Dood hitler

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Dood hitler

Bericht door Erik »

Jorn. schreef:Ja oke maar er is zelf een programma “hunting hitler” waarde anders beweren
Maar ik weet ook wel dat hij dood is maar het is wel geinig om er naar te vragen op te zoeken en over na te denken
Onderzoek is altijd goed Jorn! Maar in een geval als dit is het ook goed om te beseffen dat de bekende waarheid, zoals door betrouwbare ooggetuigen is neergepend, misschien ook wel eens écht de waarheid is.
Maar: onderzoek en vertrouw op je zelf!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Dood hitler

Bericht door Charly1975 »

Jorn. schreef:Ja oke maar er is zelf een programma “hunting hitler” waarde anders beweren
Maar ik weet ook wel dat hij dood is maar het is wel geinig om er naar te vragen op te zoeken en over na te denken
Programma ken ik en is ook best interessant (vooral uit vermakelijk oogpunt) maar dat is wel wat ik precies bedoel met "gebaseerd op halve waarheden of zelfs op basis van pure onwaarheden."

Met halve waarheden bedoel ik dat men iets gebruikt dat daadwerkelijk gebeurd is maar er vervolgens een theorie aan koppelt en die combinatie samen als waarheid verkondigen.

(*) Een waarheid (feit) kan bijvoorbeeld zijn dat een bepaalde onderzeeër van de Duitsers langer onder water is gebleven dan eigenlijk de bedoeling was en dat die onderzeeër op basis van zijn laatste positie in de buurt van Argentinië voer. Als je dan daar een theorie bij bedenkt dat het mogelijk KAN zijn dat deze onderzeeër een geheime missie had (wat op zich ook gewoon de waarheid is omdat IEDERE onderzeeër een geheime missie had) om (en nu komt de speculatie/theorie) een persoon aan land te zetten in Argentinië....tja....dan heb je dus een waarheid en een theorie en samen kun je ze dan vrij gemakkelijk als (plausibele) waarheid vertellen.

Mijn reactie van 'dat als het op internet staat het wel waar moet zijn' moet je als sarcasme zien.... het tegendeel komt helaas vaak voor.

Zoals Erik ook aangeeft is zelf onderzoek doen heel goed en ook echt op je eigen intuïtie vertrouwen. Lees je iets waarbij je denkt....nou...da's eigenlijk te gek om echt waar te zijn....dan is de kans zeer groot dat het dus ook echt niet waar is als je wat verder zoekt.

Op deze site zit je wat betreft je vragen echt goed....ikzelf ben zeker geen kenner....maar ben wel zeer geïnteresseerd in het onderwerp en ik sta iedere keer versteld van wat de leden hier voor kennis hebben.


(*) Betreft hier een voorbeeld. Ik weet niet of er daadwerkelijk een onderzeeër langer onder water is gebleven. Misschien wel een leuke vraag voor een echte kenner.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
JSS
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 apr 2008, 22:11
Ontvangen: 1 keer

Re: Dood hitler

Bericht door JSS »

Erik schreef:
bas.v.h.Wout schreef:Maar één ding is zeker, Hitler en zijn staf waren bijzonder intelligent ...!
Is dat zo zeker? Hitler had, ook getuige het internet maar ook vele boekwerken, een matige intelligentie. Ook van de 'heren' van zijn staf kon niet echt gezegd worden dat ze hyperintelligent waren. Gehaaid wellicht.
Het hangt er vanaf hoe je 'hyperintelligent' definieert en wie je onder 'staf' schaart, de bekende topnazi's of zijn generaals. Uit de IQ tests die in Neurenberg zijn afgenomen bleek naar verluidt dat Dönitz, Frank, Fritzsche, Göring, Keitel, Von Papen, Raeder, Von Ribbentrop, Schacht, Von Schirach en Seyss-Inquart een IQ van 129 of meer hadden. Met een IQ van 120-129 ben je 'begaafd' en vanaf 130 'hoogbegaafd'. Op Streicher na ('normaal') waren verder alle beklaagden minstens 'bovengemiddeld begaafd'. Hoewel het uiteraard slechts schattingen betreft, wordt ook het IQ van Hitler door diverse personen geschat op minstens 120. In aanmerking nemende dat een hoog IQ niks zegt over je karakter en zeker niet betekent dat je geen fouten kunt maken, denk ik dat Hitler zeker geen matige intelligentie bezat. Zijn leefwijze en medicijngebruik hebben m.i. echter zeker tijdens de oorlog een sterke negatieve invloed uitgeoefend op zijn denkvermogen.
Onder zijn generaals waren verder zonder twijfel ook enkele begaafde personen waarvan een IQ van minstens 120 mij persoonlijk niets zou verbazen, hoewel ik hierover zo snel geen gegevens beschikbaar heb.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Dood hitler

Bericht door Kugelblitz »

JSS schreef:
Erik schreef:
bas.v.h.Wout schreef:Maar één ding is zeker, Hitler en zijn staf waren bijzonder intelligent ...!
Is dat zo zeker? Hitler had, ook getuige het internet maar ook vele boekwerken, een matige intelligentie. Ook van de 'heren' van zijn staf kon niet echt gezegd worden dat ze hyperintelligent waren. Gehaaid wellicht.
Het hangt er vanaf hoe je 'hyperintelligent' definieert en wie je onder 'staf' schaart, de bekende topnazi's of zijn generaals. Uit de IQ tests die in Neurenberg zijn afgenomen bleek naar verluidt dat Dönitz, Frank, Fritzsche, Göring, Keitel, Von Papen, Raeder, Von Ribbentrop, Schacht, Von Schirach en Seyss-Inquart een IQ van 129 of meer hadden. Met een IQ van 120-129 ben je 'begaafd' en vanaf 130 'hoogbegaafd'. Op Streicher na ('normaal') waren verder alle beklaagden minstens 'bovengemiddeld begaafd'. Hoewel het uiteraard slechts schattingen betreft, wordt ook het IQ van Hitler door diverse personen geschat op minstens 120. In aanmerking nemende dat een hoog IQ niks zegt over je karakter en zeker niet betekent dat je geen fouten kunt maken, denk ik dat Hitler zeker geen matige intelligentie bezat. Zijn leefwijze en medicijngebruik hebben m.i. echter zeker tijdens de oorlog een sterke negatieve invloed uitgeoefend op zijn denkvermogen.
Onder zijn generaals waren verder zonder twijfel ook enkele begaafde personen waarvan een IQ van minstens 120 mij persoonlijk niets zou verbazen, hoewel ik hierover zo snel geen gegevens beschikbaar heb.
Goede toevoeging en mooi genuanceerd.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Dood hitler

Bericht door Erik »

Het is maar wie je ´staf´ noemt! ;-)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Bart FM Droog
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 apr 2020, 23:01
Gegeven: 21 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Dood hitler

Bericht door Bart FM Droog »

Op 8 mei 1945 identificeert een aan het Rode Leger verbonden medisch team twee verkoolde karkassen positief als Adolf Hitler en Eva Braun. Na enige omzwervingen belandden hun restanten (minus een kaakstuk en een schedeldakfragment), de lijken van het gezin Goebbels en generaal Krebs, alsmede de karkassen van Hitlers twee honden in een tijdelijk graf op een Sovjetkazerneterrein in Maagdenburg.

Als in 1970 het kazerneterrein zal worden teruggegeven aan de DDR, vreest Andropov, toenmalig chef van de KGB, dat neonazi's op een of andere manier lucht zullen krijgen van dit graf en het mogelijk tot bedevaartsoord zullen uitroepen. Hij laat de restanten opgraven en ze op een vuilbrandingsplaats bij Schönebeck verbranden. Wat dan nog rest wordt vermalen en in een zijriviertje van de Elbe gegooid.

Wat de Sovjets toen niet wisten, was dat dit vlakbij het prehistorische 'Ringheiligtum Pömmelte' gebeurde, waar zo'n vierduizend jaar geleden op grote schaal mensen werden geofferd. Dat heiligdom, tegenwoordig bekend als het Duitse Stonehenge, werd eerst na de val van de Muur ontdekt. Maar dit terzijde.

Zie verder: https://www.bartfmdroog.com/droog/niod/ ... -dood.html
En lees vooral: The death of Hitler. The full story with new evidence from secret Russian Archives (1995) van de Russische Ada Petrova en de Britse Peter Watson.
Plaats reactie