Kamp te Hedel (Nabij den Bosch)

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alexhedel
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mar 2019, 13:00
Locatie: Hedel (Nederland)

Kamp te Hedel (Nabij den Bosch)

Bericht door Alexhedel »

Is er bij iemand iets bekend over het gerucht dat er een kamp (Concentratie) heeft gelegen in Hedel, waar Russische krijgsgevangen vast zaten.
~ Opdat we niet vergeten! ~
Verzamelaar: Prinses Irene Brigade (ww2)
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Kamp te Hedel (Nabij den Bosch)

Bericht door laurens jan »

Verplaatst van Over het forum naar Algemene vragen op 22 jul 2019, 13:35 door Erik

Gebruikersavatar
Alexhedel
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mar 2019, 13:00
Locatie: Hedel (Nederland)

Re: Kamp te Hedel (Nabij den Bosch)

Bericht door Alexhedel »

Bedankt voor de reactie, dat boek heb ik inderdaad, maar daar staat helaas niks in vermeld hierover.
Ik ben in gesprek met een historicus uit Hedel die vertelde mij dat er volgens de geruchten dus een kamp heeft gelegen maar veel meer wist hij er ook niet vanaf, dus wie hier wel wat vanaf weet mag zich melden met informatie ben benieuwd. Alvast bedankt
~ Opdat we niet vergeten! ~
Verzamelaar: Prinses Irene Brigade (ww2)
Pieter vd Schoot

Re: Kamp te Hedel (Nabij den Bosch)

Bericht door Pieter vd Schoot »

In de uiterwaarden ten noordoosten van de verkeersbrug over de Maas bij Hedel bevond zich een barakkenkamp dat vermoedelijk in 1939 (mobilisatie tijd) was gebouwd al# huisvesting voor militairen die d3 spoor- en verkeersbrug moesten bewaken. Het kamp werd na de inval ontruimd. Later kwamen daar Duitse soldaten: Wehrmacht en/of SS. Het kamp werd na dolle dinsdag ontruimd.

Na de bevrijding is het kamp gesloopt. Op de plaats van dat kamp werd een noodwoningencomplex gebouwd (‘Tuindorp’) dat tot begin jar3n zestig onderdak heeft geboden aan een kleine 100 Hedelse gezinnen die na de oorlog zonder woning zaten.

Verhaal over kamp staat in recent magazin ‘Slag om Hedel’ dat in april jl. in Hedel huis-aan-huis is gedistribueerd. schoot04@xs4all.nl
Plaats reactie