offensief Zitadelle

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

offensief Zitadelle

Bericht door verellen »

Hitler had een groot offensief geplaatst dichtbij de stad Kursk, codename: Zitadelle. Wie weet wanneer dit offensief is gelanceerd? Hoewel de Russen grotere verliezen leden als de Duiters (en hun buitenlandse vrijwilligers) konden de Russen dat offensief tegenhouden. Hoe kregen ze dat voor elkaar? Hadden ze betere wapens, tacktieken? Ook hem ik ergens gelezen dat het 1 van de grootste tankgevechten in de geschiedenis is. Waar kan ik van deze bewering een ebvestiging krijgen door eventuele gegevens over aantal pantserwagens dat hebben meegedaan.
Alvast bedankt:)
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Planning for Operation Zitadelle ( link - Engelstalig )
Operation Zitadelle ( link - Duitstalig )
Panzerschlacht von Prochorowka - Höhepunkt der Operation Zitadelle ( link - Duitstalig ) goede plattegronden en overzichten
Operation Zitadelle ( link - Duitstalig ) Duitse Wikipedia
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Waar is Zitadelle (de member) zelf wanneer je hem nodig hebt...? :P
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: offensief Zitadelle

Bericht door KevinP »

verellen schreef:Hitler had een groot offensief geplaatst dichtbij de stad Kursk, codename: Zitadelle. Wie weet wanneer dit offensief is gelanceerd?
5 juli 1943
Hoewel de Russen grotere verliezen leden als de Duiters (en hun buitenlandse vrijwilligers) konden de Russen dat offensief tegenhouden. Hoe kregen ze dat voor elkaar? Hadden ze betere wapens, tacktieken?
De Russen waren vooral qua aantal manschappen volop in de meerderheid en hadden daarnaast de beschikking over een uitstekend lopende oorlogsindustrie die buiten het bereik van de verzwakte Luftwaffe lag. De Duitse oorlogsfabrieken waren reeds beschadigd en konden nooit evenveel tanks produceren als de Russen.
Ook hem ik ergens gelezen dat het 1 van de grootste tankgevechten in de geschiedenis is. Waar kan ik van deze bewering een ebvestiging krijgen door eventuele gegevens over aantal pantserwagens dat hebben meegedaan.
Klopt het was de grootste tankslag uit de geschiedenis, aantallen vind je hier: http://www.dhm.de/lemo/html/wk2/kriegsverlauf/kursk/
Alvast bedankt:)
Graag gedaan, ik hoop dat je er wat aan hebt!
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

Bericht door verellen »

Ook was het zeker dat de Russen zich die zware verliezen konden 'permiteren' (dan heb ik het over volkspopulatie dan).
Ja, bedankt voor de uitleg al. Ben er al wat mee verder geraakt
Plaats reactie