ik heb de mogelijkheid een schouderepaulet te kopen van de vlaamse wacht.
Kan iemand meer info geven over de vlaamse wacht?
(kuch-peter-kuck-michael-kuch)

Dat is de Lt.-De Winde kring, heeft ermee te maken maar de VW was toch iets anders.
Vlaamse Wacht en Vlaamse Wachtbrigade waren compleet andere dingen. Het ontstaan en verloop van de VW heb ik erg bondig proberen uit te leggen in mijn vorige bijdrage. De Wachtbrigade heeft een andere ontstaans- en wordingsgeschiedenis. Het begon in 1941 met de Fabriekswacht. VNV-leider De Clercq merkte de formatie op en schakelde de VNV in wat werving betreft. Kort daarna, als uitbreiding na de toeloop van rekruten, spreekt men van ,,Dietse Militie - Wachtbrigade''. Men neemt nu ook de bewaking van vliegvelden in Belgien en Nord-Frankreich onder zijn hoede. Begin van samenwerking met Luftwaffe. Officieren kwamen uit de Zwarte Brigade, kregen opleiding in SS-Schule te Sennheim. Begin 1944 uitbreiding via Jongerenkorps, een reserve- en opleidingsafdeling voor 14-17-jarigen. Inzet in Vlaanderen tegen Anglo-Amerikaanse luchtaanvallen, doden en gewonden tot gevolg. September 1944: aftocht via Nederland, sporadische deelname aan de afweer van 'Market Garden'. 1945: als eenheid opgenomen in de Luftwaffe. Men spreekt nu van ,,flämische FLAK''. Inzet aan de Rijn, bekamping van Amerikanen en troepen van De Gaulle.Michael schreef:Ik heb altijd gedacht dat de Vlaamse Wacht en de Vlaamse Wachtbrigade hetzelfde waren, als de Vlaamse Wachtbrigade dan bij de Luftwaffe behoorde waren de Vlaamse Flakbrigade en de Fabriekswacht dan ook onderdeel of andere benamingen voor de Vlaamse Wachtbrigade ?
Groetjes Michaël
Het was het blaadje van de vlaamse FABRIEKSwachters, zij hebben in Philipsburg geleden, en geloof me vrij, ik ben meerdere malen daar meegeweest met die bus, buschauffeur was familie van me en verscheidene opzittenden ook ... als je snapt wat ik bedoel!Fijne mannen, die Vlaamse wachters. Kreeg jarenlang hun blad gratis toegestuurd. Werd ook uitgenodigd naar hun jaarlijkse reis naar Philipsburg, kon echter nooit meegaan. Jammer.