helm

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Maarten19

helm

Bericht door Maarten19 »

Hallo,

Ik heb gezien dat hier een heleboel kenners zitten van de geschiedenis van wereldoorlog 2.
Nu, bij mijn grootvader op zolder heb ik een helm gevonden.. ik denk dat het om een Engelse gaat...
Echter ken ik er zelf niets van om te kunnen zeggen of deze echt is of niet.
Daarom had ik graag gevraagd aan jullie of deze echt is of niet?
Er staat een stempel in gedrukt met denk ik BMB 42 en daarboven pressies 79 maar daar ben ik niet zeker van.
Ook een binnenwerk zit er niet meer in.

Ik weet niet hoe ik hier een foto moet plaatsen.
Indien nodig wil ik de foto wel doormailen.

Ik kijk al uit naar de reacties
Alvast bedankt
Maarten19
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Re: helm

Bericht door rood »

Hallo Maarten, welkom op het forum!

Hier een link voor het plaatsen van foto's in je bericht:

viewtopic.php?f=30&t=24128

Gr. Marcel
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: helm

Bericht door Jan m »

BMB staat voor Briggs Motor Bodies. Dit was 1 van de producenten van Engelse helmen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Waarschijnlijk gaat het om een mk2 helm, deze worden bij mijn weten nauwelijks gereproduceerd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: helm

Bericht door asjemenou »

Hallo Maarten,

Zoals Jan M al vermeld lijkt het erop dat het om een Britse MkII helm gaat. Eentje die vervaardigd is bij Briggs Motor Bodies in 1942. Na de oorlog is dit type helm ook doorgebruikt door het Nederlandse leger en de BB (Burger Bescherming). Deze doorgebruikte helmen werden veelal voorzien van een nieuwe verflaag en een andere binnenhelm. Deze doorgebruikte helmen zijn dus niet meer in de originele Britse staat. Jammer dat bij jouw exemplaar de binnenhelm ontbreekt.
Zonder een foto is het dus lastig om te zeggen of de helmschaal nog in z'n originele staat is. Als je een foto wilt plaatsen dan moet je je eerst aanmelden op het forum.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie