5. ss Panzer-Division Wiking

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

5. ss Panzer-Division Wiking

Bericht door verellen »

Weet iemand een goed boek of iets dergelijks waar ik terug kan vinden waar deze divise allemaal gevochten heeft?
Gast

Bericht door Gast »

Vertel eens wat meer,
-Welk land?
-Waarom wil je het weten?
-Weet je zelf misschien al iets?
Kortom beschrijf het eens iets nader en zet erbij welke dingen je specifiek wilt weten.
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

Bericht door verellen »

ik heb uit Jean Mabire Die SS-Panzer-Divison ''Wiking'', Germanische Freiwillige im Kamp für Europa, 1983, Schütz, Preußisch Oldendorf, ISBN 3-87725-106/4 een kort overzichtje van de locaties waar de divisie verbleef. Maar ik zou er meer details over weten, hoeveel er gesneuveld zen, wie er mee gedaan had met de gevechten samen met Wiking op deze locaties, eventueel persoonlijke notities van de Wikingers zelf.
Gast

Bericht door Gast »

Ok bedankt kijk eens op http://www.waffen-ss.nl/wikgesch.php
Gast

Bericht door Gast »

Kan de titel niet veranderd worden in 5. ss Panzer-Division Wiking?
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

Bericht door verellen »

waar kan dat veranderd worden?
Gast

Bericht door Gast »

Trouwens op http://www.ssocr.com/waffenss/p_viking.jpg vind je een Duitse afbeelding van een ss'er met erachter een beeld van een viking, past wel goed bij jouw divisie. :lol:
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Re: 5. divisie Wiking

Bericht door Die andere Timo »

verellen schreef:Weet iemand een goed boek of iets dergelijks waar ik terug kan vinden waar deze divise allemaal gevochten heeft?
Date - Area
3.41 - Home
4.41 - Home
5.41 - Home
6.41 - Tarnopol, Kiev
9.41 - Kiev, Rostov
11.41 - Mius (Taganrog)
6.42 - Mius (Taganrog)
7.42 - South Russia
8.42 - Caucasus
9.42 - Caucasus
10.42 - Causcasus
12.42 - Caucasus
1.43 - Don Manytsch
3.43 - Isyum, Charkov
6.43 - Isyum, Charkov
7.43 - Isyum, Charkov
8.43 - Isyum, Charkov
9.43 - Dnjepr
1.44 - Tscherkassy
4.44 - Kovel
5.44 - Heidelager
8.44 - Modlin
1.45 - Hungary
2.45 - Hungary
5.45 - Graz

http://www.feldgrau.com
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gast

Bericht door Gast »

Jij kan je titel niet veranderen dat doen ze soms voor je.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8134
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer

Bericht door Proos »

Anonymous schreef:Jij kan je titel niet veranderen dat doen ze soms voor je.
Bij deze :)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

Bericht door verellen »

de locaties hebbek eigenlijk al, maar ik zou er nu gewoon wat meer details over willen weten. Hoeveul er gesneuveld zijn, wie er samen mee gevochten had, eventuele geschriften van Wikingers die erbij waren ed. Of waar ik dat kan vinden in een of ander geschiedenisboek,..
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Er is over deze divisie heel wat informatie beschikbaar. Ook op het net is het niet moeilijk degelijke informatie te vergaren. Voor specifieke verhalen schiet me eigenlijk alleen ,,Wiking-Ruf'' en ,,Der Freiwillige'' te binnen. Daarnaast zijn er tal van interessante werken geschreven zoals ,,Mit Westland im Osten" (Fritz Hahl, Munin-Verlag), waarschijnlijk het soort boek dat je zoekt. Ogruf. Steiner schreef ook enkele boeken (postbellum natuurlijk) over Wiking en buitenlandse vrijwilligers in het algemeen, maar deze boeken zijn vanzelfsprekend met een korrel zout te nemen, de cijfers desbetreffende. Engelstalige literatuur: R. Butler (divisionele geschiedenis) en D. Nash (Hell's Gate). Over deze laatste twee werken kan ik me niet uitspreken wat kwaliteit betreft daar ik ze niet las. Verder schiet me momenteel niet echt iets te binnen.
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

Bericht door verellen »

het boek van R. Butler ( the history of the fifth ss-division 1941-45) heb ik hier liggen en is wel een dergelijk boek hoewel het hier en daar (naar wat ik dan toch zoek) iets te ongedetaillieerd is. Maar ik zal eens gaan zoeken achter de andere boeken en werkstukken die hier geplaatst zijn.
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

Bericht door verellen »

Vraagjes voor mensen die deze divisie wat kennen :)
1.Nadat het Regiment Norland werd overgezet (naar Divisie Nordland) bleef dit regiment dan nog bestaan in de Wiking divisie zelf? (Ik bedoel dan, de naam bleef ook bestaan maar met nieuwe manschappen) of werd het dan een divisie met alleen nog 2 regimenten (germania en westland).
2.In de loop van de oorlog (ergens eind 1942) werd de divisie een panzergrenadier divisie, maar men blijft overal spreken over een panzer divisie. Waarom dat?
Gast

Bericht door Gast »

verellen schreef:Vraagjes voor mensen die deze divisie wat kennen :)
1.Nadat het Regiment Norland werd overgezet (naar Divisie Nordland) bleef dit regiment dan nog bestaan in de Wiking divisie zelf? (Ik bedoel dan, de naam bleef ook bestaan maar met nieuwe manschappen) of werd het dan een divisie met alleen nog 2 regimenten (germania en westland).
Nee, Nordland werd uit Divisionsverband gehaald en de manschappen, veelal van Noorse afkomst, werden als ruggegraat van deze nieuwe vrijwilligersdivisie gebruikt. Wiking restte nog Westland en Germania.
2.In de loop van de oorlog (ergens eind 1942) werd de divisie een panzergrenadier divisie, maar men blijft overal spreken over een panzer divisie. Waarom dat?
Omdat in 1943 de Division werd uitgebouwd tot SS-Panzer-Division (door toevoeging van SS-Pz.Rgt.5). Voordien sprak men van SS-Pz.Gren.Div. ,,Wiking'', daarvoor (1941) SS-Division ,,Wiking'' (mot.).

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 1 gast