de bossen rond ede

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
digger!
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 15 jul 2013, 14:12

de bossen rond ede

Bericht door digger! »

was van plan om is te kijken in de bossen bij ede of daar nog wat ligt is dit nog de moeite waard?
kan ook nergens iets terug vinden over een verbod voor metaaldetector in ede dus lijkt mij leuk om is te proberen.
misschien mensen hier die daar eerder hebben gezocht ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: de bossen rond ede

Bericht door Erik »

digger! schreef:kan ook nergens iets terug vinden over een verbod voor metaaldetector in ede dus lijkt mij leuk om is te proberen.
Apart.
Ik kreeg meteen hits toen ik het onderwerp googlede. In 2014 is besloten in de gemeenteraad om de APV bij te stellen. Even voor het gemak een quote uit de openbare beslissingslijst:
Raadsvergadering Ede d.d. 19 juli 2014 schreef: Artikel 2:47b
Er is gebleken dat er nog altijd veel overblijfselen uit de Tweede Wereldoorlog zijn te vinden in de bodem
van de gemeente. Het afgelopen jaar zijn herhaaldelijk stoffelijk overschotten gevonden van Duitse militairen. Het grootste probleem is echter dat er in het gebied ook bombardementen zijn uitgevoerd. Het is
mogelijk dat er nog altijd explosieven in de grond zitten, maar de locatie daarvan is niet bekend. Zolang er
geen graaf- of detectiewerkzaamheden plaatsvinden vormt de aanwezigheid van deze explosieven geen
gevaar. Uit de vondsten die het afgelopen (anoniem) zijn gemeld blijkt dat er nog altijd veel mensen zijn die
hobbymatig op zoek gaan naar onder meer munitie die is gebruikt in de Tweede Wereldoorlog. Echter vanwege de mogelijke aanwezigheid van explosieven in de bodem is dat niet zonder gevaar. Er is daarom besloten om een verbod in te voeren op het aanwezig hebben van metaaldetectoren en dergelijke.
Ik weet dat dat niet is veranderd.
Een groot deel van de heidevelden en bossen van Ede zijn bovendien archeologisch beschermd (celtic fields, grafheuvels, urnenvelden, bodemrestanten van WO1 en WO2)
Het lijkt mij niet verstandig. Er wordt overigens gecontroleerd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
digger!
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 15 jul 2013, 14:12

Re: de bossen rond ede

Bericht door digger! »

Bedankt ! Dan toch maar een ander plekje zoeken
Wel jammer had met wat research een zeer interessant plekje gevonden.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: de bossen rond ede

Bericht door Erik »

digger! schreef:Wel jammer had met wat research een zeer interessant plekje gevonden.
Die zijn er zat! Ook waar je zonder MD items kunt vinden. Gewoon goed zoeken. En oh ja, de voormalige schuttersputten en ligsleuven in de N.O.-rand van de heide zijn al leeg.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: de bossen rond ede

Bericht door johnfrost »

Rond de Ginkelse heide heb je een door bossen omzoomd gebied.
Daar is gevochten en zijn schuttersputjes. Maar ... daar is al intensief gezocht door vele voorgangers.
Er is jaren terug zelfs een soldaat op de heide teruggevonden.
Zelf zoek ik nooit met een detector. Te gevaarlijk en enkel etisch verantwoord indien vondsten wetenschappelijk worden geregistreerd en opgetekend voor het nageslacht.
Zoek wel met respect. Meldt gevaarlijke en lugubere vondsten altijd bij de lokale autoriteiten, desnoods anoniem. Met commerciele bodemvondsten- en grafroverij moet je niet te maken willen hebben. Vaak kun je beter ook eerst contact opnemen met de eigenaar van een stuk grond en vraag netjes toestemming.
Als je internationaal via YouTube kijkt kom je te meest verschrikkelijke en walgelijke illegale graaf- en rooffilmpjes tegen. Vooral aan het voormalige Oostfront waar Russische beroepsgravers dag in dag uit rondspitten.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: de bossen rond ede

Bericht door Erik »

Klopt johnfrost. Het kan raar gaan.
Met 'zoeken op zicht' kom je trouwens ook veel tegen. Op de Ginkelse hei heeft ook het belgenkamp gestaan, je kunt wel eens het geluk hebben zaken zoals glazen flesjes e.d. te vinden. Daarnaast de vroegere schietbanen van het leger, ook hier kun je op zicht wel eens wat vinden, voornamelijk kogels trouwens die je toch niet mag hebben.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie