Engelse Dam Buster

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Engelse Dam Buster

Bericht door koen »

ENGELSE DAM BUSTER- OPERATIE BRACHT DUITSERS ZWARE SLAG TOE

Hoewel de slag om Engeland in de zomer van 1940 door het Royal Air Force werd gewonnen bleef de Duitse Luftwaffe heer en meester boven de Duistland en de bezette gebieden.
Tot 1942 was Engelse luchtmacht Nauwelijks in staat om de Duitsers op het vaste land van Europa met succes aan te pakken. In dat jaar kwam daar verandering in. Behalve de Amerikanen. Die in 1942 van uit Engeland op beperkte schaal begonnen met lucht aanvallen. Op Duitse militairen instanties in west Europa, was ook Royal Air Force in de loop van 1942 en 1943 in staat om de bombardementen op Duitsland steeds verder op te voeren. Op 5 maart 1943 begon de slag om de Ruhr daarbij werden de Duitse instanties in het Ruhr gebied bijna elke dag en nacht gebombeerd. Met het doel de militaire wapenindustrie van de Duitsers zoveel mogelijk tot stil stand te brengen. Onderdeel van de slag om de Ruhr was de verwoesting van een aantal dammen in de rivier gebied. Die de water toevoer aan de staalfabrieken regelden en hydro-elektrische energie leverden.
De drie belangrijkste dammen die in de Mohne bij Gumme, de dam in de Eder hij Hemfurht en de dam in de Sorpe bij Korbeck. Samen hielden deze drie dammen meer dan 330 miljoen kubieke meter water tegen.

De upkeep- mijn

Door kolossale afmetingen bestonden er aanvankelijk geen wapens om deze dammen te verwoesten. Een van de meest kundige ingenieurs van Engeland en hoofdontwerper bij een vliegtuigen fabriek, barnes wallis, had echter maandenland de structuur van de dammen bestudeerd. Hij ontwierp een speciale bom eigenlijk een mijn die als deze onder water tegen de dam wand kwam ontplofte. De dam zou dan breken. De mijn die de naam upkeep kreeg woog ongeveer 4.200 kilo en had de vorm van een groot olievat. Het probleem was echter om deze precies tegen de damwand te krijgen. Daarvoor werd een speciale techniek ontwikkeld. Dit hield in dat een vliegtuig op een lage hoog te(18 meter) en een exacte snelheid (400 km per uur) over de stuw meer op de dam moest aan vliegen om dan de mijn op ca. 400 meter af te werpen. De mijn vloog dan stuiterend naar de damwand, zonk naar beneden en kwam tenslotte door de barometrische ontsteking tot ontploffing. Om te zorgen dat de mijn niet bij de eerste aanraking tot ontploffing kwam, moest de voorwaartse snelheid van de mijn onder weg worden vertraagd. Wallis loste dit op door een mechanisme te ontwerpen, waarbij de mijn in het vliegtuig voor het afwerpen, in een tegengestelde rotatie werd gebracht. Elke keer als de mijn het water raakte werd deze daardoor afgeremd. Voor het zover was, werden er heel wat proefnemingen op kleine schaal gedaan op zelfgebouwde dammetjes en daarna met vliegtuigen op een echte, niet meer in gebruik zijnde dam in Wales.

Operatie chastise

De commandant van het engelse Bomber Command, Arthur Harris, later bekent als Bomber Harris, zag aanvankelijk niets in het drieste plan, maar veranderde maar veranderde van mening toen hij de film opnamen zag van de proeven in Wales. Op 28 februari gaf hij officieel toestemming om door te gaan met de voor bereidingen van deze operatie. Vervolgens werd er op 21 maart een apart squadron, het 617 squadron gevormd en gestationeerd op de vlieg basis Scampton in Lincolnshire. Het squadron werd uitgerust met vier motorige , lancaster bommenwerpers, een vliegtuig, dat ontworpen was door Roy Chadwick. De vliegtuigen werden special aangepast om upkeep te kunnen vervoeren. Als commandant van het 617 squadron werd de ervaren vlieger Guy Gibson aangewezen, die al 174 bombardementsvluchten had gemaakt. Voor aangenomen werd om de aan val halverwege de maand mei uit te voeren. Wanner het water in de stuwmeren zo hoog mogelijk zou zijn. Omdat er voor deze operatie geen bescherming van jachtvliegtuigen kom worden mee genomen. Werd besloten om de aanval ’s nachts uit te voeren, in de nacht van 16 op 17 mei 1943. Bovendien zou er op lage hoogte naar het Ruhr gebied worden gevlogen om te voorkomen dat ze voor tijdig zouden worden ontdekt. En oom de kans door Duitse nachtjagers te worden aangevallen zo klein mogelijk te houden. In de bestuit volgende weken oefende de mannen overal boven Engeland in het vliegen bij nacht op zeer lage hoogte, zonder dat ze wisten dat wat de uiteindelijke opdracht zou zijn. De voor genomen operatie Chatsie werd strikt geheim gehouden.


dit verhaal is nog niet af komen nog twee hoofdstukjes
wil je het hele verhaal mail me

kijk ook op:

http://www.dambusters.org.uk
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Waarom staat dit in 'WOII Vragen'?
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Mooi artikel.

Ik ben benieuwd naar de twee hoofdstukjes die nog niet af zijn. Plaats je die hier ook als ze af zijn?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

- Topictitel downcased
- Verplaatst naar "WOII Algemeen"
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

ja ik plaats ze denk ik deze week nog
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

De aanval

Enkele dagen voor de aanval werden de upkeep-mijnen afgeleverd op Scamton. Ze werden meteen in de lancasters geladen, een voor elk vliegtuig. Voor de aanval werden 19 toestellen aangewezen, ver deelt in drie formaties van 9vliegtuigen en twee van 5 vliegtuigen. Waarvan 5 vliegtuigen reserve waren.De eerste 9 vliegtuigen onder leiding van Guy Gibson kreeg opdracht om de Mohnedam aan te vallen, om daarna met de vliegtuigen die de mijn nog aan bord hadden, de Ederdam te attaqueren. De andere formaties werden naar de Sorpedam gestuurd.
In de maanverlichte avond van 16 mei, omstreeks half 10 startten de vliegtuigen van Scampton. De formatie van Gibson vloog via een zuidelijke route over Brabant naar het Ruhr gebied. Bij het passeren van de rijn werd een toestel neer gehaald. Met 8 vliegtuigen gingen ze verder naar het Ruhr gebied. Even na 12 ’s nachts begon Gibson als eerste met de aanval op de Mohnedam. Zijn mijn ontplofte echter voor de dam. De mijn van de volgende vliegtuig vloog over de dam en ontplofte op de elektrische centrale onderaan de andere kant van de dam. Een volgende mijn ontplofte naast de dam, maar de twee volgende mijnen ontplofte op de goede plek. De dam brak en het water uit het stuwmeer begon met verwoestende kracht het vallei in te stromen. Met de codenaam Nigger (de hond van Gibson die een dag eerder door een auto was overreden), werd het breken van de dam door geseind aan de thuisbasis. Daar werd het bericht met gejuich ontvangen.Helaas werd bij de aanval ook een vliegtuig door de klap van een mijn naar beneden gehaald.er waren geen over levenden. De vliegtuigen de hun mijn hadden afgeworpen keerden terug naar Scampton, maar onderweg werden er twee uit de lucht gehaald door het afweergeschut. Slechts twee mensen konden zich redden met een parachute. En werden krijgsgevangenen gemaakt. Met drie vliegtuigen die Gibson nog had vloog hij naar de Ederdam. Deze dam was ’s nachts in het diepe dal moeilijk te vinden en ook moeilijker aan te vallen. Omdat er een paar heuvels hinderlijk in de weg liggen. Na een aantal mislukte pogingen, werd deze dam ook op de goede plaats geraakt en brak de dam.
Van de formatie van 5 vliegtuigen die via een nopordelijke route waren gekomen. Kwam slechts een vliegtuig bij de Sorpedam. Twee moesten terug door verschillende problemen, twee werden onderweg neer geschoten. Het enige vliegtuig gooide zijn mijn op de dam maar deze bleef helaas heel. De reserve formatie van 5 vliegtuigen volgde de zelfde route als Gibson. Uit deze formatie werden twee vliegtuigen naar beneden geschoten. Waar bij een man het over leefde die krijgsgevangen werd gemaakt. De andere drie gooiden hun mijnen op de twee dammen, de Listerdam en de Schweldam maar dar mocht niet baten.

Resultaat en gevolgen

De verwoesting van twee van de drie oorspronkelijk aangewezen dammen werd een groot succes aangemerkt en werd uit voerig in de pers gemeld.De hele operatie was een enorme oppepper voor het engelse volk. Guy Gibson kreeg voor zijn leiderschap en uitvoering van de operatie het Victoria Cross, de hoogste engelse militaire onderscheiding. Ook diverse andere bemanningsleden kregen onderscheidingen. De tol die werd betaald was hoog. Van de 19 vliegtuigen keerden er 8 niet terug. En van de 133 bemanningsleden waren en 53 om het leven gekomen en drie zaten in gevangenschap. Een verlies percentage van 42%. Dat is erg hoog, omdat er bij andere bombardementsvluchten 5 tot 10% verloren gingen. Boven dien hoorden deze bemanning leden tot de Bomber Command. Voor de Duitsers was het ook een zware slag. Het verwoestende water stromen kwamen en 1.294 mensen om het leven, waar van ongeveer de helft Russische gevangenen. De Duitsers zetten 10.000 mensen op de dammen om deze te verdedigen en er zouden 30.000 mensen nodig zijn voor al het papier werk. Hier door konden de verdediging werken in Normandie niet op tijd klaar zijn voor de invasie in juni 1944. De verwoeste waren pas in 1947 weer helemaal hersteld.

Ápres mol le dèluge’

Tien dagen na de aanval, op 27 mei 1943, kwam de engelse koning George VI op bezoek bij het 617 squadron. Omdat het squadron nog maar pas bestond was er nog geen embleem met wapenspreuk had, stelde hij als wapenspreuk voor Ápres mol le dèluge’( na mij de zond vloed) en dat werd het ook. Het 617 squadron ook vaak het dam busters squadron genoemd werd na de operatie Chastie voor andere speciale opdrachten bestemd. Met onder meer het tot zinken brengen van Duitse slag schepen. Met in het bijzonder het schip Tirpitz in november 1944 . Guy Gibson kreeg na deze missie een bureau baan, omdat ze hem niet wilden verliezen bij een andere operatie. Deze baan beviel hem niet en zo is hij weer gaan vliegen. Hij kwam om het leven in 1944 toen zijn Mosquito bommenwerper boven Brabant neer stortte, hij is begraven in steenbergen. In de loop van de oorlog sneuvelden ook alle bemanningsleden van de Lancaster waarmee hij naar de Ruhrdammen was gevlogen.
De dam buster verhuisden later naar een vlieg basis bij Woodhall spa, waarna de oorlog een monument voor het squadron is opgericht. Het monument kreeg de vorm van een gebroken dam met daar op de namen van alle 230 bemanningsleden die in de oorlog sneuvelden. Het 617 squadron bestaat nog steeds en heeft in de golfoorlog deel genomen met tornado bommenwerpers beven Irak.

Kijk ook op
www. Dambusters.org.uk
history.powys.org.uk/history/rhayader/dambuster3.html
post-offic.guernsey.net/issues/memories_ww2_1943

wil je het hele verhaal opje mail stuurt mij dan maar een email.........
Gebruikersavatar
ronhui
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 dec 2004, 15:57
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door ronhui »

Er is tegenwoordig op Discovery een documantaire bezig waarin jonge piloten van de RAF in een simulator gaan proberen de missie na te spelen. Vooral het navigeren op 18 meter hoogte was een groot probleem in een missie die 7 uur kon duren.

Erg interessante documantaire waar dit verhaal een goede aanvulling op was.
"We zullen ze er wel even uitgooien en er met de blanke klewang op in gaan"
De laatste woorden van majoor J. H. A. Jacometti, mei 1940
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Koen is dit een eigen versie van het Dambusters verhaal?

Op Discovery of Nat Geographic was laatst ook de docu Dambusters, waar dit verhaal vertelt werd door oa. oude RAF piloten.
Magneet
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 jun 2004, 07:47
Locatie: Budel

Bericht door Magneet »

Marcfire schreef:Koen is dit een eigen versie van het Dambusters verhaal?

Op Discovery of Nat Geographic was laatst ook de docu Dambusters, waar dit verhaal vertelt werd door oa. oude RAF piloten.
op discovery heeft een groep huidige konge piloten die net uit de opleiding zijn de missie na moeten doen in een simulator
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Wat ik zo interessant vind aan de voorbereidingen zijn de eenvoudige richtmiddelen die de Britten gebruikten.
Om de goede hoogte te houden boven het water, gebruiten ze twee schijnwerpers onder het vliegtuig, waarvan de spot samen moest vallen.
Het juiste moment van afwerpen werd bepaald door een vizier met 2 stokjes die samen moesten vallen met de torens op de dammen.
Gebruikersavatar
max
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 17 jan 2005, 23:25
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door max »

Ik ben al heel mijn leven bezig met het verhaal van de Dambusters en speciaal met Guy Penrose Gibson, in mei ga ik naar de herdenking aan het graf van de piloot

Ik heb nog regelmatig contact met de RAF en ga regelmatig naar England

je kan het lezen op http://www.dambusters.be
Hans3D

Re: Engelse Dam Buster

Bericht door Hans3D »

Ik vind het een mooi verhaal en heb respect voor een ieder die in WII heeft gevochten. Jammer dat er aan de Nederlandse spelling zo weinig aandacht is gegeven. Als de betrokken piloten dezelfde aandacht aan hun bombardement hadden gegeven, dan hadden deze aanvallen tot niets geleid. Koen, geweldig dat je het met ons deelt, maar de kerels van toen verdienen meer respect.
Plaats reactie