Krijgsgevangene in kamp Rusland

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Jacimatho
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2017, 13:20

Krijgsgevangene in kamp Rusland

Bericht door Jacimatho »

Hulp gevraagd

Mijn grootvader weigerde te varen voor de Duitsers en werd samen met zijn broer opgepakt, te werk gesteld in Duitsland en daar gevangen genomen door de Russen. Hij is afgevoerd naar een kamp in Rusland en heeft daar 2 jaar gezeten. Nog tijdens de oorlog is hij teruggekeerd naar Nederland.
Zijn broer is daar achtergebleven.
Hij was zeer spaarzaam met informatie en wilde niets kwijt over deze periode. Het enige dat we weten is dat hij in een kamp heeft gezeten waar de kapo's represailles hebben uitgevoerd na een voorval. De gevangenen moesten opstellen en kregen een nummer toegewezen (1,2,3..) Alle gevangenen met een bepaald nummer moesten een stap naar voren doen en werden dood geschoten. Mijn grootvader redde zichzelf door van plek te wisselen met een kampgenoot. Hij heeft het hier heel moeilijk mee gehad.

Hoe hij tijdens de oorlog is weg gekomen uit het kamp en zijn weg terug naar NL gevonden heeft weten we niet. Ook de lokatie (s) in Rusland zijn onbekend. Wat we wel weten is dat hij onvoorstelbare verschrikkingen mee heeft gemaakt. Hij heeft er nooit over willen praten en kapte ieder gesprek af. Hij gaf wel aan er stellig van overtuigd te zijn dat zijn broer nog lange tijd, tot ver na de oorlog, in Rusland in leven zou zijn geweest. We hebben geen teken van leven ontvangen.

Mijn grootvader leeft niet meer en het verhaal intrigeert me. Hoe is het hem gelukt om weg te komen uit het kamp, dwars door een door oorlog verscheurd Europa terug naar Nederland? Waar heeft hij gezeten in Rusland?
Misschien kunnen jullie me helpen. Waar kan ik terecht om meer informatie te krijgen? Welke opties zijn er zoal?

Groet Cindy
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Krijgsgevangene in kamp Rusland

Bericht door jurgen »

Als je geen (officieel) document hebt uit deze periode of een ander aanknopingspunt waar hij in een bepaalde periode tewerkgesteld is geweest o.i.d. vrees ik dat je opties heel erg beperkt zijn.

Wat alleszins niet zou kunnen is dat hij in Duitsland is opgepakt door de Russen, twee jaar heeft gevangengezeten en dan nog tijdens de oorlog terug naar Nederland gekeerd. De enige logica daarin mijns inziens zou zijn dat hij in de door de Duitsers bezette gebieden in Oost-Europa werkzaam was, maar dat lijkt me eerder uitzonderlijk.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Krijgsgevangene in kamp Rusland

Bericht door asjemenou »

Hallo Cindy,

Informatie krijgen over een WOII (krijgs)gevangene in de Sovjet Unie lijkt mij niet makkelijk.
Weet je of je grootvader en oudoom militairen of burgers waren?
Als je hun namen en geboortedata kent dan kun je je zoektocht beginnen in Nederland. Je kunt beginnen om bij het Centraal Bureau voor Genealogie (CBG) een kopie van hun persoonskaarten op te vragen. Zie; http://cbg.nl/diensten/uittreksels-pkpl/ . Mogelijk staan er aantekeningen op deze persoonskaarten.
Als je de persoonlijke gegevens hebt van beide familieleden dan kun je ook een verzoek indienen via het Rode Kruis; http://www.rodekruis.nl/dit-zijn-we/oor ... -verzoeken .
Zelf heb ik geen ervaring met het Rode Kruis maar als je ze benadert dan willen ze je vast wel verder helpen. Succes.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Jacimatho
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2017, 13:20

Re: Krijgsgevangene in kamp Rusland

Bericht door Jacimatho »

Ik weet het, de archieven zijn onderbezet en de wachttijden kunnen fors oplopen.
Zou zo graag nu al verder willen met mijn zoektocht. ( Wacht nu 5 maanden)

Heb aanvragen lopen bij alle bovenstaande tips en nog een aantal organisaties meer. (NIOD, Rode kruis, Nationaal Archief, ITS Bad Arolsen etc)
Iemand nog een aanvulling waar ik zelf mee aan de slag zou kunnen?

Aanvullende info die ik heb gevonden:
De broers zijn niet samen opgepakt en ook niet samen vertrokken.
Broes Sijbren blijkt een trouw lid van de NSB te zijn en is in '43 vrijwillig naar het Oostfront gegaan om te vechten tegen de Duitsers. Naar verluidt is hij daar omgekomen. In de familie is het verhaal blijven zingen dat hij het niet zag zitten om naar NL terug te komen en in Rusland een nieuw bestaan heeft opgebouwd.
Waar zou hij zijn gebleven? IN de NL archieven is hij doodverklaard. Er is wel een gerechtelijk onderzoek geweest, ik wacht nog op de stukken.

Mijn grootvader Dirk weigerde te varen, is daarom tewerkgesteld in Duitsland en daar op een geven moment in een kamp terecht gekomen. We gaan er vanuit dat het een Russisch kamp is geweest vanwege zijn enorme angst voor Russen na de oorlog, maar daar heb ik geen feitelijke bevestiging op gevonden.

Hij is na het incident waarbij medegevangenen als represaille werden neergeschoten, op een gegeven moment zwaar gewond geraakt door een steek met een bajonet in de rug. Toen hij in NL terugkeerde was deze wond nog aan het genezen. Hij is inderdaad voor het einde van de oorlog terug gekeerd in NL.

Heeft iemand nog tips voor mij?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Krijgsgevangene in kamp Rusland

Bericht door asjemenou »

Uit je laatste reactie maak ik op dat je oudoom Sijbren een trouw aanhanger van de NSB was en zelfs dienst heeft genomen in het Duitse leger om aan het Oostfront tegen de Sovjets (niet de Duitsers) te vechten.
Mogelijk is hij daar zelfs gesneuveld. Dit zou de reden kunnen zijn waarom hij in de Nederlandse archieven is doodverklaard en waarom in je familie het verhaal de ronde doet dat hij in Rusland een nieuw bestaan heeft opgebouwd. Dit laatste lijkt mij overigens niet erg waarschijnlijk. Het zou meer voor de hand liggen dat hij de wijk naar Duitsland zou hebben gemaakt.
Na de oorlog was in Nederland de schande groot als je lid was geweest van de NSB, laat staan als je gediend had in de Waffen SS. Zo'n oorlogsverleden van een naaste familielid werd dan ook dikwijls verzwegen, de persoon in kwestie werd niet zelden door de naaste familie verstoten. Deze schande/schaamte kan zelfs nog voortduren tot op de dag van vandaag.
Misschien is deze website over Nederlanders in de waffen SS interessant voor je; http://www.waffen-ss.nl/badtolz.php . Je kunt op deze website zelfs een zoekaanvraag indienen; http://www.waffen-ss.nl/aanvragen.php .

Voor wat betreft je grootvader, het lijkt mij dat deze tijdens de oorlog te werk is gesteld geweest in Duitsland. Mogelijk heeft hij daar in een werkkamp gezeten. Het is daarbij goed mogelijk dat hij in aanraking is geweest met Sovjet-Russische gevangenen. Deze Sovjet-Russische krijgsgevangen/dwangarbeiders werden meestal gescheiden gehouden van de overige nationaliteiten. Ze zaten veelal in aparte kampen of barakken en werden meestal ook slechter behandeld.

Als je met de juiste persoonsgegevens van beide familieleden al onderzoeken hebt opgestart bij de diverse officiële instanties dan is het wachten op hun bevindingen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Jacimatho
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2017, 13:20

Transportlijsten Wolvenplein - Duitsland 1944, waar te vinden?

Bericht door Jacimatho »

Hulp gevraagd!
Ik ben op zoek naar transportlijsten van juli, september en oktober 1944 van de gevangenis aan het Wolvenplein te Utrecht naar Duitsland.
Heeft iemand een idee waar ik terecht kan?

Ik heb het dossier 650-114 in het archief van Utrecht al ingekeken.
Plaats reactie