koppel haak Nederlandse leeuw

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
mirjam

koppel haak Nederlandse leeuw

Bericht door mirjam »

Goedendag,

Ik heb een vraagje:) in een winkel die oa spullen inneemt van 'oude' mensen die kleiner gaan wonen/overlijden heb ik een koppel haak gevonden. (Daar kwam ik achter door te Googlen).
Het is een, denk ik, koperen haak met een leeuw met zwaard en pijlen er op.
Ik vond op Google dat er 2 museums waren die ze hadden maar verder vond ik er weinig info over, behalve dat ze achterop een jas zaten.
Nu was ik benieuwd of iemand er misschien meer info over heeft, worden ze 'nagemaakt', is te achterhalen uit welke tijd hij komt, enz enz,
Ik ben benieuwd :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: koppel haak Nederlandse leeuw

Bericht door Erik »

Hoi Mirjam!

Ik weet eigenlijk niet eens waar je het over hebt!
Is het een knoop met een haak eraan, met op de knoop een leeuw met pijlenbundel en zwaard?
Of is het een daadwerkelijke gesp/sluiting voor een koppel of riem?
Heb je foto's of een nadere omschrijving (grootte, vorm, materiaal etc.)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
mirjam

Re: koppel haak Nederlandse leeuw

Bericht door mirjam »

http://leger.interaqt.nl/uniform_item/6/205

Deze bedoel ik, als ik thuis ben kan ik er een foto van maken

Mvg

Mirjam
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: koppel haak Nederlandse leeuw

Bericht door Erik »

Ja, dat dacht ik al!
Het is een tailleknoop behorend bij het veldgrijze uniform zoals het leger dat droeg vanaf 1912 tot zomer 1940. Er zijn onderling nog wel eens wat verschillen in materiaal (roodkoper, messing, geelkoper) of de bevestigingslip maar ze dienden hetzelfde doel: voorkomen dat de koppel zou afzakken.
De tailleknoop keerde na de oorlog niet meer in deze vorm terug in de uniformen.

De knoop bestaat in replica en behoort aan de replica jassen. Deze knoop is lelijk van uitvoering. De in metaal gedrukte leeuw heeft veel te weinig detail, de knoop zelf is lelijk en onzorgvuldig afgewerkt en bovendien is ze zwart.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
mirjam
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2016, 15:09

Re: koppel haak Nederlandse leeuw

Bericht door mirjam »

IMG-20161228-WA0016.jpeg
Bedankt voor de info alvast! Dit is hem.
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Re: koppel haak Nederlandse leeuw

Bericht door rood »

Dit wordt een koppelpassant genoemd.

Gr. Marcel
mirjam
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2016, 15:09

Re: koppel haak Nederlandse leeuw

Bericht door mirjam »

Ok, bedankt! Ik vond 2 musea die er 1tje hebben tijdens het zoeken op Google, die noemden het een koppel haak.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: koppel haak Nederlandse leeuw

Bericht door Erik »

rood schreef:Dit wordt een koppelpassant genoemd.

Gr. Marcel
Nee, dit heet officieel een taillehaak terwijl 'koppelhaak' ook wel gebruikt wordt.
Een koppelpassant is een hulp-uitrustingsstuk dat aan de koppel wordt geschoven, bijvoorbeeld om er een riem aan te bevestigen. In de 19e eeuw werd onder een koppelpassant verstaan: een lus danwel een toeknoopbare strook stof aan de jas om de koppel doorheen te geleiden.
Een passant (ook de schouderpassant of schuifpassant) is altijd gesloten, het wordt altijd ergens overheen geschoven.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
mirjam
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2016, 15:09

Re: koppel haak Nederlandse leeuw

Bericht door mirjam »

Owja, dat klinkt ook wel logisch, in de paardensport (heel iets anders:) hebben we ook 'passanten' in het tuig zitten, die zijn ook gesloten en er kan weer iets anders doorheen. Ik ben wel benieuwd naar de waarde van zo iets, kan ik dan beter een nieuw topic openen in een andere rubriek of kan ik het hier vragen?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: koppel haak Nederlandse leeuw

Bericht door Erik »

mirjam schreef:Owja, dat klinkt ook wel logisch, in de paardensport (heel iets anders:) hebben we ook 'passanten' in het tuig zitten, die zijn ook gesloten en er kan weer iets anders doorheen...
Klopt, dat zijn passanten in de zin van het negentiende eeuws begrip van "passant". Ook in militaire uitrusting, waar de ene riem door een lus van de ander gaat (kruisriemen in de P37 uitrusting) wordt dan gesproken van een passant. Voorts kende het Nederlandse leger van voor 1940 lederen passanten met doorngesp, o.a. in gebruik bij de wielrijders om hun draagriemenstel aan te bevestigen.
Voor de waarde: zet even de vraag met fotootje bij de rubriek "geallieerde militaria/verificatie & taxatie".
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

Re: koppel haak Nederlandse leeuw

Bericht door luxdil »

Ik heb zo'n koppelpassant gevonden op een fort van de waterlinie maar dan met kanonnen er op.
Compleet messing. Van de artillerie neem ik aan ?
Plaats reactie