KNIL rangen pre-wo2

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Jarnob1976

KNIL rangen pre-wo2

Bericht door Jarnob1976 »

Hallo iedereen,

momenteel ben ik bezig oude foto's van mijn opa uit te zoeken.
Hij diende bij het KNIL voordat wo2 uitbrak. Geboren en getogen in Bandung.
Vanaf 1934 deden hij en zijn 3 broers dienst bij het KNIL.

Nu heb ik wat oude foto's waarop rangen zichtbaar zijn maar ik kan echt nergens een overzicht online vinden van KNIL rangen VOOR wo2. Alles wat ik vind is vanaf wo2 of juist heel oud (19e eeuws).

Hij heeft namelijk rangtekens op zijn kraag. op de ene foto een donkergekleurde streep in een hoek vorm,
op de andere foto een dikken met dunne streep (beide licht gekleurd) in hoekvorm...

Weet iemand een goede link naar een website?
Of weet iemand een goed boek waar deze periode KNIL uniformen met rangen worden uitgelegd?

groetjes,

Jarno Boer
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: KNIL rangen pre-wo2

Bericht door Veltro »

De enkele streep, zal een rode streep zijn. Dit is een Soldaat 1ste Klasse.
Een dikke en dunne streep, zullen geelkleurig zijn. Dit is een Brigadier.

Groet,
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: KNIL rangen pre-wo2

Bericht door Erik »

Op de schouder verschenen die rangen ook. Waarschijnlijk na-oorlogs.
rood zeskantje met lange zijden: soldaat 1. Geel: korporaal. Goudkleurig: sergeant 2e klasse (soort ondersergeant) Met een streep door het goud: sergeant. Twee strepen door het goud: sergeant-majoor. Als de kleur goud in zilver is uitgevoerd, is het bereden en spreken we van wachtmeesters (en brigadiers indien het een korporaal betreft)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: KNIL rangen pre-wo2

Bericht door Veltro »

De vraagsteller heeft het duidelijk over de vooroorlogse rangen op de kraag, ik snap dan ook niet wat een beschrijving van de na-oorlogse situatie er toe doet. Je verward de vraagsteller er alleen maar mee. De rangen zijn zoals ik ze beschreef. Groet,
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Jarnob1976

Re: KNIL rangen pre-wo2

Bericht door Jarnob1976 »

In ieder geval bedie bedankt voor het antwoord!

Veltro, is dit parate kennis of heb je een boek/website waar ik de pre-wo2 KNIL rangen kan vinden?
Het viel me ook al op dat het wel hetzelfde zou kunnen zijn geweest Erik als de post-wo2 rangen - maar soms zitten hier echter verschillen in dus daar durfde ik niet op te vertrouwen...
Maar het verschil in zilver/goud kleurige strepen wist ik nog niet! Bedankt daarvoor Erik - het is namelijk zo dat ik ook familie heb welke als Brigadier staan vermeld bij het KNIL. Waarvan een enkeling bij de Cavalerie tank afdeling pre-wo2. Dus dat is zeer handig om te weten.

Op een enkele foto heeft mijn opa een 'net' KNIL tenue aan pre-wo2. Hierop heeft hij op elke kraag een horizontaal teken: een bol met daarachter een soort puntige ovaal/vlam. Ik zag ergens dat dit mitrailleurssectie zou kunnen zijn.
Zou mogelijk zijn want ik heb ook een foto waarop hij bij een Schwarzlose M08 staat...

ik zal zo eens wat fotos uploaden. dat is wat makkelijker

gr. Jarno
Jarnob1976

Re: KNIL rangen pre-wo2

Bericht door Jarnob1976 »

De foto met de mitrailleurssectie(?) kragen:

Afbeelding

De foto met sergeant 1 kraag rangen dus:

Afbeelding

De foto met de Schwarzlose:

Afbeeldingmafiawy

En zomaar een mooie foto post-wo2 als sergeant majoor KNIL:

Afbeelding

gr. Jarno
Gebruikersavatar
Jarnob
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 mei 2011, 21:39
Contacteer:

Re: KNIL rangen pre-wo2

Bericht door Jarnob »

Nu ik goed kijk zie ik op de schouders van de foto 'Sergeant 1' ook een soort teken wat het grenadiers teken zou kunnen zijn.
Is het wellicht ook een grenadiers teken op de kragen van de eerste foto?
Werd het grenadiers teken gebruikt voor mitrailleur eenheden pre-wo2?

Ik sta er van te kijken dat deze info niet makkelijk te vinden is. Maakt het wel een interessant onderwerp...
"Veni?... Vici!"

145-onderhoudsplanner PC7 131squadron EMVO vlb Woensdrecht, Koninlijke Luchtmacht
www.jarnob.nl
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: KNIL rangen pre-wo2

Bericht door Veltro »

Een Brigadier bij het vooroorlogse KNIL is wat we nu kennen als Korperaal 1ste Klasse. Wat ik kan zien de tweede foto. Dit is niet gelinked aan de kleur zilver/wit. Sommige onderdelen (oa cavallerie) gebruikten de kleuren zilver/wit.
De emblemen zijn van een mitrailleur Company.
Groet,
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: KNIL rangen pre-wo2

Bericht door Erik »

Veltro schreef:De vraagsteller heeft het duidelijk over de vooroorlogse rangen op de kraag, ik snap dan ook niet wat een beschrijving van de na-oorlogse situatie er toe doet. Je verward de vraagsteller er alleen maar mee. De rangen zijn zoals ik ze beschreef. Groet,
Omdat rangen die vertaald worden naar de schouder een goede indicatie zijn van de mouw of kraag. Breder en verder kijken dus dan je neus lang is. De vraagsteller blijkt er niet door verward te zijn, godzijdank en in tegendeel.
Zie ook rangen K.L. door de twintigste eeuw en hun vertaling van ondermouw via patten op de schouder, bovenmouw en patloos op de schouder tot op heden.
That's why.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jarnob
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 mei 2011, 21:39
Contacteer:

Re: KNIL rangen pre-wo2

Bericht door Jarnob »

Beide bedankt! Geen probleem hoor - ik snap beide opmerkingen.

Maar, ik heb een boek gevonden waar insignes en rangen duidelijk in staan:
"Royal Netherlands East Indies Army 1936–42", Marc Lohnstein, Osprey Publishing, ISNB 9781472833754
Stom genoeg had ik dit boek al eens gezien, maar er nooit aan gedacht dat dit er in zou staan :S

gr. & nogmaals bedankt!
"Veni?... Vici!"

145-onderhoudsplanner PC7 131squadron EMVO vlb Woensdrecht, Koninlijke Luchtmacht
www.jarnob.nl
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: KNIL rangen pre-wo2

Bericht door Erik »

Jarnob schreef:Maar, ik heb een boek gevonden waar insignes en rangen duidelijk in staan:
"Royal Netherlands East Indies Army 1936–42", Marc Lohnstein, Osprey Publishing, ISNB 9781472833754
Goede tip en jij ook bedankt!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: KNIL rangen pre-wo2

Bericht door Veltro »

Nou moet je niet recht praten wat krom is. Het juiste antwoord was al gegeven en dan kom jij met een indicatie. Er zijn genoeg voorbeelden dat schouderrangen totaal niet overeenkomen met diegene op de kraag. Zo gaat het ook niet geheel op bij het KNIL, bijvoorbeeld enkele voorbeelden die jij aanhaald inzake de rangen en kleuren.
Het aangehaalde boek van Marc Lohnstein is aardig, maar het definitieve naslagwerk over het KNIL qua grijs-groene uniform komt volgend jaar uit.
Groet,
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Jarnob
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 mei 2011, 21:39
Contacteer:

Re: KNIL rangen pre-wo2

Bericht door Jarnob »

Ok...... euhm maar hoe heet dat boek dan? Dan kan ik het evt kopen wanneer het uitkomt

Gr. Jarno
"Veni?... Vici!"

145-onderhoudsplanner PC7 131squadron EMVO vlb Woensdrecht, Koninlijke Luchtmacht
www.jarnob.nl
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: KNIL rangen pre-wo2

Bericht door Erik »

Veltro schreef:Het aangehaalde boek van Marc Lohnstein is aardig, maar het definitieve naslagwerk over het KNIL qua grijs-groene uniform komt volgend jaar uit.
Groet,
Van jouw hand?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: KNIL rangen pre-wo2

Bericht door Veltro »

Ik heb een bijdrage mogen leveren.
Groet,
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Plaats reactie