Vliegveld Ockenburg

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Jen04
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2018, 18:06

Vliegveld Ockenburg

Bericht door Jen04 »

Mijn excuses als dit verkeerd staat.

Weet iemand waar ik informatie kan vinden over mijn opa die gevochten heeft op Ockenburg / Loosduinen?

Zijn naam was sergeant P. Smit. Dankzij steungroep historisch ockenburg weet ik dat hij bij het 47e pantserafweergeschut zat (niet bevestigt). Hoeveel ik ook Google.... er is niet veel te vinden.

Er is wel nog een verhaal op internet dat ook bekend is bij mijn moeder, over hoek van Holland. Maar daar houd het echt op.

Iemand??
JSS
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 apr 2008, 22:11
Ontvangen: 1 keer

Re: Vliegveld Ockenburg

Bericht door JSS »

Nederlands Instituut voor Militaire Historie, Frederikkazerne in Den Haag.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vliegveld Ockenburg

Bericht door Erik »

JSS schreef:Nederlands Instituut voor Militaire Historie, Frederikkazerne in Den Haag.
Om het wat vollediger te zeggen: daar kun je contact opnemen en zij zullen tips voor je hebben voor je zoektocht. Ze gaan het niet zelf uitzoeken.
Na de strijd in '40 is von Nierstrasz een stafwerk begonnen aangaande de Strijd in de Nederlanden. Hiervoor zijn veel militairen gevraagd middels interviews bijdragen te leveren. Als deze interviews bestaan nog steeds en worden volgens mij zelfs gepubliceerd/zijn gepubliceerd. Ik vermoed dat NIMH je daarnaar zal verwijzen.

Succes in ieder geval!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Vliegveld Ockenburg

Bericht door Bertus Bunker »

Alle gevechtsrapporten uit mei 1940 staan nu online bij het NIMH.
JSS
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 apr 2008, 22:11
Ontvangen: 1 keer

Re: Vliegveld Ockenburg

Bericht door JSS »

Erik schreef:Om het wat vollediger te zeggen: daar kun je contact opnemen en zij zullen tips voor je hebben voor je zoektocht. Ze gaan het niet zelf uitzoeken.
In zoverre waar dat je uiteraard wel een afspraak kunt maken om daar bepaalde stukken in te zien. De laatste keer dat ik er was heb ik vooraf in samenwerking met het NIMH een lijst met stukken opgesteld die ze voor je klaarleggen ter inzage. Dat had toevallig ook betrekking op Ockenburg dus ik weet dat ze daar wel wat materiaal over ter beschikking hebben, gevechtsverslagen maar ook aanvullende stukken.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vliegveld Ockenburg

Bericht door Erik »

Goede aanvulling JSS.
Wat ik bedoelde: ze zoeken het niet voor je uit en mailen je vervolgens de resultaten.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
JSS
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 apr 2008, 22:11
Ontvangen: 1 keer

Re: Vliegveld Ockenburg

Bericht door JSS »

Erik schreef:Goede aanvulling JSS.
Wat ik bedoelde: ze zoeken het niet voor je uit en mailen je vervolgens de resultaten.
Klopt helemaal Erik, het onderzoek moet je idd zelf doen! Maar zoals ik al zei zijn ze wel erg behulpzaam.
Checker
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 mei 2016, 09:49

Re: Vliegveld Ockenburg

Bericht door Checker »

je zou ook eens kunnen zoeken op de beeldbank van b.v. de gemeente Den Haag én het NIMH heeft ook een beeldbank. Kun je rustig thuis doorzoeken. Bij diverse projecten heb ik op vergelijkbare wijze verbluffende resultaten behaald.
Omdat er heel veel materiaal is, moet JIJ zorgen voor de goede zoekargumenten en combinaties daarvan, soms bewust inclusief typ-fouten. En niet alleen maar uiteraard ook op de voor en / of achternaam van degene of het object wat je zoekt. Denk creatief en vanuit verschillende invalshoekûh.
:P
Plaats reactie