Mobilisatie leeftijd

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
margot321
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2014, 22:02

Mobilisatie leeftijd

Bericht door margot321 »

Hallo allemaal,
Ik heb een vraag betreffende mijn opa; hij is geboren op 02-09-1903 en was ten tijde van de mobilisatie in 1939 dus bijna 36. Hij was getrouwd en had 6 kinderen en hoopte dat hij te oud was om opgeroepen te worden en is nog navraag gaan doen bij het gemeentehuis maar hij was net een paar maanden te jong. Hij is uiteindelijk gesneuveld in de meidagen. Kan iemand mij vertellen hoe het zat met de leeftijd van de mannen die moesten opkomen? Zijn rang was sergeant.
Bedankt!
Vr.gr. Margot
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Mobilisatie leeftijd

Bericht door patrickh »

Triest verhaal...ik heb geen idee, moet ik ook uitpluizen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Mobilisatie leeftijd

Bericht door Erik »

Alle lichtingen met ingang van 1924 werden opgeroepen. Als hij daar bij zat, was hij van de partij!
Kijk dus even naar zijn opkomst!
Daarnaast was hij onderofficier dus ook na zijn 35e levensjaar oproepbaar.
Mijn grootvader was bijna net zo oud (18-09-1903) Hij was dienstplichtig wielrijder maar werd niet opgeroepen! Want: meteen met z'n 20e onder dienst, lichting 1923-II. Hij had geen lichting later moeten zijn!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
margot321
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2014, 22:02

Re: Mobilisatie leeftijd

Bericht door margot321 »

20200801_171845.jpg
Bedankt Erik voor je reactie, dat van die onderofficieren wist ik niet, dat zal dan de reden zijn geweest, want hij was van lichting 1923, daarom snapte ik het dus niet!
EwaKe
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2023, 19:59

Re: Mobilisatie leeftijd

Bericht door EwaKe »

Vergelijkbare vraag: mijn opa was van 1904 en ik vermoed dat hij voor 1924 in dienst is geweest. Bestond er ook zoiets als dat je uit een gezin met meerdere broers kwam, dat je dan vrijstelling kreeg?

Ik begreep van de site van Defensie dat de gegevens voor 'gewone' soldaten uit die tijd niet meer opvraagbaar zijn.
Plaats reactie