Behouden van een Duitse helm

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Mrbowie
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 jul 2017, 12:33

Behouden van een Duitse helm

Bericht door Mrbowie »

Goedemiddag,

Ik heb sinds vandaag een moeras vondst helm uit Stalingrad binnen gekregen.

Door het feit dat dit klei grond was is de helm van buiten redelijk mooi ik de lak blijven zitten incl. decal.

Nu is de lak en het decal redelijk fragiel waarschijnlijk, dus hierbij mijn vraag: stopt deze moet roesten binnen in huis? En is er nog iets nodig om de helm te behouden in de staat waarin hij nu verkeerd?

Ik hoor het graag!
Rickytju1
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 mei 2019, 21:29

Re: Behouden van een Duitse helm

Bericht door Rickytju1 »

Ik gebruik zelf altijd wapenolie (ballistol)
Deze verdampt niet en gaat roest tegen en het geeft ook nog eens een mooie look
Ik zou het er wel voorzichtig op spuiten en niet te veel poetsen bij het decal want het zou zonde zijn als je er verf af poetst
Mrbowie
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 jul 2017, 12:33

Re: Behouden van een Duitse helm

Bericht door Mrbowie »

Bedankt voor je reactie!

Maar dan rust nog mijn grootste vraag: Roest een item (verder) zolang deze in een kamertemperatuur ruimte in huis tentoongesteld staat?

De helm hoeft namelijk niet verder schoongemaakt te worden.

Ik hoor het graag!
Verplaatst van Bodemvondsten naar Algemene vragen op 24 jun 2019, 21:46 door Erik

Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Behouden van een Duitse helm

Bericht door Jim »

Voor verder roesten heb je vocht en zuurstof nodig. Er is op kamertemperatuur wel zuurstof aanwezig maar als je niet in een tropische kas woont, niet genoeg vocht. De genoemde olie zorgt ervoor dat ook geen/nauwelijks zuurstof bij het metaal kan komen. Als je met je vingers metaal aanraakt kan het zuur uit je vingers als miniscule roestvlekjes veroorzaken. Afhankelijk van hoe het verroest is is het wel mogelijk dat er roest af kan bladderen op kamer temperatuur.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Behouden van een Duitse helm

Bericht door Schwerpunkt »

Bovengrondse vondsten , kelder of zoldervondsten zullen niet verder roesten in een normale huiskamer. Ook leder dient niet behandeld te worden.
Dat wil ik toch even vermelden.
Grondvondsten dat is te bekijken uiteraard. Toon de helm eens dan weten de mensen waarover je praat.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Plaats reactie