Schotse 51e divisie
- Roel R.
- Lid
- Contacteer:
Schotse 51e divisie
Mijn woonplaats is bevrijd door de Schotse 51e divisie. Weet iemand site's over die divisie en weet iemand hoe hun insignia eruit zag?
Ik wil graag daar een setje van gaan verzamelen.
Ik wil graag daar een setje van gaan verzamelen.
- Dodo
- Lid
- LHek
- Lid
- Contacteer:
En ik verzamel alleen maar 51st Highland Division en ander Schots spul, Roel
'k Heb sinds kort m'n Schots uniform af, met kilt en al.
Sites weet ik zo uit m'n hoofd niet maar ik herinner me wel een goeie van de zoon van een Cameron Highlanders veteraan, George Sands. Hun divisie insigne zag er uit zoals op mijn avatar.
Verder had je nog inisgnes van de regimenten en die hadden elk weer hun speciale tartan patroon. Die HD in hun divisie-embleem staat dus voor Highland Division. In de tijd van de 51st HD in Noord-Afrika kregen ze de bijnaam Highway Decorators omdat ze steeds de wegen bekladden met hun HD logo. Misschien leuk om te weten dacht ik
Morgen ga ik wel verder op zoek naar de emblemen en tartan patronen.

Sites weet ik zo uit m'n hoofd niet maar ik herinner me wel een goeie van de zoon van een Cameron Highlanders veteraan, George Sands. Hun divisie insigne zag er uit zoals op mijn avatar.

Morgen ga ik wel verder op zoek naar de emblemen en tartan patronen.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
- Roel R.
- Lid
- Contacteer:
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
- Guido
- Lid
Lienne heb je dan al een Service dress met de kilt en de juiste atributen? het mes, de dingen voor over de schoenen, de sokken etc ?
want zoals Timo al zei werden deze niet meer gebruikt tijdens de gevechten. vanwege de aanmaak ( te duur) en ik heb ook gehoord vanwege de ervaringen in ww1 met Mosterdgas.
want zoals Timo al zei werden deze niet meer gebruikt tijdens de gevechten. vanwege de aanmaak ( te duur) en ik heb ook gehoord vanwege de ervaringen in ww1 met Mosterdgas.
- LHek
- Lid
- Contacteer:
Het is een Queens Own Cameron Highlanders kilt, precies éen die ik al jaren zoekTimo schreef:Lienne welke kilt heb je dan? en ook al een jasje?
btw de kilt werd niet meer gedragen tijdens gevechten in wo2

Klopt jongens, de kilts werden niet gedragen tijdens gevechten maar ze werden wel vaak gedragen net na een overwinning en soms ook tijdens een terugtrekking. Dan werden de kilts maar snel aangetrokken dus niet met Service Dress, de witte leren stukken voor op de schoenen en vaak ook nog zonder sporran (buideltas) M'n opa heeft dezelfde QO Cameron Highlanders nog zo binnen zien trekken

Een Britse camo-broek en een glengary cap heb ik ook al kunnen regelen dus ik twijfel nu of ik ook nog voor een Service Dress, sporran en de witte leren stukken ga.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
- LHek
- Lid
- Contacteer:
Op deze foto links zie je de kilt in gebruik met battledress en de gewone koppel. Middenin zie je 2 verschillende soorten parade-uniformen. De tweede man van rechts heeft trouwens een speciale drum sporran.

Om maar niet te ver van het onderwerp af te raken zijn hier de emblemen waar Roel om vroeg:
Gordon Highlanders

Seaforth Highlanders

Black Watch

Queens Own Cameron Highlanders

De tartan patronen zoek ik later nog wel op
Hier nog een goede link: http://houterman.htmlplanet.com/51InfDiv.html

Om maar niet te ver van het onderwerp af te raken zijn hier de emblemen waar Roel om vroeg:
Gordon Highlanders

Seaforth Highlanders

Black Watch

Queens Own Cameron Highlanders

De tartan patronen zoek ik later nog wel op

Hier nog een goede link: http://houterman.htmlplanet.com/51InfDiv.html
- Roel R.
- Lid
- Contacteer:
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
- Roel R.
- Lid
- Contacteer: