Duitse helm maar welke....

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

Duitse helm maar welke....

Bericht door Gast »

Ik heb een Duitse helm van mijn Duitse opa maar, ik weet niet welk type helaas heb ik geen foto maar ik zal hem omschrijven:
Hij heeft aan bijde zijden (links en rechts) twee splitpennen die ongeveer 18 cm uitelkaarstaan, boven de schuin boven elke splitpen zit een ventilatie gat dat bestaat uit 7 kleine gaatjes maar die samen een kring vormen. Dit waren de belangrijkste kenmerken maar ik beschrijf hem gewoon helemaal:
-Groen-grijze kleur
-geen plaatjes (hakenkruis/adelaar/vlag) aan de zijkanten
-het binnen leer heeft 10 (noem het vingers) waar de ring, in dit geval een touw doorheen zit
-Op de voorste 3 vingers van het binnenleer zitten gaten
-Hij is wel gedragen van binnen
-Op het binnenleer staat 58 (de maat)
-En hij heeft een zwarte leren kinriem
Kan iemand mij vertellen waar eventueel nog nummers zouden kunnen staan en is het normaal dat een helm geen plaatjes (het hakenktuis/de vlag/de adelaar) heeft?
Kan iemand mij helpen?
Bedankt
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Hallo Gast,
Het is moeilijk om gewoon op de beschrijving te vertellen welk type het is, met een foto zou het veel gemakkelijker gaan.
Er zijn namelijk heel kleine verschillen tussen de verschillende types helmen. Misschien kan je hem hier terugvinden:
http://www.german-helmets.com/QUICK%20ID%20COMBAT.htm
Succes !
Grtn Tim
Gast

Bericht door Gast »

Hey Tim het is de civic curved dip helm bij Air defense (Luftschutz) wat houd dat precies in en kan het dat zo'n helm gedragen werd door iemand die bij een infanterie divisie zat?
Bedankt :lol:
Gast

Bericht door Gast »

En is er een naam of type voor deze helm? Kan iemand mij dit vertellen? :?
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Hallo,

Als het echt die helm is dan zal dat niet zijn legerhelm geweest zijn. Dit is namelijk een Luftschutz helm, en de Luftschutz was voor burgers in Duitsland die hielpen in de steden na bombardementen ed (als ik mij niet vergis tenminste).

Vergelijk de jouwe eens met deze helm:
http://www.quanonline.com/military/mili ... e_side.jpg
Typisch zijn de zwartere kleur (ipv grijs-groen) én de twee ventilatiegaten.

Gr. Tim
Gast

Bericht door Gast »

Precies dezelfde ik herken ook meteen de zelfde zwarte leren kinriem maar die van mij heeft een mooiere kleur. :) Wat wil jij uit deze vergelijking opmaken?
Gast

Bericht door Gast »

Bovendien staat hij ook nog op de door jou eerst vermelde site bij de ligtgewicht helmen.
Gast

Bericht door Gast »

En weet jij misschien nog een paar plekken waar ik op cijfers kan letten die in de helm zijn gezet of op het leer?
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Anonymous schreef:Wat wil jij uit deze vergelijking opmaken?
Dat jouw helm geen helm is van een infanteriesoldaat, maar van de Duitse "brandweer" - Luftschutz dus - tijdens WO2.
Verder ben ik niet zo'n kenner van helmen dus misschien kan iemand anders je verderhelpen.
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Deze helmen zijn ook nog na de oorlog geproduceerd geloof ik, ook in verband met brandweer en andere kleine reddingsdiensen.
Gast

Bericht door Gast »

Hadden de brandweerhelmen testijds een zwarte kleur?
Plaats reactie