K98 slagpin bezit en verkoop

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Opgeheven account 8832

K98 slagpin bezit en verkoop

Bericht door Opgeheven account 8832 »

Ik heb laatst van een oom een doos met 'zooi' gekregen waar ook een Slagpin voor het Duitse K98 geweer in bleek te zitten. Ik heb hier niet zoveel mee en wil deze eigenlijk verkopen maar kan nergens vinden of de Nederlandse wet het bezit en verkopen hiervan toestaat. Kan iemand mij vertellen of het verkopen en bezitten van dit item toegestaan is of niet? Of misschien zijn er andere suggesties?
k982.jpg
Alvast bedankt, Joren
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: K98 slagpin bezit en verkoop

Bericht door CollectorWo2 »

Volgens mij mag je dat niet verkopen etc.
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: K98 slagpin bezit en verkoop

Bericht door Kevinbes »

Niet toegestaan want het is een essentieel onderdeel van een wapen.
Always be happy!! :)
Opgeheven account 8832

Re: K98 slagpin bezit en verkoop

Bericht door Opgeheven account 8832 »

Bedankt voor de reacties, is het niet mogelijk om de slagpin onschadelijk te maken door de punt in te korten en de bol er af te halen?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: K98 slagpin bezit en verkoop

Bericht door Erik »

J0R3N schreef:Bedankt voor de reacties, is het niet mogelijk om de slagpin onschadelijk te maken door de punt in te korten en de bol er af te halen?
Nee. Het bewerken van onderdelen van wapens is een erkenningsplichtige handeling en mag dus alleen door erkenningshouders worden gedaan.

Overigens staat de slagpen niet bij de essentiele onderdelen, vallend onder de werking van de Wet Wapens en Munitie, genoemd (CWM 1.2.3.)
Kevin, waar heb jij gevonden dat de slagpen wel een essentieel onderdeel is? Kun je het wetsartikel geven?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: K98 slagpin bezit en verkoop

Bericht door racefiets »

Niet want die is er niet. Weet alleen niet meer of de lijst limitatief is.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: K98 slagpin bezit en verkoop

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Niet want die is er niet. Weet alleen niet meer of de lijst limitatief is.
Met name daarom ben ik nieuwsgierig of Kevin iets gevonden heeft (een arrest o.i.d.) waarin een uitspraak staat dat de slagpen inderdaad onder de werking van de WWM valt. Wanneer houdt een grendel op, wat verstaat de rechter daaronder en vindt hij dat de delen die een grendel vormen dan ook automatisch verboden zijn?
Anders gezegd: het magazijn is verboden, is het bezit van de opbrengveer dat daarom ook?

Het wachten is dus even op Kevin.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: K98 slagpin bezit en verkoop

Bericht door CollectorWo2 »

Onderdelen die onder de werking van de WWM vallen zijn:

De loop en de onderdelen die bestemd zijn om een vuurwapen (vol)automatisch te doen schieten en daarnaast de hieronder – niet limitatief – opgesomde onderdelen:

Specifiek voor de revolvers: de kast (frame), de loop en de cilinder.

Specifiek voor geweren: de kast (het frame), het magazijn, de bascule, het staartstuk, de loop en de grendel of afsluiter.

Dus de slagpin valt denk ik toch er buiten.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: K98 slagpin bezit en verkoop

Bericht door racefiets »

En staat alleen wel heel duidelijk dat de genoemde onderdelen niet limitatief is. Er kan dus gemakkelijk wat aan toegevoegd worden als iemand vind dat het een wezenlijk onderdeel is. Ik zou er in dit geval mijn vingers niet aan branden als je het betreffende wapen niet op verlof hebt. Je hebt maar 1 strevertje nodig bij justis en je hebt een hoop werk en gezeik aan je broek hangen.
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: K98 slagpin bezit en verkoop

Bericht door Kevinbes »

Ik dacht dat ALLE onderdelen die nodig waren om een wapen te laten vuren verboden zijn. Zal ik deze vraag aan justis stellen?


Groet Kevin
Always be happy!! :)
Opgeheven account 8832

Re: K98 slagpin bezit en verkoop

Bericht door Opgeheven account 8832 »

Nu snap ik het ook niet meer haha :?
Ik zou zeggen dat het niet onder de grendel zelf valt en dus geen essentieel onderdeel is.
Plaats reactie