Plannen (concentratie)kamp Breda?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Jvandijk

Plannen (concentratie)kamp Breda?

Bericht door Jvandijk »

Bij het verwijderen van het plafond van ons opknapboerderijtje uit 1890 vonden we op de grove eiken steunbalken op elke hoek in het midden een swatsika.
Dit kleine boerderijtje stond (toentertijd, in jaren 60 volledig ingesloten door nieuwbouw) met enkele andere boerderijtjes naast het spoor, op het punt waar een wissel was voor treinen richting de randstad en treinen richting antwerpen/zeeland. En uiteraard de andere kant op richting oost-brabant.
De mensen dier hier woonde waren naast varkensboer ook spoorwisselwacht en seiner.
Het plafond op de tweede verdieping is er pas in 1950 ingezet. Daarvoor was het een hooizolder die met een trap in de varkensstal uitkwam. Waar in 1930 schotten in zijn geplaatst (aan sporen te zien), mogelijk voor slaapplaatsen te creëren aangezien de woning enkel twee bedstede's bevatte, maar mogelijk ook om opslagredenen. De nieuwe bewoners in 1930 was geen varkenshouder maar spoormedewerker, maar de stal is pas in 1950 verwijdert om plaats te maken voor het eerste toilet van het huis.

Onze eerste reactie was dat het waarschijnlijk een verveelde puber was die hier sliep/rondhing. Vanaf een stapelbed of hooibalen kun je daar makkelijk bij. (vanaf de vloer in ieder geval niet).

Maar nu kwam mijn pa met een verhaal dat er voordat de oorlog eindigde er plannen waren voor een kamp op deze plek vanwege de handige spoor-ligging. En dat Duitsers bij het bouwen van kampen vaak, met name goed hout, uit huizen haalden. En dat het mogelijk is dat deze woningen op de planning stonden om gesloopt te werden voor dit doel, en het hout al was gemerkt wat mee moest worden genomen als bouwhout voor dit kamp, voor degenen die het zouden moeten gaan slopen.

De tekens zitten ook op plekken waar men in de bouw merktekens zet. Een puber zou ze mogelijk meer 'random' neerzetten, een paar naast elkaar o.i.d.
Maar, de swatsikas staan ook in spiegelbeeld; wat dan weer eerder aan een puber doet denken.

Nu kan ik hier nergens over vinden. Of er een plan was om in Breda een kamp te bouwen. Of een ander nazi-bouwwerk. En ik kan ook niks vinden hoe Duitsers aan hout kwamen bij de bouw van concentratiekampen en of dat uit huizen werd gehaald.

Weet iemand hier wel iets van? Of waar ik moet zijn om hier antwoord op te kunnen krijgen lokaal?

Dankjewel.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Plannen (concentratie)kamp Breda?

Bericht door Erik »

Mij is niets bekend van plannen om een concentratiekamp te bouwen aan de westzijde van Breda. Maar ik weet gelukkig niet alles!
Wat zou helpen is als je (grofweg) een locatie zou prijsgeven.
Wat ook zou helpen zijn foto's van de bedoelde swastikaatjes.
Jij schreef:De tekens zitten ook op plekken waar men in de bouw merktekens zet. Een puber zou ze mogelijk meer 'random' neerzetten, een paar naast elkaar o.i.d.
Maar, de swatsikas staan ook in spiegelbeeld; wat dan weer eerder aan een puber doet denken.
Beetje afhankelijk van jouw foto's denk ik eerder aan merktekens die gebruikt werden om het raamwerk (het gebint) van een boerderij in elkaar te kunnen zetten. Het in spiegelbeeld plaatsen van bij elkaar horende merktekens is daarbij zeker niet ongebruikelijk. Vandaar: eerst foto's!
Jij schreef:Nu kan ik hier nergens over vinden. Of er een plan was om in Breda een kamp te bouwen. Of een ander nazi-bouwwerk. En ik kan ook niks vinden hoe Duitsers aan hout kwamen bij de bouw van concentratiekampen en of dat uit huizen werd gehaald.
Mij ook onbekend. Maar eens zien wat andere forumleden hier van weten!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
joeri681
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:57
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Plannen (concentratie)kamp Breda?

Bericht door joeri681 »

Leuke vondst. Ik kom zelf uit Breda en ben zelf ook veel bezig met de geschiedenis van Breda in de Tweede wereldoorlog.

Voor zo ver ik weet zijn er nooit directe plannen voor een concentratiekamp geweest in Breda.
Een werk kamp daar in tegen zou goed mogelijk kunnen zijn.

Met de vliegbasis van Gilze Rijen in de buurt is het natuurlijk ook mogelijk dat ze verblijfplaatsen wilden bouwen.

Waar in Breda staat jullie boerderij? Antwoorden mag ook in een persoonlijk bericht!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Plannen (concentratie)kamp Breda?

Bericht door Jim »

Een swastika is ook een teken van geluk brengen geweest. Dus mogelijk zijn die aangebracht voor de oorlog, om de boerderij te beschermen tegen slechte gebeurtenissen. Er waren voor wo2 in Nederland verschillende sportclubs die een swastika als embleem hadden. Het gebruik als geluksbrengers was niet vreemd in Nederland.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Plannen (concentratie)kamp Breda?

Bericht door patrickh »

Als ik dit lees zeg ik, naoorlogse krabbels, maar zoals altijd, foto's zeggen meer!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Plannen (concentratie)kamp Breda?

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Als ik dit lees zeg ik, naoorlogse krabbels, maar zoals altijd, foto's zeggen meer!
Eens. First see, then decide.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie