Schat aan info, spullen uit tweede wereldoorlog.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Opgeheven account 11308

Schat aan info, spullen uit tweede wereldoorlog.

Bericht door Opgeheven account 11308 »

Geachte Forumleden,

Ik heb iets heel bijzonders in mijn bezit en ik weet niet wie ik hiervoor moet benaderen. Ik denk dat er heel veel waardevolle spullen bij zitten.
Ik zou graag iemand willen uitnodigen om met mij door de spullen te gaan en te kijken wat ik ermee kan/moet doen. Hieronder een kleine opsomming van de spullen.
13 dagboeken over het hele verloop van de oorlog. Er zijn geschreven stukken maar hoofdzakelijk ingeplakte artikelen uit de kranten uit die tijd.
Verder heel veel posters, pamfletten, boekjes, alle soorten verpakkingsmaterialen en bonnen en kranten uit die tijd.
een originele ongebruikte jodenster, telegram gekregen uit Westerbork, foto's gemaakt van oa. bombardement in Rotterdam, ......
Ik zal wel wat vergeten zijn. Het is echt teveel om op te noemen.
Er zijn ook twee editie's van Mein kampf in het Duits.
Wie o wie zou mijn willen helpen?
Opgeheven account 11308

Re: Schat aan info, spullen uit tweede wereldoorlog.

Bericht door Opgeheven account 11308 »

Ik vergeet er bij te vermelden dat ik in Oegstgeest woon. Dat is in de buurt van Leiden.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Schat aan info, spullen uit tweede wereldoorlog.

Bericht door patrickh »

Over affiches kan ik je wel het een en ander vertellen alleen al aan de hand van foto's. Jodenster al gauw een paar honderd euro.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Schat aan info, spullen uit tweede wereldoorlog.

Bericht door asjemenou »

Hallo Oscar,

Het komt bij mij over als een nalatenschap van een verzamelaar. Misschien is het raadzaam om foto's op het forum te plaatsen van de objecten. Doormiddel van goede foto's kunnen objecten ook mogelijk door forumleden beoordeeld worden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Opgeheven account 11308

Re: Schat aan info, spullen uit tweede wereldoorlog.

Bericht door Opgeheven account 11308 »

Mijn buurvrouw, die mij al deze spullen heeft nagelaten, was een tiener tijdens de oorlog en heeft dit alles in die tijd opgeschreven, gedocumenteerd en verzameld. Het is echt teveel om van alles foto's te gaan maken. Verder zou ik dan een deel van de dagboeken moeten ontmantelen.
Ik zou ook naar iemand toe kunnen rijden met de dozen met spullen als die mij goed zou kunnen helpen.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Schat aan info, spullen uit tweede wereldoorlog.

Bericht door LDO »

De eerste vraag is en moet zijn: wat is je einddoel?
Ga je de verzameling in zijn geheel conserveren?
Ga je verkopen?
Ga je gedeeltelijk verkopen en wat bewaren?
Naar een museum is ook een optie, maar aangezien je er iets over wilt weten denk ik dat je niet die kant op wilt.

Ik woon in de buurt en wil best helpen.
Met 13 dozen slepen lijkt me me een tamelijke klus beter niet doen.

Martin
Katwijk
Opgeheven account 11308

Re: Schat aan info, spullen uit tweede wereldoorlog.

Bericht door Opgeheven account 11308 »

Hallo Martin,
Bedankt voor je reactie. Het zijn geen 13 dozen hoor maar 13 dagboeken. Alle spullen bij elkaar zijn in 1 bananendoos verzameld.
De dagboeken zijn zo bijzonder dat ik ze eigenlijk niet wil ontmantelen. Veel dingen die er in zitten hebben wel waarde. Ik zou eigenlijk alles willen verkopen. Als ik hoor/lees dat alleen al een ongebruikte jodenster een paar honderd euro kan opleveren.
Ik zou graag ingaan op je aanbod om eens langs te komen. Wat en wanneer is handig?
Vriendelijke groet, Oscar
Boedhha67?
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2023, 01:14

Re: Schat aan info, spullen uit tweede wereldoorlog.

Bericht door Boedhha67? »

Goedemorgen

Heeft u de originele jodenster nog?
Ben op zoek naar een originele jodenster voor een school presentatie.

Mvg
M vd nouwland
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Schat aan info, spullen uit tweede wereldoorlog.

Bericht door patrickh »

Opgeheven account.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Schat aan info, spullen uit tweede wereldoorlog.

Bericht door LDO »

Ik raad je aan een reproductie te kopen voor presentaties. Originele sterren worden vanwege de beladenheid zelden online aangeboden en kosten gemakkelijk 500 euro en hoger. De kans dat je voor een lieve som geld afgezet wordt met een reproductie is zeer groot aanwezig. Mijn nichtje is lerares en gebruikt al jaren een repro voor deze doeleinden. Dan kan je hem ook gewoon door iedereen laten aanraken zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat hij beschadigd of beduimeld raakt. Maar het vinden is lastiger, ze worden nauwelijks aangeboden meer.
Plaats reactie