9 vragen voor de Normandië-kenner

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

a man with a 45 schreef:de priest waar ik op doel staat in de britse/canadese sector langs de kustweg, volgens mij bij een rotonde en vlakbij de weg die naar de batterij van mere fontaine leidt.
Dan is het deze ???? Dus toch een SEXTON en GEEN PRIEST!!!!!??? Langs de D514 in het centrum van Ver sur Mer! Nabij de weg naar de Batterij van La Mare Fontaine, veroverd door de 7th Green Howards????
Afbeelding

Johan
29th Let's Go!!!!!
a man with a 45
Lid

Bericht door a man with a 45 »

nee, hij was toch echt groen...
"Your life"
earlymb
Moderator
Moderator
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: 9 vragen voor de Normandië-kenner

Bericht door earlymb »

johan willaert schreef:[quote="Numb]Afbeelding
Dit is volgens mij wel degelijk een Priest en geen sexton.
Je ziet duidelijk de ronde 'preekstoel' achter het kanon and het is duidelijk een 105mm Howitser zoals op een M7 Priest en geen 25Pounder zoals op een Sexton.....

Waar hij staat weet ik echter ook niet zo direct....

Johan[/quote]

Klopt, dit is inderdaad een priest. Ik was in de war met een Sexton die bij Graye-Sur-Mer langs de weg staat, en die in dezelfde rare kleur is geverfd. Een Sexton is right hand drive.... :oops:

De foto van de loopgraaf is genomen bij het monument van de 1st USID. Bij dit monument zijn ook nog wat geschutsbunkers en een tobruk. Ik heb hier nog een veteraan van deze divisie ontmoet die precies op deze plek geland was iets over 06.30 op 6 juni 1944. :)

Grtn

David
earlymb
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Nog een paar leuke foto's. Dit is de veteraan die ik ontmoet heb bij het monument voor de 1st USID, S/Sgt. Frank Ratesic, 299th Combat Engineers, 1st USID in onze jeep en met zijn onderscheidingen. Hij wou er graag een stukje in meerijden. Dit was zijn eerste bezoek aan Normandie in 60 jaar.

Afbeelding

Afbeelding

Grtn :wink:

David
johan willaert
Lid
Contacteer:

a man with a 45 schreef:nee, hij was toch echt groen...
Toch is dat de enige Sexton nabij de batterij van La Mare Fontaine....
Misschien is'm herschilderd....

JOhan
29th Let's Go!!!!!
junior
Lid
Contacteer:

Bericht door junior »

David, is dat een watervondst?
earlymb schreef:Vraag 1: er zijn resten te zien van deze loopgraven boven Omaha Beach, in de sector van de 1st USID.
Afbeelding

Vraag 8: Volgens mij ligt dat museum in Bretagne; daar heb ik tenminste een paar keer met een halftrack op een museumterrein gereden.

Vraag 9: Dit voertuig is geen Priest maar een Canadese Sexton. De enige Priest die ik heb gezien zag er zo uit:Afbeelding

Grtn :)

David
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
earlymb
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Ja, dat ding is een aantal jaren geleden uit zee opgevist. Hij staat op het terrein van een museum dat gewijd is aan die watervondsten, samen met een paar Shermans en een Stuart. De naam en plaats van dat museum zijn me even ontgaan. Onderstaande Sherman "Duplex Drive" is ook een watervondst en staat als monument in Courseulles-Sur-Mer (Juno).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Grtn :P

David
johan willaert
Lid
Contacteer:

jr. schreef:David, is dat een watervondst
Deze M7 Priest is uit de zee bevengehaald en is te zien in het Musée des Epaves (Wrakkenmuseum) in Port en Bessin.
Binnen in het museumzijn er heel wat items tentoongesteld die uit de Priest werden gehaald. Schoenen, regenjas, enz.....
De chauffeur heeft vele jaren nadien dit museum bezocht....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Ruben
Lid

Bericht door Ruben »

Om zn oude spulletjes te komen ophalen of wat? "hey ik was mn sigaretten vergeten"
Dat is dus een museum dat ik gemist heb. :cry: dit jaar trug naar normandië :lol:
War is something human...
Plaats reactie