Wanneer is een voorwerp "fake"?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Roel R.
Lid
Contacteer:

Wanneer is een voorwerp "fake"?

Bericht door Roel R. »

jr. schreef:Wat gebeurt er eigenlijk met een fake die verkocht wordt als original? Ik ben het volledig eens met Nick trouwens... Helm= :nocheer:
Wanneer is in jullie ogen een voorwerp "fake" ?

- Als het object bewust niet is wat de verkoper zegt dat het is?
- Als het object onbewust niet is wat de verkoper zegt dat het is?
- Als een gedeelte van het object niet correct is?
- Als het gehele object fout is?

Ik heb het idee dat men soms te makkelijk woorden als fake en nep in de mond neemt? .....
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Als het gehele object niet in orde is.
Wanneer er iets fout aan is, bijv. het binnenwerk is niet ok, dan zou ik zeggen dat er iets niet klopt aan het binnenwerk. Ipv. meteen te roepen 'fake!'.

Het is trouwens onbehoorlijk om meteen de verkoper aan te vallen als het object geheel of gedeeltelijke 'fake' is. Misschien was de verkoper zich daar niet bewust van, of misschien heb jijzelf het wel fout. Ik vind dat de aandacht moet uitgaan naar het te verkopen object. Niet naar diegene die het verkoopt. Fouten zijn menselijk, en die gebeuren ook als het beoordeeld is door enkele 'experts'.

De verkoper moet vanzelfsprekend wel eerst onderzoek doen naar het item voordat hij deze als echt aanprijst.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik spreek bijna nooit van fake.

Ik verzamel Engels en Canadees, op dat gebied wordt nog vrij weinig na gemaakt. Wel bij zeldzame kleding. uitrusting en emblemen. Meestal als er iets niet in orde is, is er geknoeid met spullen van na de oorlog, om dit oorlogs te laten lijken. Het spul is in mijn ogen dan niet fake maar gewoon na-oorlogs.
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Wanneer is een voorwerp "fake"?

Bericht door johan willaert »

Roel R. schreef:Wanneer is in jullie ogen een voorwerp "fake" ?

- Als het object bewust niet is wat de verkoper zegt dat het is?
- Als het object onbewust niet is wat de verkoper zegt dat het is?
- Als een gedeelte van het object niet correct is?
- Als het gehele object fout is?

Ik heb het idee dat men soms te makkelijk woorden als fake en nep in de mond neemt? .....
Volgens de Oxford Advanced Learner’s Dictionary

Fake:
Adj: Not genuine, appearing to be something it is not.
Noun: An object such as a work of art, a coin or a piece of jewelry that is not genuine but has been made to look as if it is.
Verb: To make something false appear to be genuine, especially in order to deceive somebody.

Als ik dit lees, dan is een ‘fake’ militaria object een item dat eruit ziet als een origineel voorwerp, maar het niet is. Een Pattern 40 BD broek omgebouwd naar een Parabroek, een US helm waarop na de oorlog een kenteken werd geschilderd, een filmattribuut gemaakt voor de opnames van SPR, enz..... zijn dus fakes wanneer deze bewust aangeboden worden als originele items met de bedoeling een potentiële koper om de tuin te leiden.
Als deze items echter aangeboden worden voor wat ze zijn, kan men niet spreken van fakes, maar wel van replica’s, kopieën,......enz.......
Wat een verkoper zegt speelt dus eigenlijk wel een rol als je het bovenstaande leest. Hij kan zelf ook bedrogen zijn..........

De helmen die Easy_Green op Ebay verkoopt zijn geen 'Fakes' zoals hij ze aanbiedt, maar worden soms wel als 'Fake' doorverkocht door personen die zeggen dat ze 100% origineel zijn.
( http://cgi6.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?V ... ce=-1&rd=1 )
Een helm, gemaakt in 1943, waarop in 1999 een kenteken werd gespoten of een neiuwe chinstrap werd genaaid, is geen 100% origineel item. Het is een origineel item met replica kentekens en/of onderdelen....
Er zijn bijna geen 100% originele militaire voertuigen uit WO2. Met 100% originele militaire voertuigen is vandaag de dag waarschijnlijk niet meer te rijden. (Behalve Britse AB fietsen in originele toestand, en dan hebben die nog een Noorse nummerstempel onder het zadel!!) Aan elk militair voertuig is wel iets vernieuwd, herschilderd, vervangen, enz.....
Dit is dan een restauratie....

Er is dus een minieme grens tussen Fake, Replica, Restauratie, Kopie, enz.....
Nico Roelofs schreef:Ik verzamel Engels en Canadees, op dat gebied wordt nog vrij weinig na gemaakt. Wel bij zeldzame kleding. uitrusting en emblemen.
Inderdaad, maar er is toch al wat beschikbaar....
Kijk maar eens op http://www.pegasusmilitaria.com/

Zoals steeds: ‘buy the item, not the story!!.....’

Johan
Laatst gewijzigd door johan willaert op 21 sep 2004, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
29th Let's Go!!!!!
gilles
Lid

Bericht door gilles »

fake is voor mij iets gemaakt na 1945
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Ruben
Lid

Bericht door Ruben »

gilles schreef:fake is voor mij iets gemaakt na 1945
:?
War is something human...
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

In dat geval is alle DDR materiaal en al het huidig legermateriaal ook fake, ik denk dat je enkele dingen vergeten bent.....
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

Nico Roelofs schreef:Ik spreek bijna nooit van fake.

Ik verzamel Engels en Canadees, op dat gebied wordt nog vrij weinig na gemaakt. Wel bij zeldzame kleding. uitrusting en emblemen. Meestal als er iets niet in orde is, is er geknoeid met spullen van na de oorlog, om dit oorlogs te laten lijken. Het spul is in mijn ogen dan niet fake maar gewoon na-oorlogs.
En jouw jasjes met die isignes dan? (wel oorlogse isignes, maar aan het jasje is er geknoeid)
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Nee aan mijn jasjes is niks geknoeid. Zitten mooie labels in en zijn 100 % wo2. Is niks aan geknoeid.
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

Ik bedoel in de zin van: De isignes zijn er NAOORLOGS opgezet, ook al zijn ze origineel
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Ja maar het gaat hier over objecten die fake zijn. Het vinden van een jasje met de juiste emblemen die ik wil is vrij moeilijk te vinden, plus dat je er ook nog meer voor betaald.
junior
Lid
Contacteer:

Bericht door junior »

Fake=namaak voor mij. Onder namaak versta ik (jawel) namaak, na-oorlogs, en repro. Repro=iets gemaakt voor te verkopen als namaak.
Jr.
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
robin.h
Lid
Contacteer:

Bericht door robin.h »

jr. schreef:na-oorlogs,
Na-oorlogs hoeft toch niet "Fake" te zijn :? ,je kan toch ook een orginele Nederlandse helm hebben(Van na de oorlog).

Voor mij is een item Fake als: Het een repro is,of als het item zowiezo niet klopt,kwa kleur,stof,etc.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Timo
Lid

Bericht door Timo »

Als het word verkocht wat het niet is of als het een goede repro is
Starting up again
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Timo schreef:Als het word verkocht wat het niet is of als het een goede repro is
Een goede repro is precies wat er staat; "een goede repro", en geen fake, tenzij het voor origineel verkocht wordt.
Plaats reactie