Ausländer...

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
180cc
Lid
Lid

Ausländer...

Bericht door 180cc »

what the hell,zijn de Ausländer ik heb gehoord dat ze in de straten van Berlijn tegen de Sovjets hebben gestreden...wanneer en waar hebben ze gestreden..
-Hi im high-
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Ausländer betekent letterlijk buitenlanders, en gezien het hier over Berlijn gaat, vermoed ik dat ze er de buitenlandse Waffen-SS en Wehrmachtvrijwilligers mee bedoelen.
Divisies zoals de Charlemagne en de Wiking (die voornamelijk samengesteld waren uit Europese vrijwilligers) bleven aan het eind van de oorlog, samen met Volkssturm soldaten tegen de Russen vechten. Het eind van de oorlog, d.w.z eind april/begin mei 1945.
earlymb
Moderator
Moderator
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Inderdaad, en een flink deel van deze buitenlandse SS'ers bestond uit Nederlanders, Belgen, Fransen, Noren en Spanjaarden. Een van de belangrijkste redenen dat Berlijn werd verdedigd door buitenlanders was het feit dat in bijna alle gevallen het thuisland van deze vrijwilligers al was bevrijd door de Geallieerden. Terug naar huis gaan was dus onmogelijk aangezien ze waarschijnlijk als landverraders zouden worden geëxecuteerd, en deze mannen hadden dus geen andere keus dan te blijven, te vechten en te sterven.

Grtn

David
180cc
Lid
Lid

Bericht door 180cc »

ahhh, nu begrijp ik het maar de spanjaarden hadden toch hun vrijwilligers over de wehrmacht verspreid,dat had ik tenminste gehoord. :?
-Hi im high-
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

In de eerste jaren van de oorlog bestond de Spaanse Divisón Azul (Blaue division), die uitsluitend aan het oostfront vocht. Later hield de Azul op met bestaan (teruggetrokken), maar sommige vrijwilligers bleven bij het Duitse leger.
Even uit het hoofd, echt zeker ben ik er allemaal niet van.
PPL
Lid

Bericht door PPL »

Verplaatsing: WOII Algemeen -> WOII Vragen

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

180cc, van DHC?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
PPL
Lid

Bericht door PPL »

Dodo schreef:180cc, van DHC?
:?:
Wat bedoel je, wat heeft dit te maken met de ausländer ?

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
180cc
Lid
Lid

Bericht door 180cc »

Nee,van m'n scooter en die tekst beneden is wel van DHC dat is de enigste leuke aan hun... 8)
-Hi im high-
Plaats reactie