann
Lid
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Roel R. schreef:Ik kan nergens vinden of er meer voorwaarden aan het ontvangen van een Mutterkreuz zaten dan alleen kinderen krijgen, moest de dame gehuwd zijn bv?
Hierin worden maar twee criteria genoemd, denk het niet dus. Hoewel je het tweede criterium natuurlijk erg breed kunt interpreteren.

Mutter-Sein im Nationalsozialismus

Im Nationalsozialismus wurde die Funktion des Muttertags aus "rassehygienischen" Gründen ausgebaut und verstärkt. Dabei wurde der Frau, in ihrer Rolle als Mutter und Hausfrau, ein besonderer Platz in der Ideologie des Nationalsozialismus zugewiesen. Allerdings waren Frauen für den NS- Staat nur eine Manövriermasse, die je nach Arbeitsmarkt und Wirtschaftslage hin- und hergeschoben wurden. Der Wert einer Frau lag in der Fähigkeit ihrer Gebärmutter, "rassisch wertvollen" Nachwuchs zu gebären, um die "arische" Rasse fortzupflanzen. Das Mutterkreuz wurde als bevölkerungspolitische Maßnahme zur Selektion der "Minderwertigen" eingeführt. Der 1.Punkt der Auslese- Kriterien zum Erhalt des Mutterkreuzes war die "Deutschblütigkeit". Als zweites Kriterium wurde eine Unterscheidung in "Würdigkeit / Unwürdigkeit" durchgeführt; wer nicht in Rassenlehre der Nazis paßte, wurde als "erbkrank" oder "asozial" herausselektiert. Ob eine Frau "biologisch" des Mutterkreuzes "würdig" war, wurde von Gesundheitsämtern überprüft. Die abgelehnten Frauen, die kein Ehrenkreuz bekamen, wurden gesellschaftlich geächtet.

Ab 4 Kinder gab es das Mutterkreuz Bronze
Ab 6 Kinder gab es das Mutterkreuz Silber
Ab 8 Kinder gab es das Mutterkreuz Gold
"Deutschblütigen" Frauen wurde die Abtreibung verboten, die Mutter mit vielen Kindern wurde glorifiziert. Für die im KZ ankommenden Frauen wurde das Bild der Frau als "Schöpferin des Lebens" umgekehrt, dadurch dass schwangere Jüdinnen umgebracht wurden.
Plaats reactie