Duitse piloot bij de R.A.F. ?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
SjefZ
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2021, 23:32

Duitse piloot bij de R.A.F. ?

Bericht door SjefZ »

Bij het uitzoeken van mijn familiegeschiedenis kom ik het volgende tegen:

Mijn peettante Maria Antonia Zondag (Riet) (1918-1959) is in ondertrouw geweest met een Duitse piloot in dienst van de R.A.F.
Die is in de oorlog naar beneden gehaald en zij is "de eeuwige bruid" gebleven.
Dat is tenminste het verhaal.
Ik vermoed dat zij al ruim voor de oorlog deze man kende en ook in ondertrouw gegaan is.
Ik kan er echter niets over vinden, ik weet ook geen naam of zo.
Er werd mij vroeger niets over verteld, maar ik was dan ook pas 5 jaar toen zij overleed.
Ik twijfel wel aan het feit dat een Duitser voor de R.A.F. kon vliegen, maar als dat zo is, moet dat toch te vinden zijn.
Ik heb echter geen flauw idee hoe dat te vinden, daarom deze vraag in het forum.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Duitse piloot bij de R.A.F. ?

Bericht door earlymb »

Een bekend voorbeeld is Klaus (Ken) Adam, de set designer voor een aantal James Bond films in de jaren '60 en '70 en winnaar van twee Oscars. Ken en zijn broer Denis waren twee van de kennelijk drie geboren Duitsers die bij de RAF vlogen in WO2. Het gaat dan om (ex-) Duitse staatsburgers, niet toevallig in Duitsland geboren Engelsen.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Duitse piloot bij de R.A.F. ?

Bericht door Jim »

Minder bekend is dat RAF 101 squadron bomber command ipv 7, 8 bemanningsleden had. Deze 8e was iemand die de Duitse taal machtig was, een special operator en met radio Duitse Luftwaffe radio verkeer probeerde te verstoren en of inbrak en in het Duits valse berichten stuurde. Bijvoorbeeld Duitse gevechtsvliegtuigen verkeerde richting in te sturen. Deze personen waren soms van Duitsland afkomstig, Ik weet dat ook een Nederlander als special operator heeft gediend.
Echter door het gebruik van deze extra radio en de uitzendingen konden deze toestellen sneller opgespoord worden door de Luftwaffe en de 101squadron heeft daardoor, in vergelijk met andere squadrons, het grootste aantal aan verliezen geleden in de oorlog.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Duitse piloot bij de R.A.F. ?

Bericht door asjemenou »

SjefZ schreef: 06 feb 2021, 23:47 Bij het uitzoeken van mijn familiegeschiedenis kom ik het volgende tegen:

Mijn peettante Maria Antonia Zondag (Riet) (1918-1959) is in ondertrouw geweest met een Duitse piloot in dienst van de R.A.F.
Die is in de oorlog naar beneden gehaald en zij is "de eeuwige bruid" gebleven.
Dat is tenminste het verhaal.
Ik vermoed dat zij al ruim voor de oorlog deze man kende en ook in ondertrouw gegaan is.
Ik kan er echter niets over vinden, ik weet ook geen naam of zo.
Er werd mij vroeger niets over verteld, maar ik was dan ook pas 5 jaar toen zij overleed.
Ik twijfel wel aan het feit dat een Duitser voor de R.A.F. kon vliegen, maar als dat zo is, moet dat toch te vinden zijn.
Ik heb echter geen flauw idee hoe dat te vinden, daarom deze vraag in het forum.
Als je peettante in ondertrouw is geweest (in Nederland?!) met een Duitse piloot dan lijkt het mij dat daar toch iets over te vinden moet zijn. Voor september 2015 moest dit persoonlijk worden aangemeld bij de burgerlijke stand van de plaats waar je wilde trouwen.
Zie; https://nl.wikipedia.org/wiki/Ondertrouw .
Is je peettante ook familie van je? Zo ja, dan kun je een persoonskaart van haar aanvragen bij het CBG. Met zo'n persoonskaart heb je wat meer gegevens over je peettante. Je hebt dan een naam, geboortedatum e.d. Met deze correcte gegevens kun je navraag doen bij het bevolkingsregister van haar laatst bekende woonplaats. Goed mogelijk dat de ondertrouw en de naam van de bruidegom daarop vermeld staan.
Een persoonskaart kun je bij het CBG aanvragen; https://cbg.nl/diensten/uittreksels-pkpl/ .

Van een belijdend katholiek heb ik begrepen dat het in ondertrouw gaan voor de katholieke kerk ook geregistreerd staat in het kerkelijk archief. Je zou dus ook nog navraag kunnen doen bij het kerkelijk archief. Ook hier lijkt mij dat de naam van de "aanstaande" bruidegom bekend zou moeten zijn.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Pak88
Lid
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 apr 2020, 23:28
Gegeven: 25 keer
Ontvangen: 26 keer

Re: Duitse piloot bij de R.A.F. ?

Bericht door Pak88 »

veel succes met de zoektocht, laat je nog iets weten als je info vind?
SjefZ
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2021, 23:32

Re: Duitse piloot bij de R.A.F. ?

Bericht door SjefZ »

Dank voor de suggesties. Ik ga haar persoonskaart opvragen.
Ik heb alleen een storende fout in haar naam gemaakt: het gaat om Maria Jacoba Zondag (Riet) (Overschie, 17 september 1918 - Den Haag , 1 maart 1959) Jacoba dus en geen Antonia....
SjefZ
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2021, 23:32

Re: Duitse piloot bij de R.A.F. ?

Bericht door SjefZ »

De persoonskaart laat nog op zich wachten (corona...) Het gaat dus om Maria Jacoba Zondag (Riet) (Overschie, 17 september 1918 - Den Haag , 1 maart 1959) die verloofd/ in ondertrouw zou zijn met een Duitse R.A.F. piloot die in de oorlog is neergehaald.

Bij het doorspitten van het receptiealbum van het huwelijk van mijn ouders in 1953 kwam ik enkele Duitse felicitaties tegen.
Ik weet van(voor mij vage) Duitse kennissen in de jaren 50 en 60 waar wel eens een kaartje van kwam. En dus felicitatie voor mijn vader, de broer van Riet.
1."Familie Erich Jung". Zou familie kunnen zijn van de bewuste piloot, die er dus niet meer is. Ik heb wel gevonden dat Erich Jung een Luftwaffepiloot was die nogal wat successen (voor Duitsland dan ) op zijn naam had staan. Die is het niet want die heeft de oorlog overleefd.
2. "Dr. F. Erwin R. Cleff" met echtgenote Dieuwke W. Cleff-Br????. Die is het dus zelf niet, maar mogelijk familie van de piloot?
3. "Karl und Gerda Küpper" eventueel ook familie van...?
4. "Heinrich Voss nebst Frau + Tochter Ilse" idem.

Omdat ik verder geen enkele aanwijzing heb en het idee van "Duitse man -bij Britse R.A.F. en neergeschoten" enkel via via te horen heb gekregen hoop ik dat er iemand is die op een of andere manier kan bevestigen dat er Duitse mannen bij de R.A.F. hebben gevlogen en zijn neergehaald.
Ik vermoed echter ook dat "R.A.F. deel er maar bij verzonnen is, om de ongemakelijke connectie met een Duitse piloot te verbloemen.
Dan zou meer informatie welkom zijn over een piloot die misschien met één van bovenstaande Duitse namen te combineren is.
RAF

Re: Duitse piloot bij de R.A.F. ?

Bericht door RAF »

ik vroeg me af welke rangen ze allemaal hadden bij de RAF in de ww2 en kan je als je corporaal bent ook vlieger zijn?
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Duitse piloot bij de R.A.F. ?

Bericht door Jim »

RAF schreef: 02 mar 2021, 15:31 ik vroeg me af welke rangen ze allemaal hadden bij de RAF in de ww2 en kan je als je corporaal bent ook vlieger zijn?
https://www.militaryimages.net/media/ww ... anks.5435/
Begin van de oorlog minimaal sergeant iets later flight sergeant (kroontje boven de sergeant strepen)Lagere rangen kregen geen vlieg functie. Was je lager in rang en je slaagde voor een vlieg functie werd je minimaal tot flight sergeant bevorderd.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie