Quiz 3/ Allerlei weetjes (Deel 2)

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ik weet niet of daar een verband tussen is. Wat is snel?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Ik weet niet in een paar jaar opklimmen tot Obersturmbannführer vind ik persoonlijk snel
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ik geloof niet dat er nu zoveel meer snelheid achter zijn promoties zat dan bij vergelijkbare officieren.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Nu ja Harro... Ik vergelijk al:les wsl te veel met het dagdagelijkse leven dat nu aan de gang is hé... Waar alles zeer traag gaat.

m'n excuses daarvoor.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

wat is eigenlijk het antwooord??? :P
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Excuses. Ik was de quiz helemaal vergeten.

Lieutentant Albert W. Hope sneuvelde bij Trois-Ponts op 20 december 1944. Hij was de commandant van de voorhoede van Task Force Lovelady.
Oberscharführer Jürgen Brandt sneuvelde bij Petit-Spai op 25 december 1944. Brandt was de commandant van Königstiger 131 maar schakelde vier tanks van TF Lovelady uit met 132. Hij was een Panzerass met 47 "kills". Hij overleefde Hope dus 5 dagen.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

oké, Harro stel maar een nieuwe vraag é
het was een beetje te moeilijk :P
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
eagle
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:26

Bericht door eagle »

pauzevraag: wie won de tweede wereldoorlog en wie werd tweede?
:lol:
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

eagle schreef:pauzevraag: wie won de tweede wereldoorlog en wie werd tweede?
:lol:
In een oorlog zijn er noch winners noch verliezers.
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

nou... zo'n beetje elk land betrokken in een oorlog verliest :wink:
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

vincent schreef:nou... zo'n beetje elk land betrokken in een oorlog verliest :wink:
Je moet ook duidelijk een onderscheid maken tussen een oorlog en een veldslag.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Als je een wereldoorlog wint, ben je dan ook wereldkampioen?

Ik was deze thread trouwens helemaal vergeten.

Vraag: uit welk land kwamen de geallieerde troepen die de Duitse stad Neu-Ulm in 1945 als eerste innamen.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Canada?
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Harro schreef:Vraag: uit welk land kwamen de geallieerde troepen die de Duitse stad Neu-Ulm in 1945 als eerste innamen.
Waarschijnlijk te simpel, maar toch vond ik dit:

"In Neu-Ulm starben während der Luftangriffe in den Jahren 1944 bis 1945 298 Menschen. Am 1. März wurden 120 Tote beklagt. Am 4. März 1945 büßten 102 Menschen das Leben ein. Während am 1. März in 45 Minuten (zwischen 13.15 bis 14.00 Uhr) auf Ulm und Neu-Ulm aus 750 eingesetzten Flugzeugen insgesamt 20 06O Bomben fielen, wurden am 4. März während 62 Minuten (zwischen 10.02 und 11.04 Uhr vormittags) nochmals 10 Minen-, 2000 Sprengbomben sowie über 100 000 Stabbrandbomben – insgesamt also über 100 000 Bomben – aus 500 Flugzeugen abgeworfen worden. Der 4. März verursachte in Neu-Ulm einen Flächenbrand. Panikartig verließen die Menschen die Stadt, weil sie kein Dach mehr über dem Kopf und Angst vor neuen Bombardierungen hatten. Ein Drittel der Gebäude war total zerstört, ein weiteres Drittel stark beschädigt. Im März 1945 sank die Zahl der Einwohner von etwa16 000 auf rund 4000 Personen. Das verbliebene Häuflein der Stadtverwaltung zog aus dem zerbombten Rathaus an der Donau um in die Zentralschule. Als die Amerikaner am 25. April 1945 von Ulm aus Neu-Ulmer Boden erreichten, konnte wohl von einer „Eroberung der Stadt“ kaum die Rede sein. Die amerikanischen Soldaten setzten auf Pontons über, denn die vier großen und die kleine Donaubrücke waren noch am Morgen des 24. April unter ohrenbetäubendem Krach gesprengt worden. In letzter Sekunde hatte ein deutsches Sprengkommando den erteilten Befehl für diese vermeintliche militärische Abwehrmaßnahme vollzogen. Von einem Tag waren Ulmer und Neu-Ulmer ohne Brücken! Das Chaos in den zerstörten Städten war dramatisch!"

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Amerikanen dat is half goed. 44. US Inf. Div. Maar door soldaten uit welk land kregen ze ondersteuning. Die waren het namelijk die Neu-Ulm als eerste bereikten.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gesloten