Erfenis

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Opa

Erfenis

Bericht door Opa »

Hoi. Ik heb een duits geweer van mijn opa ooit gekregen. Hij heeft hem in de oorlog verkregen.. Hij is onklaar gemaakt. Ik heb er voor de rest niets mee. Waar kan ik hem het best te koop zetten,zodat hij wel bij een goede verzamelaar komt? Gr. Kleinzoon.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Erfenis

Bericht door Erik »

Hallo Kleinzoon!

Onklaar gemaakte wapens zijn in Nederland de laatste jaren in een 'verdacht' hoekje gekomen. Oorzaak: Europese wetgeving.
Een wapen, wat op Nederlandse wijze onklaar is gemaakt hetgeen blijkt uit een certificaat van een Nederlandse erkenningshouder (gebruikelijk een wapenhandelaar) mag sinds 16 april 2016 nog wel gehouden worden maar niet meer op de markt gebracht. Op geen enkele wijze: niet door verkoop, niet door weggeven, niet door ruilen met iets anders. Simpel gezegd: hij is van jou en blijft van jou.
Een wapen wat geen certificaat draagt is in feite illegaal. Hoewel je er niets mee kunt doen als wapen, is het op een niet-officiële wijze onklaar gemaakt hetgeen niet mocht (voor 16-4-16) binnen de Nederlandse wetgeving. Overigens zal de politie er niet moeilijk over doen als zij 'm aantreft onder normale omstandigheden.

Je kunt het wapen aanbieden bij een wapenhandelaar die banden heeft met buitenlandse 'proefbanken': instanties die wapens volgens de Europese wetgeving onklaar mogen (laten) maken en voorzien van het Europese certificaat met daarbij de markering op het wapen. Kosten ongeveer 160 EU.

Je kunt als tegenwerping aangeven dat Marktplaats vol staat met onklaargemaakte wapens zonder EU certificaat. Dat klopt. Volledig illegaal, maar ik ben geen politieagent. Ik kan je hoogstens vertellen dat het niet is toegestaan. Mocht de politie kwaad willen en achter jou aan komen, ben je zelf de bok.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Erfenis

Bericht door earlymb »

Bij mijn weten is een certificaat bij Nederlands onklaar nooit verplicht geweest (niet te verwarren met het WELverplichte EU certificaat)?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Erfenis

Bericht door Erik »

earlymb schreef:Bij mijn weten is een certificaat bij Nederlands onklaar nooit verplicht geweest (niet te verwarren met het WEL verplichte EU certificaat)?
De NLD wetgeving is op dit gebied de laatste twintig jaar wat rommelig geweest. Met name de zinsnede '...hetgeen blijkt uit een schriftelijke verklaring van een erkenninghouder...' (aangaande het definitief onbruikbaar zijn van een wapen) heeft per politiefunctionaris een andere betekenis.
Feit is wel dat je bij een NLD gecertificeerd onbruikbaar gemaakt wapen niet hoeft aan te tonen dat-ie onbruikbaar is. Dat blijkt namelijk uit het certificaat van de erkenninghouder, die namens de wetgever dat wapen definitief onbruikbaar heeft gemaakt. Vindt de overheid iets anders, kun je middels de schriftelijke verklaring succesvol naar de onklaarmaker wijzen. Zit dit certificaat er niet bij, ben je 'vrij wild'. En naar mijn idee: "If you want to play ball, be the player. Not the ball."
Vandaar mijn opmerking.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie