Roemeens Rode Leger??

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Zhukov
Lid
Contacteer:

Roemeens Rode Leger??

Bericht door Zhukov »

Ik zat pas op internet te zoeken naar info over de bevrijding van Tsjechoslowakije, tijdens WOII. Met name info over het 2e Oekraïnsche Front, onder Rodion Malinovsky. Tot mijn verbazing las ik dat de Sovjet-troepen werden bijgestaan door een Roemeens regiment.
Nu weet ik dat Roemenië in augustus 1944 ineens van kant wisselde, maar ik wist niet dat de Roemeense legers meteen hierna tegen de Duitse troepen in actie kwamen, dezelfde Duitsers waarmee ze eerst tot diep in Rusland waren opgerukt.

Heeft iemand meer informatie over de Roemeense eenheden in het Rode Leger? Om hoeveel eenheden ging het, een heel leger of slechts onderdelen?
Вместе мы непобедимы
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Zo'n slecht topic is dit toch niet?? :(
Вместе мы непобедимы
180cc
Lid
Lid

Bericht door 180cc »

ik weet alleen dat er énkele Roemeense eenheden die wel communistisch waren en ook gelegerd waren in rusland en op een manier ,hebben de sovjets meteen de roemenen tegen de duitsers opgezet,vind het ook wel raar dat de roemenen meteen van kant wisselde...(but,who knows?)
-Hi im high-
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Ja dat is ook wat ik graag zou willen weten. Gaat het hier om een regiment dat vanaf het begin van de oorlog in Sovjet-dienst tegen de Duitsers had gevochten, of om een regiment uit het Roemeense leger dat eerst voor de Duitsers, maar na de omschakeling voor de Russen vocht?

Ik dénk het laatste, alhoewel me dat een vreemde situatie lijkt... Van de ene op de andere dag van kant wisselen en tegen je oude kameraden vechten...
Вместе мы непобедимы
Wilco Vermeer
Lid
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Roemenie koos in 1944 de kant van de Geallieerden. Het Roemeense opperbevel was toen nog intact evenals het ROemeense koningshuis en regering. Ditzelfde leger dat dus eerst tegen de Sovjets vocht, vocht daarna tegen de Duitsers. Vanaf 1944 namen langzaam aan Sovjet gezinden in het leger en die in de Sovjet-Unie getraind waren de leiding van het leger en het land over, zodat ik dacht in 1946 een communistische staat werd opgericht.

De omschakeling van Roemenie is op zich niet uniek. Tijdens Wo2 deden Finland en een deel van de Italiaanse strijddkrachten hetzelfde.

In Italie betekende dit zelfs dat Italianen tegen elkaar vochten, hoewel met name de Geallieerden dit wel trachtten te voorkomen.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Plaats reactie