Verzet Haarlem - Amsterdam

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
MischaLemaire
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2020, 13:32

Verzet Haarlem - Amsterdam

Bericht door MischaLemaire »

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar iemand die weet wie de volgende twee mensen zouden kunnen zijn. Wat ik weet is dat ze beiden in oktober 41 ongeveer 8 maanden gevangen zaten in het huis van bewaring aan de Havenstraat Amsterdam. Beiden zouden behoren tot een verzetsgroep van 19 man waarvan de leiders toen al gedood waren. Ik ken helaas alleen hun voornaam en heb verder hele summiere informatie.

Het gaat om : Willem uit Haarlem zat in oktober 1941 in het huis van bewaring aan de Havenstraat, hij was toen rond de 20/22 jaar.

De andere is Frits uit Amsterdam, getrouwd met Eefje
zij was toen zwanger. Hij was ook 20/22 jaar.

Meer informatie heb ik helaas niet en kan op basis hiervan ook niet veel verder zoek. Wie heeft er een idee?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Verzet Haarlem - Amsterdam

Bericht door asjemenou »

Mogelijk bestaat er nog zoiets als een register van arrestanten van het voormalige Huis van Bewaring aan de Amstelveenseweg (Havenstraat) in Amsterdam, https://nl.wikipedia.org/wiki/Huis_van_ ... veenseweg)
Je zou eens contact op kunnen nemen met het NIOD.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
MischaLemaire
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2020, 13:32

Re: Verzet Haarlem - Amsterdam

Bericht door MischaLemaire »

Beste, daar heb ik inderdaad ook aan gedacht. Dank voor de tip!
Plaats reactie