gezocht: taxateur

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Lidi

gezocht: taxateur

Bericht door Lidi »

Voor een grote verzameling militaria uit WO-I, WO-II en ook andere periodes zoek ik een taxateur, uiteraard tegen betaling.
Het gaat om het bepalen van de end-customer-value waarde van een verzameling ivm de te betalen erfbelasting. Dus de prijs waarvoor het verkocht kan worden, niet de inkoopprijs.
Betaling in overleg, redelijk uurloon.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: gezocht: taxateur

Bericht door Kugelblitz »

Wellicht kun je een van de bekende handelaars in Nederland benaderen, geen idee of die zoiets doen?
Jim van Militaria Plaza, Willem van Tarnmilitaria en Mario van Hiscoll bijvoorbeeld. Houd wel in gedachten dat dit zelf handelaars zijn, maar zij kennen de verkoopwaarde als geen ander. Wellicht zullen ze zelfs wel de collectie willen overnemen (dan uiteraard tegen een lagere waarde dan de verkoopwaarde ;) ).
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: gezocht: taxateur

Bericht door LDO »

Poeh, dat wordt een klus, ik heb met je te doen.
Geen mogelijkheid om van vrijstellingen gebruik te maken?
https://verklaringvanerfrechtservice.nl ... ting-2019/

Ik kom voor grote taxaties vaak op dit adres uit:

http://www.mpo.nl/nl/nl/taxaties/kunst_ ... _militaria

Geen persoonlijke ervaring met ze maar ze deinzen niet terug voor grote collecties en ze zeggen verstand van zaken te hebben.
Ik denk dat er heel veel mensen hun vinger opsteken om zich als expert aan te bieden maar weet met wie je in zee gaat.
Er is zoals in ieder verzamelgebied veel kaf onder het koren.
Plus dat er weinig experts zijn die een zeer brede collectie nauwkeurig zullen kunnen taxeren en dit klinkt als een verzameling waar je van medaille tot prikkeldraadpaal, van Marine tot Luchtmacht kunt aantreffen.

Ik spreek enigszins uit ervaring, heb de collectie van een overleden vriend voor de nabestaanden verkocht.
Heel veel werk in avonduren en weekenden en vreselijk veel zoeken, vragen, weer zoeken en weer vragen om details en waarden boven tafel te krijgen.
Ik heb regelmatig verzucht dat jegoudstaven moet verzamelen als je dan toch zonodig moet verzamelen.
Of biljetten van 1000 euro...
Succes in ieder geval!

Martin
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: gezocht: taxateur

Bericht door johan willaert »

Onmogelijk... Militaria heeft geen vaste waarde... Waarde van elk object is gewoon wat een potentiële koper er voor over heeft...
Daarnaast begrijp ik zelfs niet waarom je rekening zou houden met de mogelijke verkoopswaarde als het om erfbelasting gaat... Hoe lager, hoe beter dan toch?
Komt daarbij dat dus de overheid dan op de hoogte is van elk item in de collectie...

ik begrijp het niet goed...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: gezocht: taxateur

Bericht door Jim »

Geen idee of je uit Nederland of België komt. Maar mijn Nederlandse ervaring: Ik moest in een ver verleden een uitkering aanvragen bij de gemeente. Daar vroegen of ik iets van een verzameling heb. Ik zeg dat ik wo2 militaire spullen verzamel. Die man kon zijn lach niet helemaal inhouden. Het ging meer om waardevolle zaken als postzegels, munten, auto',s kunst of iets dergelijks. :lol:

Kortom de belasting daar niet mee lastig te vallen. Je kan altijd vragen of je moet aangeven wat je verdiend met de verkoop van de geerfde spullen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: gezocht: taxateurl

Bericht door Schwerpunkt »

Als je dealers als taxeur gaat gebruiken doe dan de helft of meer van de actuele waarde.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Plaats reactie