Derde Wereld Oorlog

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Derde Wereld Oorlog

Bericht door PPL »

Naar aanleiding van een topic op FoK! heb ik daar de volgende reactie geplaatst.
Lijkt me een goed startpunt voor een discussie alhier...

De post was een reaktie op de vraag "Waar vallen de meeste doden als WO III begint??"
De discussie sloeg ook een beetje om naar "Waar zou wo3 beginnen?"
Hierop postte ik het hieronderstaande als analyse, gekoppeld aan de huidige situatie in de wereld.

*begint nu*

Ik denk dat de wo3-hel losbarst in Azie.
Als die Noord-Koreanen gek gaan doen...
Het is niet ondenkbaar dat ze zelf een fisrt strike ondernemen zodra de VS bezig is in Iraq.
Ze hebben het potentieel om de Westkust van de VS te bereiken met raketten (vorige week toegegeven door de CIA).
Het maakt nog niet eens echt veel uit wat de lading van de raket is.
Als het een nucleaire lading betreft zal de vernietiging natuurlijk vele malen groter zijn in fysieke zin, maar elke raket die de VS raakt (ook met 'conventionele' lading) zal een enorme impact hebben op de gemoedstoestand van de Amerikanen.
Tevens is het niet ondenkbaar dat het lanceren van raketten op de VS zal samenvallen met (raket-)aanvallen op Japan en Zuid-Korea.

Als de VS nucleair terugslaat naar de Noord-Koreanen zal China dat niet accepteren.
Dat zagen we ook al tijdens de Koreaanse oorlog.
China hield zich in eerste instantie afzijdig totdat de Amerikanen wel heel dichtbij de grens kwamen.
Tevens dreigde Generaal MacArthur met het inzetten van tactische nucleaire wapens, wat zeker gevolgen (fall-out) zou hebben gehad op China.

Wat het gevolg daarvan is laat zich moeilijker raden.
Hoe zal er in Tibet worden gereageerd als een groot deel van het Chinese leger wordt verplaatst om elders te worden ingezet (Japan, Koreaans schiereiland)?
Proberen India en Pakistan wat uit te vechten als de hele wereld de andere kant op kijkt (en China die normaal zo dichtbij is elders bezig is) ?

Wat zullen de Russen doen ?
Ze beschouwen zichzelf nog steeds als een grootmacht.
Proberen ze gebruik te maken van de situatie ?
Er hoeft maar een nationalist op te staan en de vlam slaat ook daar in de pan.
Al begon het maar met het inzetten van meer vuurkracht (...) in Tsjetsjenie.

Europa zal op dat ogenblik denk ik al vleugellam zijn.
Waar ze zich er ook mee gaan bemoeien vargen ze om problemen.
Onderwijl moeten ze natuurlijk het Oosten in de gaten houden, voor het geval de Russen doorslaan.

Ondanks het feit dat de fall-out de hele wereld zal treffen komen de Europeanen er denk ik nog het beste vanaf (zover je daarover kunt spreken).

Persoonlijk denk ik echter dat het best zal meevallen met het gebruik van nucleaire wapens.
Noord-Korea wellicht omdat ze weinig keus hebben tegen de numerieke overmacht van de VS.
Ik verwacht echter niet de de VS en China hun lange afstandswapens zullen inzetten.
De VS weet dat een atoombom op een Cchinese stad zal worden vergolden met eentje op een Amerikaanse en vice versa.

Midden-Langeafstandswapen en tachtische kernkoppen zouden echter nog wel eens grootschalig ingezet kunnen worden als de strijd zich zou verplaatsen naar Zuid-Korea of Japan.
Er zou dan geen directe aanleiding zijn voor een vergelding op Chinese en/of Amerikaanse civiele doelen voor een van deze twee partijen.

Wat dat betreft denk ik dat het tussen India en Pakistan volledig uit de klauwen loopt...
*einde knip/plak*

Hier verder nog iemand ideeen over ?

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

De meeste doden zullen ongetwijfeld in China vallen...it's hard to miss those kind of numbers don't you think?
En waar ie begint?
In het hart van een gek.
En wie is de grootste gek?
Bush volgens mij...hij zet de hele boel overal op spannen..dat moet wel een keer gaan ploffen...ik hoop alleen op het ontbreken van kernwapens.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

Bush lijkt me wel iemand die zonder problemen voor WO III kan zorgen, maar zo kunnen we er nog wel een paar opnoemen: Chirac, Le Penne (hoewel die laatste twee nog niet écht bedreigend geweest zijn voor de wereld buiten Frankrijk dacht ik...), Saddam Hoessein, Sharon, ...

En toch denk ik liever niet na over een Derde Wereldoorlog, eerlijk gezgd. We mogen al beschaamd genoeg zijn dat er twee geweest zijn, laat ons God -of in wie jullie ook geloven of niet geloven - op onze blote knietjes smeken dat er geen derde komt (al zal God daar niks aan kunnen veranderen, t zijn de mensen die t moeten snappen heh)
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
tombo
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 feb 2003, 19:30

Bericht door tombo »

zou het niet zo kunnen zijn dat de 3e wereldoorlog in het midden oosten begint? stel dat de VS in Iral een nederlaag leiden..... het zou kunnen, je weet maar nooit wat er gebeurt als opeens alle arabieren hun kans zouden grijpen om gezamelijk tegen de VS te gaan vechten... Irak zou wel eens wapens kunnen hebben waarvan de VS geen vermoeden hebben. De arabieren komen wel vaker ongelooflijk verdeeld over, maar in oorlogstijd zijn het opeens allemaal moslimbroeders. kijk maar naar de oorlogen tegn Israel. wat gebeurt er als de hele arabische wereld zich opeens keihard tegen de VS keert, voor zover ze dat niet al gedaan hebben. wat als ze samen zouden werken met Noord-korea en China? en eventueel Rusland erbij? europa kan niks beginnen, want Europa is eeuwig verdeeld......is dit misschien ook een optie? wat vinden jullie ervan? :o
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Volgens mij wil China helemaal geen oorlog; voor een land als China is dat alleen maar lastig.
Het kampt met zijn eigen problemen.
Rusland voelt zich verbonden met het (blanke) rijke westen en zal zich niet zo 1,2,3 tegen Amerikake;ze zijn tenslotte beide blank, christelijk(orthodox in rusland) en rijker dan de meeste arabieren.
Alle arabieren samen tegen Amerika lijkt me een raar iets overigens; want de meeste arabieren zijn net zo vredelievend als jij en ik..het zijn juist de enkelingen (ook in Amerika overigens) die de boel verzieken.
Maar ja, mocht dit gebeuren dan zet ik al mijn geld op de totale vernietiging van die rare landjes daaro...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

Mischien heel naief maar ik dnek dat werled oorlog 3 niet komt omdat de grootse dreiging de koude oorlog voorbij is.

en ik dnek (en hoop) dat dit niet meer gebeurt.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik denk dat de olie van het Midden Oosten een belangrijk punt van strijd kan opleveren als de bodem van de olievoorraad in zicht komt. Als dat zo is laten de westerse mogendheden zich niet de les lezen door een paar moslims in tenten die de prijs willen gaan bepalen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

misschien is het tijd om over te gaan op zonne energie of water energie?
Je kan tegenwoordig overigens zelf verbrandings-motoren bouwen die op water draaien.
Je kan het zo gek niet bedenken of het kan.
Wist je dat Shell de blauwdrukken van vele alternatieve motoren opkoopt en in de kluis legt om nooit meer te gebruiken?
De reden voor al die frustratie is de geldhonger van shell.
Prachtig leiders chap vind je niet?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
sp3c
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2002, 11:30
Locatie: den haag

Bericht door sp3c »

tja als leider zijn dan bij het managment van shell toch goed bezig lijkt me.

zo blijft de wereld afhankelijk van olie (=shell) en als de olie op is hebben ze iets om het gat op te vullen (en gelijk patenten en shit).
And now I'm flying, like an angel, to the sun!
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

ja..da's het probleem in een notendop volgens mij ja.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

okke schreef:Ik denk dat de olie van het Midden Oosten een belangrijk punt van strijd kan opleveren als de bodem van de olievoorraad in zicht komt. Als dat zo is laten de westerse mogendheden zich niet de les lezen door een paar moslims in tenten die de prijs willen gaan bepalen.
Bovendien of eigenlijk tegelijkertijd denk ik dat er veel strijd en onenigheid zal komen om water.
In Palestina/Israël zal de watervoorziening van de Jordaan (de enige waterbron in de regio) erg belangrijk worden. Israël beheert het grootste gedeelte van de Jordaan, maar Syrië beheert de bronnen van deze rivier (de Golan hoogte). In het verleden zijn er al meerdere oorlogen gevoerd om het beheer dit gebied.

De beschikbaarheid van drinkwater zal de komende decennia een steeds groter probleem worden over de hele wereld. Wie het drinkwater beheerst zal de macht hebben.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

En in de eindeloze strijd om de macht en daarmee overleving zullen we uiteindelijk dit gevecht van onszelf verliezen.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Joop
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2003, 14:10

derde wereld oorlog

Bericht door Joop »

Het slechtst denkbare scenario is dat als de VS Irak aanvalt Noord Korea met een raket aanval (uit angst het volgende slachtoffer te zijn) op de VS,Zuid Korea of Japan reageert. Verder is de mogelijkheid natuurlijk heel erg groot aanwezig dat de islamitsche bevolking in de wereld deze aanval zou kunnen zien als een aanval op de islamitische broeders, waardoor er in de westerse landen door extremisten aanslagen gepleegd zouden kunnen worden, hierdoor kunnen er rassenrellen ontstaan die behoorlijk zouden kunnen escaleren. Als Irak dan ook nog wraak neemt door Israel met een chemische bom te bestoken heb je helemaal de poppen aan het dansen. Ik hoop dat mensen onderling wat meer elkaar in hun waarde durven en willen laten zodat dit nare idee geen werkelijkheid gaat worden. Want anders denk ik dat er over de gehele wereld vele doden zullen vallen en er een grote geloofs oorlog in de wereld kan ontstaan.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

.. Om nog even op Okke te reageren :
In Palestina/Israël zal de watervoorziening van de Jordaan (de enige waterbron in de regio) erg belangrijk worden. Israël beheert het grootste gedeelte van de Jordaan, maar Syrië beheert de bronnen van deze rivier (de Golan hoogte). In het verleden zijn er al meerdere oorlogen gevoerd om het beheer dit gebied.
Dat verhaal over het belang van de Jordaan lijkt me wat overdreven.
Het is natuurlijk zo dat de Jordaan een goedkope bron van drinkwater is en daarom wel belangrijk voor Israel. Aan de andere kan exporteert Israel al sinds jaar en dag waterzuiveringsmachines die uit zeewater drinkwater maken.

Het lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk dat een land dat al sinds 1948 wordt bedreigd in zijn bestaan, zijn drinkwatervoorziening niet zou zekerstellen.

Verder zie ik, net als de overige respondenten diverse scenario's voor het ontstaan van een 3e wereldoorlog - God Verhoede.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

dvaupell schreef:
Verder zie ik, net als de overige respondenten diverse scenario's voor het ontstaan van een 3e wereldoorlog - God Verhoede.


Dat is een feit. :(
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Plaats reactie