Beginnend verzamelaar Russische/Sovjet militaria

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Dilsect
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 apr 2018, 13:19

Beginnend verzamelaar Russische/Sovjet militaria

Bericht door Dilsect »

Hallo, ik ben 16 jaar oud en zou graag willen beginnen met een verzameling.

ik ben enorm geintresseerd in de sovjet unie (voornamelijk de periodes 1st en 2de wereldoorlog).
ik zou daarom ook graag een verzameling maken die om dit land draait.
ik heb niet erg veel geld, en wil ook rustig aan beginnen.
enige tips voor iemand die helemaal nieuw in de verzamelaars wereld stapt?
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Beginnend verzamelaar

Bericht door Kugelblitz »

Hallo, welkom en wat leuk dat je hier lid bent geworden!
Ik denk dat velen hier zich het moment nog wel kunnen herinneren dat ze ongeveer op jouw leeftijd ook hun eerste items kochten.
Zelf heb ik geen verstand van Russische militaria, maar ik weet dat er een paar heren op dit forum zitten die daar wel wat vanaf weten. Ik heb de titel van je topic even aangepast, zodat ze het misschien makkelijker vinden...

Groet, Kugel!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Beginnend verzamelaar

Bericht door asjemenou »

Kugelblitz schreef: Zelf heb ik geen verstand van Russische militaria, maar ik weet dat er een paar heren op dit forum zitten die daar wel wat vanaf weten. Ik heb de titel van je topic even aangepast, zodat ze het misschien makkelijker vinden...
Gevonden! Ik ben dus één van die heren. Sovjet WOII militaria verzamelen doe ik al zo'n 25 jaar. Wat ooit als een grapje is begonnen is inmiddels uitgegroeid tot een aardige verzameling.
De tip die ik je als beginnend verzamelaar zou willen geven is, verdiep je in de materie. Dit is echt nodig want ook Sovjet WOII militaria wordt nagemaakt en vervalst. Marktplaats en Ebay staan er vol mee.
Een leuk referentieboek welke je zou kunnen aanschaffen is, the Soviet soldier of world war two/Le soldat Soviétique de la seconde guerre mondiale van Phillipe Charbonnier; viewtopic.php?f=28&t=33504&start=15 . Het is één van de weinige boeken over uniformen en uitrustingsstukken van het WOII Sovjet leger. Het gaat niet echt diep in op de materie maar het geeft een beeld of hoe het er uit ziet.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Dilsect
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 apr 2018, 13:19

Re: Beginnend verzamelaar Russische/Sovjet militaria

Bericht door Dilsect »

heel erg bedankt, voor de tips. ik ga zeker een paar van die boeken aanschraffen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Beginnend verzamelaar Russische/Sovjet militaria

Bericht door asjemenou »

Naast boeken zijn er ook veel websites over Sovjet-Russische WOII militaria. Over Russische WOI militaria is er naar mijn idee iets minder te vinden. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik niet zozeer op zoek ben naar Russische WOI militaria. Mijn verzameling is meer gericht op de Sovjet-Russische WOII militaria.

Ken je deze websites al; http://rkka.ru/uniform/ en http://awards-su.com. Veel goede websites zijn in de Russische taal. Ze zijn veelal door Russische onderzoekers en verzamelaars opgezet.
De Russische taal is iets wat onvermijdelijk is als je Russische militaria wilt gaan verzamelen. Ik raad je sowieso aan om het Russische alfabet (азбука) te leren; http://russischinrusland.nl/russisch-al ... yrillisch/ .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie