Eerste keer elecktrolyse??

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
ww2 freak
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:00

Eerste keer elecktrolyse??

Bericht door ww2 freak »

Ik ben van plan om morgen voor de eerste keer roest te gaan verwijderen via elecktrolyse

Correct me if im wrong

Plastice bak gevuld met water.
Roestige voorwerp erin
In de bak 2 stalen platen
Deze 2 verbinden met koper/metaal draad
De plus + op het metaal draad
De min - aan het roestige voorwerp
Soda erin
Stekker insteken
En klaar???

Pa vragen, mogen die stalen platen ook gewoon buizen fzo zijn?
En het roestige voorwerp, is dat niet verstandiger om ook een staaldraad aan te maken en dat die uit het water steekt en daar de min of zet?

Alvast bedankt voor de helpende reacties! :)
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Eerste keer elecktrolyse??

Bericht door Haplo »

Wel een veilige spanning gebruiken.
Een accu lader werkt prima.
Ik gebruik zelf gewoon stalen pennen.
zolang het maar staal is.
Je kan er een draad aan zetten, maar ik zet het zelf gewoon op het voorwerp zelf.
Mvg/Best regards, Sipke
ww2 freak
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:00

Re: Eerste keer elecktrolyse??

Bericht door ww2 freak »

Haplo schreef:Wel een veilige spanning gebruiken.
Een accu lader werkt prima.
Ik gebruik zelf gewoon stalen pennen.
zolang het maar staal is.
Je kan er een draad aan zetten, maar ik zet het zelf gewoon op het voorwerp zelf.
Ja ik heb een acculader die op 6 en 12 volt gezet kan worden, lijkt me goed.
Maar als ik het direct op het voorwerp zet, dan zitten de klemmen toch onder water? Kan dat geen kwaad?
Gebruikersavatar
luc
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 apr 2005, 18:04
Locatie: eeklo , oost vlaanderen
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Eerste keer elecktrolyse??

Bericht door luc »

Als u de klemmen onder water zet gaan ze beginnen oxideren, en altijd warm water gebruiken.
http://meetjesland1940.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1751
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Eerste keer elecktrolyse??

Bericht door earlymb »

De min-klem van de acculader op het voorwerp zetten, het maakt niet uit of die onder water staat. De plus-klem aan de anode (het stuk metaal) en BOVEN water of hij lost voor je ogen op.

Als kathode moet je gewoon metaal gebruiken, geen aluminium, koper, legering etc. Zelf gebruik ik stukken betonijzer. Je kan meerdere kathodes gebruiken die je dan inderdaad BOVEN water met elkaar kan verbinden met electriciteitsdraad. Uiteraard moet je er voor zorgen dat het te ontroesten voorwerp en de kathode(s) elkaar nooit raken, anders heb je sluiting.

Gebruik schoonmaaksoda en geen geen baksoda! Je kan beginnen met heet water maar je hoeft het niet te verversen als het afkoelt. Het is een langzaam proces, en je kan de stroom er rustig 's nachts op laten staan.

Belangrijk!!! Doe het buiten en ver uit de buurt van ontstekingsbronnen, want de belletjes die je van het voorwerp ziet komen zo gauw je de stroom er op zet is waterstof, een zeer explosief gas!

Ik heb zelf met veel succes een paar machetes en de binnenkant van een bromfiets benzinetank ontroest. bedenk wel dat ook verf op het voorwerp loslaat.
ww2 freak
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:00

Re: Eerste keer elecktrolyse??

Bericht door ww2 freak »

earlymb schreef:De min-klem van de acculader op het voorwerp zetten, het maakt niet uit of die onder water staat. De plus-klem aan de anode (het stuk metaal) en BOVEN water of hij lost voor je ogen op.

Als kathode moet je gewoon metaal gebruiken, geen aluminium, koper, legering etc. Zelf gebruik ik stukken betonijzer. Je kan meerdere kathodes gebruiken die je dan inderdaad BOVEN water met elkaar kan verbinden met electriciteitsdraad. Uiteraard moet je er voor zorgen dat het te ontroesten voorwerp en de kathode(s) elkaar nooit raken, anders heb je sluiting.

Gebruik schoonmaaksoda en geen geen baksoda! Je kan beginnen met heet water maar je hoeft het niet te verversen als het afkoelt. Het is een langzaam proces, en je kan de stroom er rustig 's nachts op laten staan.

Belangrijk!!! Doe het buiten en ver uit de buurt van ontstekingsbronnen, want de belletjes die je van het voorwerp ziet komen zo gauw je de stroom er op zet is waterstof, een zeer explosief gas!

Ik heb zelf met veel succes een paar machetes en de binnenkant van een bromfiets benzinetank ontroest. bedenk wel dat ook verf op het voorwerp loslaat.

Ziet dit er goed uit??
94117DAC-21AA-4FC6-8F53-B092296B7979.jpeg
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1751
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Eerste keer elecktrolyse??

Bericht door earlymb »

Prima, zo lang de ruimte goed geventileerd is.
ww2 freak
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:00

Re: Eerste keer elecktrolyse??

Bericht door ww2 freak »

earlymb schreef:Prima, zo lang de ruimte goed geventileerd is.
Tuinhuisje? Haha

Het werkt maar gaat het zogoed? Het beetje roest van de gelijders gaat eraf zie ik, maar van het grote ding nog biet echt, zie hem alleen borrelen bij de klem zegmaar, maar is dat gwn omdat dit ding gwn dikke roest is?
5D445DA1-BB93-4556-95B7-9C481C51A277.jpeg
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1751
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Eerste keer elecktrolyse??

Bericht door earlymb »

Na een poosje moet het water wel bruin worden en moet er wat drab op drijven.

Zo ongeveer:
2016-01-09 15.46.35.jpg
ww2 freak
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:00

Re: Eerste keer elecktrolyse??

Bericht door ww2 freak »

earlymb schreef:Na een poosje moet het water wel bruin worden en moet er wat drab op drijven.

Zo ongeveer:

2016-01-09 15.46.35.jpg
Ja zo ver is het nog niet, morgenvroeg eens kijken.
Ik zie het er wel heel langzaam vanaf komen!

Thanks!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1751
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Eerste keer elecktrolyse??

Bericht door earlymb »

Dit was na ongeveer een uur, maar het kan dat jouw stroombron minder krachtig is; dan gaat het allemaal wat langzamer.
ww2 freak
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:00

Re: Eerste keer elecktrolyse??

Bericht door ww2 freak »

earlymb schreef:Dit was na ongeveer een uur, maar het kan dat jouw stroombron minder krachtig is; dan gaat het allemaal wat langzamer.
Sow das snel, ja mijne staat nu al van gister avond aan en is nog niet zo ver, word wel steeds meer en begint hier en daar idd van zom drab te komen, kan idd mischien aan de stroombron liggen en de dikte van de roest
ww2 freak
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:00

Re: Eerste keer elecktrolyse??

Bericht door ww2 freak »

earlymb schreef:Dit was na ongeveer een uur, maar het kan dat jouw stroombron minder krachtig is; dan gaat het allemaal wat langzamer.
Moet ik om de zoveel tijd trouwens het water vervangem fzo?? Of nieuwe aoda bij doen? Of maakt dat niks uit
Gebruikersavatar
John8
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 jan 2014, 14:46

Re: Eerste keer elecktrolyse??

Bericht door John8 »

Kracht van de stroombron
Afstand tussen de 2 elektroden
Oppervlakte van de kleinste elektrode
Electroliet in je bad... etc
Bepaald allemaal hoe snel of traag het proces zal gaan!

Aan de anode krijg je oxidatie, je ijzeren voorwerp wordt ijzeroxide Fe2+ Fe3+... en gaat in oplossing, dat zorgt voor de roestige kleur van je oplossing. Dat is niet erg natuurlijk, maar je kunt dan wel van die "kristallen" krijgen van kleine partikels, tussen de polen die als het ware de polen met elkaar wilt verbinden.
ww2 freak
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:00

Re: Eerste keer elecktrolyse??

Bericht door ww2 freak »

John8 schreef:Kracht van de stroombron
Afstand tussen de 2 elektroden
Oppervlakte van de kleinste elektrode
Electroliet in je bad... etc
Bepaald allemaal hoe snel of traag het proces zal gaan!

Aan de anode krijg je oxidatie, je ijzeren voorwerp wordt ijzeroxide Fe2+ Fe3+... en gaat in oplossing, dat zorgt voor de roestige kleur van je oplossing. Dat is niet erg natuurlijk, maar je kunt dan wel van die "kristallen" krijgen van kleine partikels, tussen de polen die als het ware de polen met elkaar wilt verbinden.
Ziet er nu
Plaats reactie